Permission bug ang. Personliga meddelanden
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
-
Lars Ahlström
- Ny medlem

Permission bug ang. Personliga meddelanden
Jag är admin i en förening och har ett problem.
Jag har kollat varenda möjlig inställning, men detta "Absolut inte möjligt att skicka PM" för admin eller medlemmar står fast. Obevekligt.
http://www.millivolt.se/download/permission_bug1.jpg
http://www.millivolt.se/download/permission_bug2.jpg
-
Lars Ahlström
- Ny medlem

Re: Permission bug ang. Personliga meddelanden
Om man har en medlem som är ny, finns han automatiskt i "Nya användare" och "Registrerade användare"
Vi har även en användarspecifierad grupp "Medlem", då användare måste bli manuellt verifierade, i vår förening.
Så alla har haft tre gruppmedlemskap.
En Admin får aldrig vara medlem i registrerade användare eller nya användare.
Så jag tog bort alla användare från dessa två grupper.
Då släppte proppen. Prrrrtschhhhh.....!!!
Vilken version av phpBB kör du? Det har sedan nån version tillbaka gått att tilldela gruppledare av grupper en position, som gör att de ej berörs av begränsningar för gruppen.
En admin bör enligt mig ALLTID vara medlem i gruppen registrerade medlemmar. Jag brukar inte mecka så mycket med den gruppens behörigheter, utan skapar istället nya grupper för speciella saker.
-
Lars Ahlström
- Ny medlem

Jag har 3.10
Vi behövde en användardefinierad tillhörighet, och då fick alla medlemmar tre medlemskap i olika grupper.
Jag ansåg att det blev arbetsamt att ta bort alla grupptillhörigeter på nya medlemmar och lägga dem på den nya definierade "Medlem".
Men då kom det där problemet istället...
Jag tycker inte att man skall tillhöra mer än en basgrupp. I vårt fall funkade det inte med de förutsbestämda grupperna av någon anledning.
Jag tror det var 1. Ej epost verifierad 2. Behörighet In till förrum "Väntrummet" i väntan på extern databasverifiering och 3. "Medlem" med standardbehörighet.