Uppdatering av phpBB

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Användarens profilbild
Bandit
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Uppdatering av phpBB

Inlägg av Bandit »

Jag har suttit nu i en vecka med att fixa till mitt forum och fått allting ganska hyfsat, sen idag fick jag ett meddelande om att jag hade version 3.0.8 och att jag skulle uppdatera till 3.0.9 problemet är bara den att jag vet inte hur man går tillväga. Kommer de forums trådar jag skapat att finnas kvar?

Hur blir det med alla ikoner osv som jag suttit i Photoshop och fixat till, försvinner de eller blir de kvar??

Väldigt tacksam för hjälp. /Bandit
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Uppdatering av phpBB

Inlägg av Peetra »

Alla trådar, medlemmar, pm, kategorier osv kommer att finnas kvar. Ikonerna likaså. Men det lönar sig att ha backup på databas och filer före du uppgraderar. (Lagen om sakers j***ighet gäller speciellt mycket om något går snett på ett LIVE-forum och man inte har backuppat ordentligt)

Läs på och fråga hellre en gång för mycket före du gör det, så inget går fel. Välj rätt uppgraderingspaket! (Minst fel brukar det bli med den automatiska uppgraderingen, men den passar inte alla bäst.)
Användarens profilbild
Bandit
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Bandit »

OK, men hur går man tillväga med uppdateringen? Ska man bara lägga in den nya versionen i databasen?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Nu vet jag inte om du modifierat i stilmallar eller annat, det är alltså då du behöver det automatiska paketet för 3.0.8 --> 3.0.9. Inget hindrar en från att använda det paketet på omodifierade forum heller, den fungerar nog.

Om du inte har modifierat ditt forum, så kan du använda det vanliga paketet och skicka upp allt utom filen config.php och skriva över de gamla filerna, sedan går du till adressen http://forumadress.tld/install/database_update.php och så är det klart.

Eller så kan du använda enbart de ändrade filerna, som du plockar ut ur paketet du hittar under fliken changed files efter att du valt din version på nerladdningssidan för uppdateringar.

Engelska kortfattade instruktioner om hur man uppgraderar sitt forum hittas i dokumentationen för phpBB 3.

mvh Peetra.
Skriv svar