Får tacka virtuality och alla andra för hjälpen! Ett stoort tack!
Problem med att installera
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
- simon_alsen
- Extra aktiv medlem

-
virtuality
- Hedersmedlem

Det var ju konstigt.
Men huvusaken är att det fungerar!
Men huvusaken är att det fungerar!
Jonathan Virtuality Gulbrandsen - phpBB Sverige Moderator & Översättare
Utvecklingsforum för den svenska översättningen av phpBB3
Utvecklingsforum för den svenska översättningen av phpBB3
Start upp igen...
Har precis samma problem som du haft och får inte rätt på det.
Inte första gången jag installerar phpbb direkt men första gången hos cliche. Testade kasta in en äldre version 1.4.4 och då funkade installationen kanon, men med senaste får jag bara upp detta.
"phpBB : Critical Error
Could not connect to the database"
simon_alsen du kan inte dra dig till minnes vad som gjorde att dit tillslut fungerade ?
Någon annan som har någon idee ? Eller har en sql fil så jag kan starta databasen själv ?
Inte första gången jag installerar phpbb direkt men första gången hos cliche. Testade kasta in en äldre version 1.4.4 och då funkade installationen kanon, men med senaste får jag bara upp detta.
"phpBB : Critical Error
Could not connect to the database"
simon_alsen du kan inte dra dig till minnes vad som gjorde att dit tillslut fungerade ?
Någon annan som har någon idee ? Eller har en sql fil så jag kan starta databasen själv ?
- simon_alsen
- Extra aktiv medlem

Då var det dags att ta upp den här tråden igen... 
Körde phpBB 2.013 men tänkte uppgradera till 2.017. Bestämde mig för att radera alla filer på servern och ladda upp 2.017 för att slippa uppgradera manuellt. Men när jag körde installationen fick jag upp något om "smilies bla bla bla". Tänkte därför fylla i config-filen manuellt men får då upp följande felmeddelande;
Vad är det som är fel? 
Körde phpBB 2.013 men tänkte uppgradera till 2.017. Bestämde mig för att radera alla filer på servern och ladda upp 2.017 för att slippa uppgradera manuellt. Men när jag körde installationen fick jag upp något om "smilies bla bla bla". Tänkte därför fylla i config-filen manuellt men får då upp följande felmeddelande;
Kod: Markera allt
phpBB : Critical Error
Error creating new session
DEBUG MODE
SQL Error : 1054 Unknown column 'session_admin' in 'field list'
INSERT INTO phpbb_sessions (session_id, session_user_id, session_start, session_time, session_ip, session_page, session_logged_in, session_admin) VALUES ('5e1d81d797fb44d43c5c4d0d358fd527', -1, 1123170678, 1123170678, '51e17b7f', 0, 0, 0)
Line : 172
File : sessions.php - simon_alsen
- Extra aktiv medlem

Jo, jag hade ett par stycken men bestämde mig för att installera om dom helt och hållet istället, det skulle gå snabbare än att uppdatera phpBB.Holger skrev:Hm, du hade alltså inga moddar installerade?
Du raderade alla 2.0.13-filer.
Laddade sedan upp 2.0.17 och körde update_to_latest.php?
-När jag fyller i config-filen manuellt får jag ovanstående felmeddelande.
-När jag kör en normal installation får jag följande;
An error occurred trying to update the database
Table 'phpbb_auth_access' already existsKod: Markera allt
Warning: set_time_limit(): Cannot set time limit in safe mode in /home/virtual/under-ytan.com/public_html/forum/install/upgrade.php on line 55
Unable to get list of smilies from the DB
1146: Table 'under_ytan_com.smiles' doesn't exist
SELECT code, smile_url
FROM smilesSer mycket konstigt ut. Så här på snabben skulle jag rekommendera att uppdatera manuellt steg för steg.
2.0.13 -> 2.0.14
2.0.14 -> 2.0.15
osv.
Instruktioner hittar du här:
http://www.phpbbhacks.com/forums/viewforum.php?f=34
2.0.13 -> 2.0.14
2.0.14 -> 2.0.15
osv.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
- simon_alsen
- Extra aktiv medlem

Jag har redan raderat alla filer på servern. Var ganska mycket som skulle uppdateras, använde trots allt 2.0.13 och skulle uppdatera till 2.0.17. Har provat att ladda ner 2.0.13 igen men får upp felmeddelandet;Holger skrev:Ser mycket konstigt ut. Så här på snabben skulle jag rekommendera att uppdatera manuellt steg för steg.
2.0.13 -> 2.0.14
2.0.14 -> 2.0.15
osv.
Warning: set_time_limit(): Cannot set time limit in safe mode in /home/virtual/under-ytan.com/public_html/forum/install/upgrade.php on line 55
Unable to get list of smilies from the DB
1146: Table 'under_ytan_com.smiles' doesn't exist
SELECT code, smile_url
FROM smilesProva att köra
i databasen ...
CREATE TABLE phpbb_smilies (
smilies_id smallint(5) UNSIGNED NOT NULL auto_increment,
code varchar(50),
smile_url varchar(100),
emoticon varchar(75),
PRIMARY KEY (smilies_id)
);
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
- simon_alsen
- Extra aktiv medlem

Jag fick installera om 2.0.13 igen, 0.17 ville inte fungera. Finns det någonstans man kan hitta alla uppdaterade filer, alltså 2.0.13 > 2.0.14 > 2.0.15 osv. ("Changed Files Only")? MODarna är borta nu ändå och det är ganska mycket som ska uppdateras om det ska göras manuellt.
Tack för hjälpen förresten!
Tack för hjälpen förresten!
Jo, du hittar dem här:
http://www.phpbb2.de/dload.php?action=category&cat_id=2
http://www.phpbb2.de/dload.php?action=category&cat_id=2
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
- simon_alsen
- Extra aktiv medlem

Tack så mycket! Har nu uppdaterat till 2.0.17 men får när jag ska logga in upp följande felmeddelande;
Misstänker att det är någon tabell som måste skapas i databasen, men vilket namn ska denna ha och vilka värden osv.?
phpBB : Critical Error
Error creating new session
DEBUG MODE
SQL Error : 1054 Unknown column 'session_admin' in 'field list'
INSERT INTO phpbb_sessions (session_id, session_user_id, session_start, session_time, session_ip, session_page, session_logged_in, session_admin) VALUES ('98ad6abaaa265b06308f6df4636217cc', 2, 1123488524, 1123488524, '51e10b98', 0, 1, 1)
Line : 172
File : sessions.php Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster