Installation för NYBÖRJARE!!!

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Användarens profilbild
Filip
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Installation för NYBÖRJARE!!!

Inlägg av Filip »

Hejsan alla kunniga!

Namnet mitt är Filip och jag driver den officiella supportersajten för Yellow Fellows Support (http://www.yfsupport.tk) som stödjer Ängelholms FF.
På en sådan typ av hemsida är ett forum nästan ett måste, så att medlemmar i supporterklubben kan diskutera allt mellan himmel och jord för vårt kära ÄFF. Nu till saken:

Efter vårt styrelsemöte idag 13/2 kom vi fram till att phpBB skulle vara YFS forum (det är klart bäst!).

Jag besökte phpBB:s hemsida och laddade hem följande filer:
lang_swedish
phpBB-2.0.11
och subSilver_swedish

1. Är det alla filer jag behöver?

Därefter laddade jag hem WAMP (Windows Apache MySQL Php). phpMyAdmin följde också med.

2. Behöver jag något mer?

Sedan kommer jag till den biten jag inte har en blekaste aning om hur jag ska göra. Hur installerar jag forumet så att det kan börja användas?

Har sökt i 2 veckor efter information (på alla möjliga typer av hemsidor) om hur man installerar forumet. Till slut hittade jag denna sida - hoppas ni kan hjälpa mej!!! :oops:

Är väldigt grön på detta område (därför kanske ni förstår att jag inte lyckades begripa något i varesej den engelska eller norska installationsbeskrivningen) och inte ens mina kompisar som är mer insatta i allt vad servrar och php och allt annat vad det nu heter - inte ens dom lyckades lösa detta:!:

Så, jag ber nu på mina bara knän till er som redan lyckats få upp era forum på nätet att:
- Ge mej en tydlig steg-för-steg information i hur man installerar forumet och får upp det till vår hemsida! Det kan jag med andra ord säga är en hälsning från samtliga medlemmar i Supporterklubben!

(Notera: Ovan gav jag länken till hemsidan, den är konstigt uppbyggd av BILDER idag, vilket den inte kommer att vara när jag installerat forumet , skall då göra om sidan!)

Lägg gärna till mej på MSN Messenger om ni vill - där kanske det är enklare att prata installation osv! (yellowfellows@hotmail.com)

Tack på förhand för det ni säkerligen kan hjälpa mej med!
//Filip Anderberg - Webmaster Yellow Fellows Support
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Du behöver först och främst ett riktigt webbhotell. Sedan måste du skapa en databas, detta gör du i kontrollpanelen hos ditt webbhotell.

Eftersom ni redan har en hemsida bör du börja med att fråga ditt webbhotell om vad de erbjuder, du bör lägga upp forumet där med, det blir enklast så.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
Filip
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Filip »

Så jag måste alltså ha ett webbhotell för att kunna använda phpBB?
Det räcker inte bara med att jag har laddat ner WAMP som innefattar Apache, mySQL och php?

Finns där några bra webbhotell till vettiga priser? Inga miljonsummor med andra ord. Eller finns där något bra som till och med är gratis?
Användarens profilbild
simon_alsen
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av simon_alsen »

Filip skrev:Så jag måste alltså ha ett webbhotell för att kunna använda phpBB?
Det räcker inte bara med att jag har laddat ner WAMP som innefattar Apache, mySQL och php?

Finns där några bra webbhotell till vettiga priser? Inga miljonsummor med andra ord. Eller finns där något bra som till och med är gratis?
Du kan använda Apache men då måste du ha igång din dator samt Apache dygnet runt och det kan bli ganska dyra elräkningar. Du måste också ha en någorlunda stabil lina. Värt att tillägga är att linan kommer bli mer belastad och därmed kommer du få ett slöare internet. Och även om du kör Apache så måste du köpa ett domännamn och detta brukar normalt kosta kring 200:-/år.

Jag rekomenderar att du checkar in på något utav följande webbhotell. Dom har alla priser på runt 500:-/år.

B-one: Känt företag med lång erfarenhet. Dom har inte den snabbaste supporten men den fungerar.

Cliche: Ett relativt ungt företag som har en kanonsupport. Gratis telefonsupport samt att du vanligtvis får svar på mail inom bara några timmar.

