Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Element_Five skrev:Men frågan återstår, kan man helt sonika inte bara säkerhetskopiera alla tabeller i gzip format.
Installera phpBB på den nya platsen/databasen, logga in och återställa med den filen där?
Ja, teoretiskt så går det bra det med i minst 8 fall av 10 att sköta allt i forumets ACP. Radera inte den gamla databasen före du återställt. Ändra inte namn på det du får via ACP, om du kör den vägen. Då skiter det sig nästan alltid nämligen.
Om man har tillgång till SSH, (nix-server, de flesta är det) så är databasdumperna absolut enklast att skapa via mysql direkt i terminalen, utan att ta steget via grafiska interface. Personligen använder jag numera SSH på alla ställen där det är möjligt. Flera webbhotell har det öppet med samma login som ftpo, men berättar inte det ens, så jag har upptäckt det genom att försöka. http://www.patrickpatoray.com/?Page=30 är min lathund för att slapa och återställa databasdumper.
Peetra skrev:Om man har tillgång till SSH, (nix-server, de flesta är det) så är databasdumperna absolut enklast att skapa via mysql direkt i terminalen, utan att ta steget via grafiska interface. Personligen använder jag numera SSH på alla ställen där det är möjligt. Flera webbhotell har det öppet med samma login som ftpo, men berättar inte det ens, så jag har upptäckt det genom att försöka. http://www.patrickpatoray.com/?Page=30 är min lathund för att slapa och återställa databasdumper.
Då jag flyttade ett forum nyligen så fungerade INTE SSH då jag skulle återställa databasen, men däremot BigDump fungerade helt perfekt
Visst, guiden var luddigt skriven för BigDump, men det gick att förstå sig på ;D
Hej, har inte fått tummen ur att flytta än, är en aning nervös inför det.
Men en följdfråga, kommer använda MySQLDumper.
I databasen som programmet gör backup på och sen återställer på den nya platsen.
Inkluderar det även forumets design dvs kategorier, kategoriregler, grupper, titlar etc?
Du behöver fyra uppgifter för att sätta upp en anslutning till databasen:
Databasserver localhost (om det är på samma som webbservern) eller mysql.server.com, databasuser, databaslösenord och slutligen namnet på databasen. Det är det som står i vänsterspalten ovanför alla tabellnamnen i phpMyAdmin.
Men phpBB kräver samma fyra uppgifter, så det står i config.php för phpBB.
/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.
Kjell skrev:Finns en sak och det är att du får inte glömma att skapa en säkerhetsfil, du får information om den då du installerar, vad dem gör är att skapar en inloggning.
Detta såg jag aldrig till under installationen? Vad är det och kan jag göra det i efter hand?
Backup gjord ny med MySQLDumper, laddar jag hem dem som vanligt med min FTP klient eller?
Det borde stå på första sidan i mysqldumpern om den inte är skapad.
Det är alltså en .htaccess fil, som bör skapas. Mysqldumpern klarar av att skapa den själv, om den har skrivrättighet i katalogen. Jag brukar skapa den manuellt före jag installerar, är lite paranoid på ett friskt sätt.