Stor uppgradering av forum med mycket moddar

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

MN
Gammal medlem
Gammal medlem
Svar: 0

Stor uppgradering av forum med mycket moddar

Inlägg av MN »

Jag har länge tänkt att uppgradera mitt forum till den senaste versionen, men inte riktigt kommit mig för. Jag lärde mig därför en viktig läxa när mitt forum nyligen blev hackat... Dessutom har ju 2.0.16 kommit, så nu finns det inga ursäkter längre :)

Mitt forum är fullt med moddar och egna små ändringar, dessutom är det inte riktigt den näst senaste versionen av phpbb2 som jag har, utan den är flera versioner äldre. Därför är det inte något man gör på fem minuter precis.

Jag har gjort en del förberedelser inför uppgraderingen, och bestämt mig för att använda nedladdningspaketet som inehåller alla ändrade filer sedan min nuvarande version. (2.0.x_to_2.0.16.zip). Det känns som om det är det bästa tillvägagångssättet om man vill ha koll på vad man ändrar.

Så här tänker jag göra när jag uppgraderar forumet:
- Gå igenom min lista med ändrade och moddade filer i mitt forum, och jämföra de nya filerna med mina gamla.
- Lägga in moddar och ändringar i de nya filerna, och hoppas på att allt fungerar sedan...
- Byta ut alla övriga filer som finns med i uppgraderingen i ziparkivet (den jag nämnde ovan)
Sedan har jag förstått att man ska köra filen update_to_latest.php också för att allt ska bli rätt.

Är det något mer man behöver göra som jag missat? Jag vet att det finns många texter om hur man uppgraderar sitt forum, men det är så otroligt mycket information att gå igenom plus att jag inte är 100 % vän med det engelska språket och programmering. Därför känns det bättre att fråga här istället. Jag har ju aldrig gjort en uppgradering förut, så det skulle vara bra med lite råd om vad man ska tänka på.

/MN
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Jag skulle bara använda manuella instruktioner som publicerats här:

http://www.phpbbhacks.com/forums/viewforum.php?f=34

Det är tyvärr en massa jobb, men det är det säkraste sättet ...
Jag har kört manuell uppdatering sedan 2.0.1
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
MN
Gammal medlem
Gammal medlem

Inlägg av MN »

Du menar alltså att jag i så fall gör det steg för steg, alltså att jag uppdaterar från (detta är bara ett exempel) 1 till 2, sedan 2 till 3 osv tills jag är framme vid 2.0.16?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Japp, men det lönar sig!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
MN
Gammal medlem
Gammal medlem

Inlägg av MN »

Ja, det verkar onekligen vara det bästa sättet. Har inte sett just dessa instruktioner tidigare, men de verkar ju mycket välskrivna och lätta att förstå, till skillnad från de som jag tidigare sett... Det är mycket jobb denna första gång, men vid nästa uppgradering är det ju betydligt mindre.

Tack så mycket för den användbara länken och snabbt svar! Visste att jag kunde lita på er här :)

/MN
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Tänk på att även en del moddar har uppdaterats ...
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
MN
Gammal medlem
Gammal medlem

Inlägg av MN »

Bra att du nämnde det. Fast risken för att detta drabbar mig just nu är mindre eftersom moddarna är inlagda senare. Ska kolla upp det också så småningom. Men först ska det ordinarie forumet uppdateras...
Skriv svar