Är man galen eller ska man chansa?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
rascar
Medlem
Medlem
Svar: 0

Är man galen eller ska man chansa?

Inlägg av rascar »

Hej!

Vi har ett nystartat forum som ligger på ett surftown webhotell. Adressen är http://wilhelmfrank.web.surftown.se/phpbb3/

Adressen är otymplig så jag skaffade en vettig domän på samma webhotellkonto - där alltså forumet redan ligger men med en "konstig" adress enligt ovan.

Om jag nu vill flytta forumet till nya domänen, är det så himla enkelt som att helt enkelt kopiera phpbb3-directoryt från wilhelmfrank.web.surftown.se till det nya directoryt som dykt upp i rooten på samma konto? Det nya har samma namn som den köpta domänen, i detta fall mosebackefotografiska.se.

Frågan är förmodligen är korkad men tänkte ändå ställa den innan jag börjar grotta i jobbiga guider hur man migrerar forum... :roll:
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Är man galen eller ska man chansa?

Inlägg av Peetra »

Det ska vara bara å kopiera rakt av om du har dem i samma konto på hotellet. Efter att du har kopierat ska du ta bort alla filer i katalogen /cache utom .htaccess och index.htm Sen loggar du in och kontrollerar att kakinställningarna fungerar. Du bör antagligen ändra sökväg för dem och filerna i ACP. Ändra inte kakinställningarna om de fungerar, om du ändrar, komihåg att ha den gamla uppslkriven, så att du kan änbdra tillbakla, ifall nåt gick fel. Teoretiskt så måste de alltid ändras, men i praktiken, så har det visat sig att allt fungerar hur bra som helst i åratal, fastän folk glömt att ändra. :)

Alla användare hamnar att tömma/rensa kakorna ur sin webbläsare för att kunna logga in. Jag har postat allt relevant jag hittat om att rensa kakor i första inlägget på http://forum.mammapappa.com/viewtopic.php?f=23&t=34253 och det är (som man i tråden senare kan läsa) en mardröm för mer ovana windows-användare, så man ska noggrant fundera före man ändrar i kakinställningarna. En av moddissarna på länkforumet fick ny dator för att hon inte "kunde" logga in längre.
rascar
Medlem
Medlem

Inlägg av rascar »

Stort tack för svar Peetra, börjar med en kopiering nu för att testa !
rascar
Medlem
Medlem

Inlägg av rascar »

Liten uppdatering. Det verkar funka bra, inga stora problem så här långt... :D

En liten detalj är att adresserna (i adressfältet på webläsare) blivit långa när man tittar in i något ämne. Tyvärr går det inte riktigt att posta hur dom kan se ut eftersom phpbb klipper dom, men det är en skitsak i sammanhanget, verkar som sagt funka bra. Tack igen. :)

EDIT, för att illustrera: förut kunde adressen avslutas med typ "viewtopic.php?f=2&t=33", nu står det istället kanske "viewtopic.php?f=2&t=33&sid=663ad1c8d1379f117f7e3719b79f62e0"
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Det där kan bli olika för olika användare av forumet och beror också på hur och om ens webbläsare tolkar kakor. Om folk håller sig kvar inloggade på forumet och det inte finns andra problem, så lönar det sig inte att försöka "fixa", allt kakmeck kan som sagt leda till att nån medlem sen aldrig mera kan logga in från sin dator.

Om man vill posta länken nån annanstans, som åtminstone admins brular vilja, så kan man ta bort slutdelen, från &sid= och framåt, så får man en finare länk. Det lustiga är att jag just tog bort det från ett forum och fortsatte surfa på det lite till och den gav inte tillbaka den den här gången.

Jag tror att kakor och webbläsares sätt att hantera dem är lite magiska. Inte i samma klass som att Harry Potter kan flyga på kvast, utan mer i stil med att alla hushåll har omaka strumpor, som vi kan anta teleporteras nånstnas annanstans via tvättmaskinen. Bild
rascar
Medlem
Medlem

Inlägg av rascar »

Peppar peppar ta i trä. Det funkar ju så här långt. Tack för förtydliganden, dessutom är du rätt rolig Peetra Hogwarth :lol:

Tack också för länk till mammapappaforumet, kommer nog använda dina texter ifall problem uppstår. Vi är nog snart 30 medlemmar på en månad men förhoppningsvis är vi betydligt fler om ett halvår. Spännande det här :)
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Inlägg av Sinom »

Våran phpBB-mamma Peetra Hogwarth är alltid rolig :lol:
Bild
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Testa att stänga av att SID visas genom att göra en av dessa... om webbhotellet låter dig göra det:
  • Ändra i .htaccess:

Kod: Markera allt

php_flag session.use_trans_sid off
  • Ändra i alla anropade php-filer, dvs. i den fil som står angiven i URLen (ex. viewtopic.php osv.):

Kod: Markera allt

ini_set('session.use_trans_sid', false);
Kör du något webbhotell som låter dig ändra på PHP's ini-filer, så kan du ändra direkt där.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
rascar
Medlem
Medlem

Inlägg av rascar »

Hej igen - servern flyter på även om det är lite klent deltagande än så länge.

Ett problem jag själv inte brytt mig om har nu gett en del klagomål. Man måste logga in vid varje besök även om man klickat i "logga in mig automatiskt vid varje besök".

Kakor är rensade och även via "ucp.php?mode=delete_cookies" menyn som Peetra tipsat om vid något tillfälle.

Så fort man stänger en flik (i mitt fall chrome) och öppnar sidan igen måste man logga in. Samma om man har notifieringsmail i brevlådan och klickar på en direktlänk.

Någon som har en aning om det finns en lösning? När jag tex hoppade hit efter några veckor så behövde jag ju inte logga in igen...

(det går naturligtvis bra att testa själv med en registrering, här finns vi http://www.mosebackefotografiska.se/ )
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Inlägg av Sinom »

Din nuvarande Domän för cookie: är dittnamn.web.surftown.se, ändra detta till .dittnamn.web.surftown.se

Notera punkten före namnet.

Detta kan du ändra i Administrationspanel >> Allmänt >> Cookieinställningar

Hugs :ugeek:
Bild
rascar
Medlem
Medlem

Inlägg av rascar »

Tack så var det (hur sjutton du nu kan veta det 8-). Men tyvärr funkade det inte.

Fast nu testade jag med ".www.mosebackefotografiska.se" (vi bytte domän till detta - och som framgår av ovan så kopierades hela forumet från en plats på servern till en annan under den nya domänen)

Och nu verkar det funka. Tack för tipset, hade ju inte varit där om du inte gett ledtråden! :-)
Skriv svar