Inaktivering av "bli medlem"?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
vania
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Inaktivering av "bli medlem"?

Inlägg av vania »

Hej!

Jag är (amatör)webbansvarig för en ideell förening och har på uppdrag av föreningens styrelse försökt skapa ett forum för föreningens medlemmar; därav har jag installerat phpBB3.

Jag har fixat med behörigheter (så gott jag kunde - väldigt basic) men har nu en fråga om forummedlemskap/registrering. Eftersom forumet endast ska vara tillgängligt för föreningens medlemmar, d.v.s. de som har betalat medlemsavgiften, vill jag inte att vem som hest ska ha åtkomst till forumets diskussioner eller kunna registrera sig och bli medlem. Jag har t.ex. under behörighet satt så att "gäster" inte har någon åtkomst. Därutöver skulle jag önska att endast jag som administratör ska kunna registrera nya medlemmar. Jag tänker mig att jag registrerar dem, skickar dem användarnamn och lösenord, och att de sedan byter lösenord första gång de loggar in.

Jag sökte i supportforumet på bl.a. "bli medlem" och "hindra medlemmar". Hittade där en tråd där någon hade lyckats inaktivera nytt medlemskap i ACP (http://www.phpbb.se/viewtopic.php?f=19& ... em+#p50605). När jag sökte efter denna funktion i min ACP så kunde jag dock inte hitta någon.

Jag undrar därför nu om någon vänlig själ kan hjälpa mig med detta. Kan jag på något sätt förhindra att utomstående registrerar sig själva så att enbart jag kan registrera nya medlemmar?

Jag använder phpBB 3.0.12.
Adressen är http://psykotrauma.org/forum/phpBB3/
Vårt webbhotell är City Network.
Jag installerade forumet själv (nyinstallation, lör 9 aug).

Vänliga hälsningar,
Vania
Slacker
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Re: Inaktivering av "bli medlem"?

Inlägg av Slacker »

Det är enkelt att inaktivera medlemregistreringen:

Administrationspanelen > Allmänt > Inställningar för användarregistrering > Kontoaktivering Inaktivera registrering

https://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=518820
vania
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av vania »

Ahhh! Se där ja...

Oerhört stort tack för hjälpen!
vania
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av vania »

En fråga till...

Jag står och tvekar i valet mellan "inaktivera registrering" och "av administratör". Om jag tar inaktivera, kan jag som administratör fortfarande registrera medlemmar eller betyder det att det helt enkelt inte går att registrera någon ny medlem alls?

Jag valde nämligen först "av administratör" men då finns "bli medlem"-länken fortfarande kvar på forumets index.
Skriv svar