xhtml + textarea problem - löst
Moderator: Moderatorgrupp
xhtml + textarea problem - löst
från min tpl sida där jag har problemet.. klistrar in den del jag har problem med:
<tr>
<td class="row1"><span class="homeHeader5">More About Me:</span><br />
<span class="gensmall">Up to 1500 characters in length</span><br />
<code><textarea name="aboutme" rows="10" cols="10" class="profilerow1" maxlength="1500">{ABOUTME}</textarea></code>
</td>
<td class="row2"><span style="margin-left:50px;" class="homeHeader5">{L_SIGNATURE}:</span><br />
<span class="gensmall" style="margin-left:50px;">Can be added to posts you make</span> <br />
<code><textarea name="signature" rows="10" cols="10" class="profile" maxlength="100">{SIGNATURE}</textarea></code>
</td>
</tr>
om jag kör en xhtml-validate på w3c.org sidan så får jag följande felmeddelande:
Line 624 column 81: there is no attribute "maxlength".
<textarea name="aboutme" rows="10" cols="10" class="profilerow1" maxlength="1500">
fattar inte varför.. nån som är bra insatt i xhtml som kan säga mej vad som är felet.. tackpå förhand
finns ingen sådan attribut... så medandra ord så fyller den ingen funktion...
du får göra ngt script... eller så...
EDIT: hittade ett script och nu funkar det bra
inom <head></head>:
Kod: Markera allt
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
<!-- Begin
function textCounter(field, countfield, maxlimit) {
if (field.value.length > maxlimit)
field.value = field.value.substring(0, maxlimit);
else
countfield.value = maxlimit - field.value.length;
}
// End -->
</script>Kod: Markera allt
<tr>
<td class="row1"><span class="homeHeader5">More About Me:</span><br />
<span class="gensmall">Up to 1500 characters in length</span><br />
<textarea name="aboutme" cols="10" rows="5" class="profilerow1" onkeydown="textCounter(this.form.aboutme,this.form.remLen1,1500);" onkeyup="textCounter(this.form.aboutme,this.form.remLen1,1500);">{ABOUTME}</textarea>
<input readonly="readonly" type="text" name="remLen1" maxlength="4" value="1500" class="aboutme" />
</td>
<td class="row2"><span style="margin-left:50px;" class="homeHeader5">{L_SIGNATURE}:</span><br />
<span class="gensmall" style="margin-left:50px;">Can be added to posts you make</span><br />
<textarea name="signature" cols="10" rows="5" class="profile" onkeydown="textCounter(this.form.signature,this.form.remLen2,100);" onkeyup="textCounter(this.form.signature,this.form.remLen2,100);">{SIGNATURE}</textarea>
<input readonly="readonly" type="text" name="remLen2" maxlength="3" value="100" class="signature" />
</td>
</tr>Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst