Egna sidor i phpBB3

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av .:ADDE:. »

Ja, jag kan både HTML och CSS men PHP...där går det åt pipan.
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
johanlm
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 68
Blev medlem: 2006-12-16 13:26
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av johanlm »

Strålande genomgång, tackar för detta.
Hade själv letat och tittat på olika MOD's vilket jag helst ville undvika då jag vill undvika att pilla i forumets koder så mycket som möjligt.

FRÅGA:
Finns det någon möjligtvis ett sätt att sätta grupprättigheter på specifika sidor?
Dvs. att enbart Grupp 1, 2 och 6 kan se sidan/orna kan se den och dölja innehållet för alla andra?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Kjell »

Lättast är det att styra i html filerna

exempelvis så är det här en och det är bara TEAMET som kan läsa.

Kod: Markera allt

	<!-- IF not S_TEAMET --> 
	<p>Du har inte behörighet till den här sidan</p>
    <!-- ENDIF -->	
	<!-- IF S_TEAMET -->
<p>Och här visas resten av html sidan för teamet</p>
Går att skapa mer behörigheter i /includes/functions.php
Grupp ID i det här exemplet är 7 och gruppen heter TEAMET som redan är skapad i ACP.

Kod: Markera allt

// Group sec mod alias Kjelle
$sql = 'SELECT user_id
   FROM ' . USER_GROUP_TABLE . '
   WHERE group_id = 7
      AND user_id = ' . $user->data['user_id'] . '
   LIMIT 1';

$result = $db->sql_query($sql);
if ($db->sql_fetchrow($result))
{
   $template->assign_vars(array('S_TEAMET'   => true));
}
$db->sql_freeresult($result);
// End of this mod
ska läggas in före:

Kod: Markera allt

// The following assigns all _common_ variables that may be used at any point in a template.
Om man vill ha en bra översikt på grupp ID, så är PhpMyAdmin bra verktyg, titta på tabellen phpbb_groups
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
johanlm
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 68
Blev medlem: 2006-12-16 13:26
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av johanlm »

Toppen Kjell, tackar tackar för hjälpen. Måste bara få ställa en fråga till om detta.
Om jag vill ha flera olika grupper, exakt hur för jag in det?
Är det någon form av;

Kod: Markera allt

WHERE group_id = 6
WHERE group_id = 7
WHERE group_id = 8
eller

Kod: Markera allt

WHERE group_id = 7,8,9
php är inte direkt min starka sida så jag vet inte riktigt hur en kod byggs upp även fast jag börjar lära mig att känna igen saker och ting. :oops:
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Kjell »

Man kan göra sammanslagning i koden, men är det inte bättre att användarna i phpBB får tillhöra den gruppen.
och vill man göra en ny specifik sida så lägg till den som ny kod.

(är lite trött innanför skallbenet just nu för att ge ett bra svar... lite mycket på G ;) det är ju lågkonjunktur just nu :lol: )
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 11:19
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av PazZze »

för att sätta ihop en fråga i mysql blir det:

Kod: Markera allt

WHERE group_id = 6 OR group_id = 7 OR group_id = 8
om jag nu inte är allt för trött för att tänka ut någe :P
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
johanlm
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 68
Blev medlem: 2006-12-16 13:26
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av johanlm »

@KJELL
hehe ...
Lågkonjukturen sätter sina spår överallt. phpbb knep & knåp är en trevlig verklighetsflykt. ;)
Jo detär möjligt att man kan lägga om saker och lösa det så, men jag vill ändå veta. :)

@PazZze
Tackar tackar :)
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av .:ADDE:. »

1.Jag vill göra en egen startsida till min nya forum.
alla besökare ska hamna där istället för forumindexet
hur går jag tillväga?
http://sonic-europe.liway.com/

2.sedan tänkte jag börja koda MODs manuellt istället för automod, och vill ha en funkion som gör att jag ska aktivera, och inaktivera dessa MODs ifall de inte funkar typ såhär...
exempelfil...
leta efter

Kod: Markera allt

<kod1>
lägg till efter:

Kod: Markera allt

<MODens kod>
resultatet ska bli

Kod: Markera allt

<kod1><!-- if MOD 1 Activated --><MODens kod><!-- endif -->
exempelfil...
leta efter

Kod: Markera allt

<kod2>
ersätt med:

Kod: Markera allt

<MODens kod>
resultatet ska bli

Kod: Markera allt

<!-- if MOD 1 Activated --><MODens kod><!-- else --><kod2><!-- endif -->
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Kjell »

Går att styra om i .htaccess så att portal.php laddas istället för index.php

Kod: Markera allt

DirectoryIndex portal.php index.php
man kan köra Redirect också, det är bara att googla lite..

För att få det du vill med aktivera/inaktivera så måste det till en hel del kod och ha stöd för ACP, vilket borde gå att läsa om hur man göra en mod på phpBB.com
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2937
Blev medlem: 2003-06-03 14:53
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Kail »

PazZze skrev:för att sätta ihop en fråga i mysql blir det:

Kod: Markera allt

WHERE group_id = 6 OR group_id = 7 OR group_id = 8
om jag nu inte är allt för trött för att tänka ut någe :P
Ett hett tips är IN:

Kod: Markera allt

SELECT ... WHERE group_id IN (5, 6, 7)
Det ger mer lättlästa SQL-frågor.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av .:ADDE:. »

Kjell skrev:Går att styra om i .htaccess så att portal.php laddas istället för index.php

Kod: Markera allt

DirectoryIndex portal.php index.php
man kan köra Redirect också, det är bara att googla lite..

För att få det du vill med aktivera/inaktivera så måste det till en hel del kod och ha stöd för ACP, vilket borde gå att läsa om hur man göra en mod på phpBB.com
tack för fråga 2.
min startsida heter homepage.php, så man ska skriva homepage.php på htaccess-filen?
jag ska försöka.
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av .:ADDE:. »

när jag provar min sida så kan loggas jag ut hela tiden... (och språket ändras till standard)
jag kollade din tips, men den är gammal och wiewonline.php har ändrats sedan dess...
finns det något bättre förslag?
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Kjell »

.:ADDE:. skrev:när jag provar min sida så kan loggas jag ut hela tiden... (och språket ändras till standard)
Loggas du ut eller inte ;) Har du homepage.php på annat ställe än <forumrot>?
Vadå språkfilen ändras till standard?
Och vilken är gammal av wiewonline.php, tipset eller din fil?

Som du ser så blir det inget bra svar då frågan inte ställs så den blir begriplig, sedan så kan jag tipsa om att det är bättre att få en sak att fungera innan man lägger till nästa.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 482
Blev medlem: 2009-03-07 16:03
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av .:ADDE:. »

den funkar.
jag loggas ut.
standard är engelska. min inställning är svenska.
tipsets wiewonline.php. jag kör ju 3.0.6

jag hoppas du förstår det här frågan nu.
men jag kom på att jag rensade allt och skrev om från början, varav min session försvinner.
jag ska bara ändra "index" till "homepage" så funkar allt som jag vill ha det.
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Re: Egna sidor i phpBB3

Inlägg av Kjell »

Har du sparat filerna i UTF-8 utan BOM? det kan påverka om du loggas ut.

Om du loggas ut så ändras språket till standard och då fungerar den delen.

ang tipset tipsets wiewonline.php så ska den fungera, fick för mig att du menade att det var fel i den... titta så ser du hur dom andra är skrivna i din fil runt raderna 308 till 318.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster