Behöver hjälp med publicering av mitt forum

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

AKing
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2005-11-21 18:36
Svar: 0

Behöver hjälp med publicering av mitt forum

Inlägg av AKing »

Hej!

Jag har precis gjort klart en hemsida och tillhörande php forum. Jag följde instruktionerna på http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?t=1319 och undrar nu. Det funkar ju på min dator och jag har ställt in forumet som det ska vara etc. Men kommer det funka när jag laddar upp sidan med tillhörande forum på en extern server. T.ex. genom http://www.surftown.se ?

Om inte vad krävs för att den ska funka, och när jag laddat upp den där (forumet ligger i en mapp i hemsidans rot, dvs /forum), vilken länk ska jag använda till forumet? (nu är det alltså http://localhost/forum).

OBS!

När jag stoppar WAMP5 så kan jag inte längre komma åt mitt forum med min läsare, det spelar ingen roll på den externa servern eller?

Tack på förhand!

Givetvis får ni se forumet när det "är på plats", tar gärna emot tips då.
Vi befinner oss just nu i en galaktisk istid
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Prova!
Ladda upp forumet, importera din databas till webbhotellets databas och ändra i config.php.
Sedan borde allt fortsätta att fungera.
(Det ges naturligtvis ingen garanti ...)
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
AKing
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2005-11-21 18:36
Svar: 0

Inlägg av AKing »

Vad är det jag ska ändra i config.php? Ja, jag vet att det låter amatörmässigt, jag är helt ny på php-fronten...
Vi befinner oss just nu i en galaktisk istid
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Nej, det låter inte amatörmässigt, vi har alla börjat från början en gång i tiden ...

Öppna din config.php i Anteckningar så ser du att där måste matas in databas-server, databasnamn, användarnamn till databasen och lösenord.
Det måste du anpassa om du flyttar forumet ...
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
AKing
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2005-11-21 18:36
Svar: 0

Inlägg av AKing »

K, tack! Vad behöver mitt webhotell ha för att forumet ska funka. Vi (Det är en tifogrupp som ska ha en hemsida) har inte valt ännu.

Hemsidan har ett formulär gjort i Frontpage, vilket torde kräva Frontpage extensions? Finns det andra sätt att göra formulär som skickar information till en e-post adress i sådanna fall? Vad krävs för att forumet ska funka?
Sidan har även flera fotoalbum gjorda i MS Frontpage, men jag gissar på att de bara kräver javascript. Och alla som testat sidan har det funkat för...

Behöver jag phpMyAdmin, eller räcker det med PHP stöd och MySQL stöd för forumet?
________________________________

Nu så står det

$dbms = 'mysql';

$dbhost = 'localhost';
$dbname = 'GTSForum';

förutom användarnamnet etc då.

om vi väljer domänen http://www.gaistifosupport.se , vad blir då databas-servern(host?), blir det http://www.gaistifosupport.com då?

Är det mappen "GTSForum" i "C:\wamp\mysql\data" som är databasen?

_________________________________

Skulle vara väldigt tacksam om allt blev klargjort.
Vi befinner oss just nu i en galaktisk istid
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Du behöver PHP och mysql.
phpmyadmin är ett mycket stort plus. Det underlättar mycket!

När du har ett webbhotell så kommer du att få all information rörande databasserver osv (per email normalt sett).

Jag använder b-one.net för flera sajter. Det funkar fint.
De har Frontpage Extensions osv ... (använder jag inte ...)
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
peterinas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 2006-01-04 21:22
Svar: 0

Inlägg av peterinas »

via surftown får du forumet med o står på svenska hur du ska göra , var enkelt trots att jag gjorde det för första gången :lol:
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst