profile_add_body

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

dallas
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

profile_add_body

Inlägg av dallas »

Har just skapat mitt första forum, gick galant efter att ha kollat på "Flash-infon"
Är helt ny på php men kan väl grunderna i html, har fått en hel del bra info här i forumet.

Har ändrat en del på sidorna profile_view_body och profile_add_body för att få profilinformationen lite annorlunda, har tagit bort en del alternativ och det fungerar som jag vill (vad jag kan se)

Lyckas dock inte ändra dom förvala alternativen på radioknapparna när man registrerar sig första gången.
Vissa har ju alternativet "Ja" och vissa "Nej" när man kommer till registreringsidan.
Det bör väl vara på sidan profile_add_body?

Hur ändrar man det tro? jag vill alltså kunna välja om Ja eller Nej är markerat när man kommer till registreringssidan första (och enda) gången.
(sedan kan ju den som registrerar sig ändra som han/hon vill på registreringssidan eller i sin profil senare)

//dallas
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Menar du att alternativen ska vara dolda och förbestämda eller att knapparna ska ha en standardinställning?
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
dallas
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av dallas »

jag menar så här..

När man kommer till inställningar första gången när man skall registrerar sig efter att man godkänt Registreringsavtalet (man har då klickat på den länken som säger att man är över 13 år) så är t.ex alternativen:

Visa alltid min epost adress: knappen Nej är markerat

Visa om jag är online: knappen Nej är markerat

Aktivera alltid Smilies: knappen Ja är markerat

Jag vill kunna ändra om det är Ja eller Nej som är markerat när man kommer till sidan då på samtliga alternativ.

Vet inte vad jag skall kalla det för enligt din fråga...
dom skall ju vara förutbestämda av mig när man kommer till sidan men gå att ändra av den som registrerar sig

hoppas jag lyckas förklara vad jag menar..

Mvh
dallas
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Du vill alltså att den som registrerar sig ej SER dessa alternativ. De är förinställda i profilen efter registreringen. Användaren skall endast kunna ändra dessa alternativ i profilen EFTER registreringen.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
dallas
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av dallas »

jo, man skall allt se dom hela tiden

alltså efter man godkänt registreringsavtalet och kommer till "profilsidan" och skall
fylla i användarnamn, lösen mm mm mm

men jag vill bestämma vad som är valt från början, ja eller nej
sedan kan den som registrerar sig välja hur den vill

dallas
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

<input type="radio" name="" checked>
<input type="checkbox" name="" checked>

Ordet checked anger att elementet är förmarkerat.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Aha!

Det gör du med kommandot "checked".

Prva att ändra

Kod: Markera allt

<input type="radio" name="attachsig" value="0" {ALWAYS_ADD_SIGNATURE_NO} />
till

<input type="radio" checked name="attachsig" value="0" {ALWAYS_ADD_SIGNATURE_NO} />
Jag tror dock att

{ALWAYS_ADD_SIGNATURE_NO}
har just den funktionen ut ur ACPn, dvs att den switchen tar dina inställningar ur ACPn.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
dallas
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av dallas »

Nä, det funka inte riktigt..

När jag skrev checked name="attachsig" vid NO ändrades visserligen alternativet från ja till nej
när man gick in på sidan men samtidigt blev det nej för alla andra medlemmar även om dom markerat ja tidigare.

Gjorde jag samma med checked och la in det på YES där det varit nej markerat tidigare hände ingenting.

Tittar man på dom två raderna med två cellerna i nedan är den första name="attachsig" ju som standard markerad med ja
medan name="hideonline" är som standard markerad med nej.

Jag kan dock inte se någon skillnad på dom (om man bortser från "namnen")
så det måste vara något annat jag kan ändra???

<tr>
<td class="row1"><span class="gen">{L_ALWAYS_ADD_SIGNATURE}:</span></td>
<td class="row2">
<td class="row2">
<input type="radio" name="attachsig" value="1" {ALWAYS_ADD_SIGNATURE_YES} />
<span class="gen">{L_YES}</span>&nbsp;&nbsp;
<input type="radio" name="attachsig" value="0" {ALWAYS_ADD_SIGNATURE_NO} />
<span class="gen">{L_NO}</span></td>
</tr>

<tr>
<td class="row1"><span class="gen">{L_HIDE_USER}:</span></td>
<td class="row2">
<input type="radio" name="hideonline" value="1" {HIDE_USER_YES} />
<span class="gen">{L_YES}</span>&nbsp;&nbsp;
<input type="radio" name="hideonline" value="0" {HIDE_USER_NO} />
<span class="gen">{L_NO}</span></td>
</tr>

dallas
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Det blir ju givetvis resultatet då det hårdkodats. Du måste ändra i koden så att defaultinställningen vid registrering är ngt annat än den är nu.
dallas
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av dallas »

var finns den koden?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Kail skrev:Det blir ju givetvis resultatet då det hårdkodats. Du måste ändra i koden så att defaultinställningen vid registrering är ngt annat än den är nu.
Du har rätt!
Det står naturligtvis förinställt när man går in på profilen och vill ändra något annat.
Ingen bra lösning! :oops:
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Om du kan programmera PHP är det enkelt. Jag har inte möjlighet att ta fram en kodlösning åt dig för detta men mitt tips är att kolla i includes/usercp_register.php.
dallas
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av dallas »

som jag skrev i mitt första inlägg så är jag helt ny på PHP
men kan en del HTML (och även lite ASP)
Kollade på includes/usercp_register.php (skrev ut den på A4 22 sidor phu...)
men jag lyckas inte tyda det så att jag kan (vågar) ändra något
försöker väl och vill naturligtvis så smått även komma in i PHP men det tar sin tid..

skulle behöva ngt mer detaljerat tips om jag skall klara att fixa ändringarna som jag vill

dallas
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Jag är inte helt 100% säker, men jag tror att det är den här delen som styr detta:

// Run some validation on the optional fields. These are pass-by-ref, so they'll be changed to
	// empty strings if they fail.
	validate_optional_fields($icq, $aim, $msn, $yim, $website, $location, $occupation, $interests, $signature);

$viewemail = ( isset($HTTP_POST_VARS['viewemail']) ) ? ( ($HTTP_POST_VARS['viewemail']) ? TRUE : 0 ) : 0;
	$user_allow_new_img_popup = ( isset($HTTP_POST_VARS['user_allow_new_img_popup']) ) ? ( ($HTTP_POST_VARS['user_allow_new_img_popup']) ? TRUE : 0 ) : 0;
	$user_allow_mass_email = ( isset($HTTP_POST_VARS['user_allow_mass_email']) ) ? ( ($HTTP_POST_VARS['user_allow_mass_email']) ? TRUE : 0 ) : 1;
	$allowviewonline = ( isset($HTTP_POST_VARS['hideonline']) ) ? ( ($HTTP_POST_VARS['hideonline']) ? 0 : TRUE ) : TRUE;
	$notifyreply = ( isset($HTTP_POST_VARS['notifyreply']) ) ? ( ($HTTP_POST_VARS['notifyreply']) ? TRUE : 0 ) : 0;
	$notifypm = ( isset($HTTP_POST_VARS['notifypm']) ) ? ( ($HTTP_POST_VARS['notifypm']) ? TRUE : 0 ) : TRUE;
	$popup_pm = ( isset($HTTP_POST_VARS['popup_pm']) ) ? ( ($HTTP_POST_VARS['popup_pm']) ? TRUE : 0 ) : TRUE;

if ( $mode == 'register' )
	{
		$attachsig = ( isset($HTTP_POST_VARS['attachsig']) ) ? ( ($HTTP_POST_VARS['attachsig']) ? TRUE : 0 ) : $board_config['allow_sig'];

$allowhtml = ( isset($HTTP_POST_VARS['allowhtml']) ) ? ( ($HTTP_POST_VARS['allowhtml']) ? TRUE : 0 ) : $board_config['allow_html'];
		$allowbbcode = ( isset($HTTP_POST_VARS['allowbbcode']) ) ? ( ($HTTP_POST_VARS['allowbbcode']) ? TRUE : 0 ) : $board_config['allow_bbcode'];
		$allowsmilies = ( isset($HTTP_POST_VARS['allowsmilies']) ) ? ( ($HTTP_POST_VARS['allowsmilies']) ? TRUE : 0 ) : $board_config['allow_smilies'];
	}
	else
	{
		$attachsig = ( isset($HTTP_POST_VARS['attachsig']) ) ? ( ($HTTP_POST_VARS['attachsig']) ? TRUE : 0 ) : 0;

$allowhtml = ( isset($HTTP_POST_VARS['allowhtml']) ) ? ( ($HTTP_POST_VARS['allowhtml']) ? TRUE : 0 ) : $userdata['user_allowhtml'];
		$allowbbcode = ( isset($HTTP_POST_VARS['allowbbcode']) ) ? ( ($HTTP_POST_VARS['allowbbcode']) ? TRUE : 0 ) : $userdata['user_allowbbcode'];
		$allowsmilies = ( isset($HTTP_POST_VARS['allowsmilies']) ) ? ( ($HTTP_POST_VARS['allowsmilies']) ? TRUE : 0 ) : $userdata['user_allowsmile'];
	}
Det är "TRUE", "0" och "1" som på något sätt resulterar i förinställningen som visas.
Jämför och analysera med inställningarna som visas när en ny användare skall regisreras.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Holger har rätt, men sedan ska template-strängarna få värden med, "CHECKED" eller "". Det sker någon annanstans.
Skriv svar