Surftown: Har ingen egen erfarenhet utav företaget. Men det är populärt och väletablerat så det borde nog fungera.
Filip skrev:Så, jag ber nu på mina bara knän till er som redan lyckats få upp era forum på nätet att:
- Ge mej en tydlig steg-för-steg information i hur man installerar forumet och får upp det till vår hemsida! Det kan jag med andra ord säga är en hälsning från samtliga medlemmar i Supporterklubben!
http://www.phpbb.com/support/tutorials/ ... in_install
Flashfilm som är mycket bra. Visar precis hur man ska göra. :)
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

När du har ett webbhotell med mySQL och PHP-stöd gör du på följande sätt:
1. Packa upp zipfilen med phpBB 2.0.11
2. Packa upp filerna i lang_swedish och lägg filerna i mappen languages/lang_swedish
3. Packa upp filerna i subSilver_swedish och lägg filerna i mappen templates/subSilver/images/lang_swedish

4. Ladda upp allt till önskad mapp på servern hos webbhotellet

5. Använd din FTP-klients funktion för CHMOD och CHMODa config.php-filen till "777"

6. Gå nu till http://www.dindomän.se/forummapp/ och då startar install-filen.
7. Mata in datan för mysql och det andra

8. Efter installationen måste du radera install-mappen och contrib-mappen från servern.

... nu borde allt fungera.

(@alla: har jag glömt något?)
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Filip
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Filip »

Simon och Holger gav fina förslag och alternativ till vad jag kan göra! Tack ska ni ha så länge :D (jag skriver "så länge" därför att jag vet att jag kommer att stöta på problem med detta/inte förstå riktigt hur jag skall gå till väga, så jag väntar med att skriva det slutgiltiga "stora" "tacket" ett tag till :wink: )

Supporterklubben beviljade idag att finansiera webbhotellet. Hur betalar man???

Vänligen svara - Ni som kan! :D
//Fille
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Kolla på webbsidorna! T.ex.: http://www.b-one.net
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Filip
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Filip »

Vad är rekommenderad serverplats i MB för att driva forumet?
Ex: http://www.b-one.net
Man kan välja mellan 125, 250, 500! Vad rekommenderar ni?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Vi hade 125MB tills för ett tag sedan. Uppgraderade till 250MB sedan. Uppgraderingen kostar inget (månads-avgiften höjs naturligtvis) och går mycket snabbt.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
virtuality
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av virtuality »

Har erfarenhet av båda B-One och ett ställe som heter FS-Data (http://www.fsdata.se)

B-One var jag inte alls nöjd med, men smaken är ju som baken. Har legat hos FS-Data nu sen år 2000 och aldrig haft problem (nu har iofs mitt kontrakt med de övergått i ett colocation-avtal men ändå).

När jag installerade servern var jag dessutom i deras serverhall, och det är mycket seriöst. Sånt vet man ju aldrig.

Men välj ett webbhotell du tycker passar dig, och återkom om du har fler frågor!
Jonathan Virtuality Gulbrandsen - phpBB Sverige Moderator & Översättare
Utvecklingsforum för den svenska översättningen av phpBB3
Användarens profilbild
Filip
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Filip »

Tack Virtuality!
Ja smaken verkar vara som baken!
Varför var du inte nöjd med B-One? (Mer insatt folks erfarenheter av olika hotell är givetvis avgörande i mitt val!)

Hur betalar man för sitt webbhotell? Får man räkning hem i brevlådan 1gg/månad eller kan man betala allt (hela året) på en och samma gång?
virtuality
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av virtuality »

Det kändes oseriöst bara, men jag kan ju haft otur. :) Segt med support osv.

På i alla fall FS-Data vet jag att du kan välja att betala månadsvis/kvartalsvis eller årsvis. Det vanligaste är väl att betalningen sker via faktura, men det finns webbhotell som låter dig betala direkt över nätet med kreditkort.
Jonathan Virtuality Gulbrandsen - phpBB Sverige Moderator & Översättare
Utvecklingsforum för den svenska översättningen av phpBB3
Användarens profilbild
simon_alsen
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av simon_alsen »

Filip skrev:Tack Virtuality!
Ja smaken verkar vara som baken!
Varför var du inte nöjd med B-One? (Mer insatt folks erfarenheter av olika hotell är givetvis avgörande i mitt val!)

Hur betalar man för sitt webbhotell? Får man räkning hem i brevlådan 1gg/månad eller kan man betala allt (hela året) på en och samma gång?
Jag håller helt och hållet med virtuality om att B-one's support inte är den bästa. Kan vara lite små seg ibland. Själv ligger jag nu på Cliche. Ett företag som är etablerat i princip hela norden. Dom har grymt bra priser och en helt fenomenal support. Det enda problemet jag haft med dom var att dom råkade skicka fel uppgifter till min MySQL databas men detta löste sig efter bara några timmar. :)

När du hyr in dig på ett webbhotell får du betala för ett år direkt.
Användarens profilbild
Filip
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Filip »

Ok! Tack...
Men om jag hyr in mej på ett webbhotell - slipper jag installera phpBB själv då? Gör dom det åt en?
Eller står webbhotellet bara för platsen för phpBB på deras server?
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Internetfab är också bra. B-One bör du akta dig för anser jag.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Skriv svar