Byta språket...........

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Netstamps
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-10-27 13:43
Svar: 0

Byta språket...........

Inlägg av Netstamps »

Hej!

Vill byta språket från Engelska till Svenska. Lite osäker på hur jag skall göra. Vilken av dessa språkfiler skall jag ladda hem? Finns det någon beskrivning på svenska hur jag skall göra? Lite osäker då jag är dålig på Engelska.

Tacksam för hjälp
MVH Netstamps
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Hej!

Ladda hem dessa filer:
http://www.phpbb.com/files/releases/lan ... wedish.zip
http://www.phpbb.com/files/releases/lan ... wedish.zip

Packa upp ZIP-filerna.
Lägg innehållet (PHP- och TPL-filerna) i lang_swedish.zip i en mapp som du kallar
language/lang_swedish

Lägg innehållet i subsilver_swedish.zip i en mapp som du kallar
templates/subSilver/images/lang_swedish


Nu borde du ha två mappar i "language" och två mappar i "templates/subSilver/images":


language/lang_english
language/lang_swedish

och
templates/subSilver/images/lang_english
templates/subSilver/images/lang_swedish

I ACPn kan du nu ställa in ett standardspråk för hela forumet. I varje användares profil kan dessutom avvikelser ställas in om en användare nu vill använda engelska i alla fall.

Edit: om du inte vill erbjuda engelska överhuvudtaget så kan du radera de båda mapparna!
Fråga: har du lagt in moddar än?
I så fall måste du koll aom dessa moddar även lagt till information till de engelska språkfilerna. Detta måste du även lägga till i de svenska språkfilerna!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Netstamps
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-10-27 13:43
Svar: 0

Tackar

Inlägg av Netstamps »

Tackar för den utförliga anvisningen. Skall göra efter instruktion, hinner först på måndag. Hoppas att jag får återkomma om det inte skulle funka.
MVH Netstamps
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Naturligtvis! :-)
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Spidey
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 2005-10-31 22:20
Svar: 0

Inlägg av Spidey »

Hej,

För mig funkade det inte alls att få forumet på svenska.

Gjorde precis som i dina anvisningar, men vad är egentligen
"ACPn"? Är det samma sak som "Configuration"?
Jag har gjort fel någonstans, eftersom jag inte kan välja svenska i "Configuration/Default Language". Men var? :(

Tack på förhand.
Joakim
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 2003-10-19 18:26
Svar: 0

Inlägg av Joakim »

ACP står för AdminControlPanel. Administrationspanelen alltså.
Gå in där och sen väljer du Configuration under Generell admin, som det heter på svenska. Vet inte riktigt vad det står i den engelska versionen. Där hittar du iaf defaultspråket...
Feel the Force !
windsurf.se
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Spidey skrev:Gjorde precis som i dina anvisningar, men vad är egentligen "ACPn"?
Hej!

Ursäkta!
Som Joakim mycket riktigt skriver är det administratorkontrollpanelen.

Hittade du den?

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Spidey
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 2005-10-31 22:20
Svar: 0

Inlägg av Spidey »

Jo, den har jag hittat för länge sedan trodde bara att det var något annat.

Men jag har faktiskt inte någon svenskt språk eller kunde välja "language_swedish" under "Default Language". Den mappen finns helt enkelt inte. Fast dina anvisningar och fast att jag testat detta minst tre gånger. Det är någonstans jag gör fel.
Men den stora frågan är var? :?

Hoppas ni kan hjälpa till.

MVH Spidey
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Har du följande mappar på din server:

language/lang_english/
language/lang_swedish/

templates/subSilver/images/lang_english/
templates/subSilver/images/lang_swedish/

Ligger det php-filer i language/lang_swedish/ :?:
Ligger det gif-filer i templates/subSilver/images/lang_swedish/ :?:
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Spidey
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: 2005-10-31 22:20
Svar: 0

Inlägg av Spidey »

Ja fast "lang_swedish"-mappen har inte en vanlig mappsymbol som "lang_english". Man kan heller inte klicka på symbolen för att visa innehållet. Kan man aktivera mappen på något sätt?

Sedan så ligger det en mapp långt in "templates/subSilver/images/subSilver/images/lang_swedish"...
Så långt in var aldrig jag och lade en mapp!? Men den mappen har en vanlig mapp-symbol och går att visa innehållet på.

Det konstiga är att jag har en till subSilver mapp som jag själv lagt dit i "templates/subSilver/images/lang_swedish", men den har samma konstiga symbol som för den mappen jag berättade om i början (och går ej att visa innehållet).

Någonstans sitter haken, någonstans har jag gjort fel...Men var? :(
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Spidey skrev: Sedan så ligger det en mapp långt in "templates/subSilver/images/subSilver/images/lang_swedish"...
Så långt in var aldrig jag och lade en mapp!? Men den mappen har en vanlig mapp-symbol och går att visa innehållet på.
Men det är ju det som är felet.
templates/subSilver/images/subSilver/images/lang_swedish
skall vara
templates/subSilver/images/lang_swedish
Flytta innehållet två steg uppåt i hierakin!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Netstamps
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-10-27 13:43
Svar: 0

Jag får det inte heller att lira

Inlägg av Netstamps »

Gjort följande ..

Language/lang_swedish/ där har det lagts två nya bibliotek CVS och EMAIL + en del filer

Templates/SubSilver/Images/lang_swedish

Jag kan välja språk i ADMIN men väljer jag svenska så är det fortfarande Engelska!!

What to to??
MVH Netstamps
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Hm, har du kollat skrivsättet (stora och små bokstäver)

Det ska vara
language/lang_swedish/
och
language/lang_swedish/email/
och
templates/subSilver/images/lang_swedish

CVS-mapparna kan du radera.

Det verkar ju som om du har laddat upp de engelska PHP-filerna till mappen language/lang_swedish/
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Netstamps
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-10-27 13:43
Svar: 0

märkligt

Inlägg av Netstamps »

har tagit bort CVS

Jag har kollat PHP-filen och det är med svensk text. Tycker at allt stämmer med dina anvisningar..
Kan jag ta bort engelska språkfilerna??
MVH Netstamps
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Vänta med det tills du har fått det svenska att funka ...
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst