Ingen data i databasen säger...

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Cebbe
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Ingen data i databasen säger...

Inlägg av Cebbe »

Jag ska flytta ett forum till en annan server och allt gick fin innan jag skulle ladda upp databasen, då säger både admin panelen och phpmyadmin att det inte finns nån info i databasen. men de gör det.

vad är problemet och hur löser jag detta?
xhriz
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av xhriz »

Hur gjorde du när du flyttade databasen? Det låter som du bara kopierat databasen och sedan skickat upp den till en annan server och det går inte med mysql. Detta går at göra med access databaser men inte med mysql.

Gör så här

Gå till phpmyadmin och välj exportera, välj databas, kryssa i rutan spara som fil SQL. Skapa en ny databas på den nya servern. Importera sedan SQL filen till den nya databasen.

Jag började med mysql och php förra veckan så jag är ingn höjdare på det heller men prova det i allafall. Jag har egen server och har gjort så här och det har fungerat.
xhriz
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av xhriz »

Såg att det fanns ett ännu enklare sätt. Gå till din gamla sida där du har forumet. I admin panel gör du backup på databasen, Sedan skapar du en ny databas på nya server installerar som vanligt. I admin panelen importerar du från den fil du fick när du gjorde backup och så skriver den över den nya databasen med det från den gamla.
Cebbe
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Cebbe »

xhriz skrev:Såg att det fanns ett ännu enklare sätt. Gå till din gamla sida där du har forumet. I admin panel gör du backup på databasen, Sedan skapar du en ny databas på nya server installerar som vanligt. I admin panelen importerar du från den fil du fick när du gjorde backup och så skriver den över den nya databasen med det från den gamla.
det är just det jag har gort, men den säger att det inte finns nån information i databasen.
elis
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av elis »

Du måste installera forumet på den nya servern med rätt uppgifter om databasen, användarnamn, lösenord och liknande. Testa att ändra i config.php.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

elis skrev:Du måste installera forumet på den nya servern med rätt uppgifter om databasen, användarnamn, lösenord och liknande. Testa att ändra i config.php.
Japp, eller:
du kan kopiera över filerna till den nya katalogen och importera den gamla datan till databasen. Sedan måste du ändra config.php-filen och ändra sökvägen och domän-namnet i ACPn (eller direkt i databasen).
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar