Det är kanske ett sätt att exkludera vanliga dödliga så att inte alla som håller på med det här måste ta hänsyn till löst folk som inte kanske har samma förutsättningar att förstå programmering eller har samma logiska bank i sin hjärna. Det är fullt förståeligt att man vill hålla kreti och pleti utanför för annars blir det lätt kaos och oanvändbart. Ta bara exemplet med Kazaa och DC++ där det senare sållar bort folk som inte är lika engagerade och har lika bra koll på sina filer. Såldes hittar man färre korrupta filer via DC++ än andra motsvarigheter.
Men min poäng är att det inte finns risk att sådana negativa effekter dyker upp inom phpBB-rörelsen bara för att man sänker inlärningströskeln och ger tydligare information till oss nybörjare.
Jag kliver ut på plankan och våga påstå att även om det gjorts väldigt mycket för att hjälpa folk att installera och sköta sina forum, portaler och övriga moddar så är det väldigt långt kvar till att det ska bli användarvänligt. Jag vågar t o m gå så långt att säga att det beror på att huvuddelen av alla engagerade i det här är programmerare och då har den naturliga begränsningen att sätta användarvänlighet i första rummet (visst finns det undantag).
Till varje mod, program, tillägg, patch och uppgradering finns det instruktioner som för det mesta ger information så att man kan lösa uppgiften, men själva fokuset på de här instruktionerna har en för smal syn. Det är genomgående så att man tar för mycket givet och hoppar över några steg som man tycker att användarna ska kunna.
Det som saknas mest är övergripande information om vad det är för något. Här är några punkter jag gärna ser att ni som så snällt utvecklar saker till oss funderar över:
- 1) Det första man vill ha info om när man kommer in på en BB-sida är VAD det är, dvs ATT det är ett forum som man kan ladda hem och installera själv och sedan använda för att låta andra registrera sig och delta i olika frågor.
2) Sedan gärna lite om vilka finesser just det här forumet har. Inte då reklamsnack utan en tydlig och ärlig jämförelse mellan andra konkurrenter. Om inte den lösningen har något speciellt ett erbjuda så bör man inte pracka på den på folk. Om den är i tidig utvecklingsfas så bör man skriva det också så att man inte bedömer den efter samma kriterier som de som har en väl fungerande produkt. Här ser jag gärna länkar till trådar i forumet där mer djuplodade analyser och jämförelser finns. Det här gäller även alla moddar. Se även Ps nedan.
3) Eftersom allt är uppbyggt enligt principen att man utvecklar små delar och senare lägger ihop det till en helhet bör man förklara väldigt tidigt för folk hur det ligger till. Det är t ex inte lätt att veta att grundinstalleringen innehåller några moddar som finns till hands i mod-biblioteket. Här borde det vara klart utmärkt vilka moddar som redan ingår och vilka som adderar funktionalitet till grundprogrammet.
4) Sen finns det andra typer av ”moddar” där ursprungsprogrammet finns inkluderat redan (t ex IntegraMOD) och där har de utvecklarna lagt till en väl avvägd flora av moddar, vilket är jättebra för då slipper man det tuffa jobbet själv. Tyvärr så framgår inte det inte så tydligt att det förhåller sig på det sättet. Vad gäller exemplet IntegraMOD så plussar man också för portalfunktionen IM Portal fast man talar inte om på ett tydligt sätt att den ingår i själva IntegraMOD.
Det är okej att bli arg på mig och tycka att jag har fel eller att jag är taskig, men det är en realitet att inlärningströskeln är hög och att informationen kan förbättras och det tror jag att ni kan i stort hålla med mig om. Så istället för att spy galla över mig för att jag sticker ut hakan (vilket är medvetet för att jag skulle få er uppmärksamhet) så kom gärna med förslag och synpunkter på hur man ska kunna lösa det här. Förhoppningsvis så genererar den här diskussionen till att vi får bättre informationslösningar i framtiden och fler personer kommer att utnyttja alla härliga och smarta grejer som ni lagt ner så mycket tid på. Jag vill påpeka att jag tycker att det ni alla gör är suveränt och jag stödjer Open Source-kulturen till 100%.
Fridens Liljor
Lars Eriksson
Informationsdesigner
Ps. Den här tråden kom till av att jag sökte, men inte fann, någon översikt om vilka olika portal-lösningar till phpBB som finns och hur de skiljer sig från varandra i form av:
- - integration med phpBB (t ex finns det stöd för språk även i portalen eller om man kan importera en egen template gjord för bara phpBB och om den slår igenom i alla moddar).
- finesser och funktioner (Det måste gå att dela upp dem i sånt som kan ses som standard och specifika tillägg, eller vilka finesser och funktioner som MÅSTE ingå för att man ska kunna få kalla det för en Portal eller ett CMS, Content Mangement System (jag tror att det är så det heter).
- kunskapströskel för att installera och bemästra (i varje mod finns en nivåskala för hur lätt/svårt det är att installera, men det kunde vara intressant att vet om en portal som man hänger på sitt forum är svårare att hantera än just forumet. Som nybörjare är det också viktigt att få veta att det INTE är svårare att sköta om tillägget än det man redan har installerat).