Uppdateringen fullföljdes inte

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Uppdateringen fullföljdes inte

Inlägg av PERT »

Uppdaterade nyligen från 3.0.8 till 3.0.9 men något gjordes fel av mig, därför avbröts uppdateringen när sista steget "Uppdatera" återstod. Jag rättade till felet i Install katalogen som jag själv orsakat och startade uppgraderingen på nytt. Filkontrollsfunktionen rapporterade att alla filerna var uppgraderade/utbytta till senaste men optionen att gå vidare blev aldrig valbar, endast två knappar, varav en att ladda ner filerna på nytt fanns, det andra alternativet har jag glömt. Nåväl då kanske allt är OK ändå tänkte jag, bara det att de som utformat skriptet inte tänkt på att ett avbrott kan ha uppstått.

Vid Administrationspanelen står det med grönt version 3.0.9 men går jag till System-fliken står det med rött under Versionskontroll "Din installation av phpBB är inte av den senaste versionen.
Nedan hittar du en länk till information om den senaste versionen tillsammans med instruktioner om hur man uppdaterar. - " samt "Ej slutförd uppdatering upptäcktes
phpBB upptäckte en ej slutförd automatiskt uppdatering. Försäkra dig om att du följde varje steg i det automatiska uppdateringsverktyget. Nedan hittar du länken igen, eller så går du direkt till install-katalogen."

Jag har ju redan upprepat uppgraderingen men det hjälper inte då just "Uppgradera", det sista steget aldrig genomförs. I övrigt verkar forumet fungera. Vad göra?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Svar: 0

Re: Uppdateringen fullföljdes inte

Inlägg av Peetra »

Ena stället hämtar versionen från constants å andra från databasen. Så om du uppdaterat filerna så kan det vara databasen som inte är klar.

Töm cache och se om det var där det hängde kvar. Det händer ibland (bara för å orsaka random förtret misstänker jag. :wink: ).

Gå till <forumroot>/install/database_update.php om databasen inte är uppdaterad.
Skriv svar