Spam

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Svar: 0

Re: Spam

Inlägg av PazZze »

Att dom är moderatorer låter ju inge vidare alls :o

Bra början med att stäng av all användar registering.

Du måste lägga till så gäster inte får posta i alla kategorier du har på forumet. Det räcker inte med att göra det på ett ställe, varje kategori är sin egen lilla värld.
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
avos
Medlem
Medlem

Inlägg av avos »

phu.. det här var ett svårt fall. 8 nya postningar. handskrivna skitmeddelanden " damfrisyrer" var enda ordet i fem meddelanden exempelvis. Upptäckte att anonymous-användaren har fulla rättigheter, testade den och den kunde göra allt utom att gå in i ACP:n. Hur fixar man det ? Annars så har jag inte sett någon skriva under anonymous. De skriver under sina egna adresser, fast antagligen som gäst. Kan inte någon av er prova gå in och skriva etc, för att testa ?
http://annatsverige.se
avos
Medlem
Medlem

Inlägg av avos »

PazZze skrev:Att dom är moderatorer låter ju inge vidare alls :o

Bra början med att stäng av all användar registering.

Du måste lägga till så gäster inte får posta i alla kategorier du har på forumet. Det räcker inte med att göra det på ett ställe, varje kategori är sin egen lilla värld.
Ska prova, de verkar ha mycket glädje av att posta hårdporr på min 11 årige sons forum.Nu tog jag bort "registration by admin".. Hur funkar det nu ? Kan de överhuvudtaget regga sig ? Kommer inte ihåg om min email syns någonstans så att folk kan kontakta mig.. Iofs känns det inte så angeläget just nu... :-/
avos
Medlem
Medlem

Inlägg av avos »

Så där.. nu har jag individuellt för varje area satt endast läsbehörighet för anonymous. För gäster hade jag tidigare satt endast läsbehörighet. Nu ska det väl lugna ned sig ?
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Inlägg av Sinom »

avos skrev:Tackar det funkade.
Kul att höra!
Torre skrev:Finns det ingen plugin/mod som rensar spam automatiskt... typ Akismet för wordpress?
Nej, inte till phpBB tyvärr.

Testa den metoden jag beskrev ovan.
avos skrev:Så där.. nu har jag individuellt för varje area satt endast läsbehörighet för anonymous. För gäster hade jag tidigare satt endast läsbehörighet. Nu ska det väl lugna ned sig ?
Du kan välja "Disable", om endast du och din son skall använda forumet.

Vill du ha registreringen öppen, så välj "By Admin". Samt skapa ett eget profilfält, som är krav vid registrering.
(Vet du inte hur, så förklarar jag)

Hugs :ugeek:
Bild
avos
Medlem
Medlem

Inlägg av avos »

Sinom skrev: Vill du ha registreringen öppen, så välj "By Admin". Samt skapa ett eget profilfält, som är krav vid registrering.
(Vet du inte hur, så förklarar jag)
Verkar som att våra små vänner tröttnat idag. Inte en enda spamning sedan i morse. Jag har haft "by admin" öppen tidigare idag. Då får jag ett automatutskrivet brev om att någon vill bli reggad. Vad jag skulle isf vilja ha, är att de måste skriva någonting om sig själv för att bevisa att de inte är en spamboot. Dvs går det att lägga in ett textfält i registreringsansökan ?
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör

Inlägg av Sinom »

Som det finns på denna sidan, när man registrerar får man skriva vilket år det är.

Du kan skapa ett eget profilfält genom att gå till: ACP >> Users and Groups >> Custom Profile Fields
Skapa ett nytt profilfält:

Bild

Skapa din fråga, och kryssa i:
Required field:
Med detta kan du enkelt urskilja de användare som registrerar.

T.ex:

En blå bil körde förbi det gula huset. Vilket färg är det på bilen?

Var kreativ!

Bild
avos
Medlem
Medlem

Inlägg av avos »

Sinom skrev:Som det finns på denna sidan, när man registrerar får man skriva vilket år det är.

Du kan skapa ett eget profilfält genom att gå till: ACP >> Users and Groups >> Custom Profile Fields
Skapa ett nytt profilfält:

Bild

Skapa din fråga, och kryssa i:
Required field:
Med detta kan du enkelt urskilja de användare som registrerar.

T.ex:

En blå bil körde förbi det gula huset. Vilket färg är det på bilen?

Var kreativ!

Tackar jag tror att det funkar nu. Inga spamangrepp på flera dagar.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Torre skrev:Jag har också problem med spam på http://www.matteguiden.se/forum

Finns det ingen plugin/mod som rensar spam automatiskt... typ Akismet för wordpress?
Börja med att uppgradera ert forum. Jag tror att ni sitter med version 3.0.3, som i sig själv kan anses som en säkerhetsrisk. Sedan kan man applicera lösningen ovan (som Sinom skriver om) utan att behöva desto fler plugin, bara forumet är uppdaterat.
Torre
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Torre »

njea. det är 3.0.5. Men jag ska uppgradera.

Testade det sinom skrev nu. Håller tummarna
Jag har skrivit en webbsida om djursjukhus
crescentcompact
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av crescentcompact »

Kan man inte sätta ort också som obligatorisk uppgift att fylla i?

/Fredrik
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör

Inlägg av Sinom »

Det kan du göra. Men det kommer inte ge någon anti-spam-effekt, då det inte spelar någon roll vad man väljer.

Vänligen läs mer om hur man motverkar SPAM med hjälp utav egna profilfält i denna tråd:
Egna profilfält - Som ANTI-SPAM-verktyg Bild

Lycka till!

Bild
crescentcompact
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Tack för snabbt svar!

Har läst den tråden och fixat ett eget profilfält men skulle vilja att användarna anger ort ändå (hur gör man ort obligatoriskt?)

I mitt egna profilfält ska man ange ett svenskt registreringsnummer (bil) hur ska inställningarna vara för det? och kommer det att hindra spam?

/Fredrik
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör

Inlägg av Sinom »

När du skapar ett profilfält, och vill ha detta som obligatoriskt på registreringssidan, så behöver du markera de två nedanstående kryssknapparna:
Bild

Inställningarna kan vara detsamma som beskrivs i den länken jag angav ovan. Det kommer dock inte förhindra SPAM, då en SPAMBot kan skriva in vad som helst i vanligt profilfält och ändå komma vidare. För att det skall förhindra SPAM får det endast finnas ETT rätt svar.

Bild
crescentcompact
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Är inte så hemma i detta, hur vet man att endast ett svar blir rätt?

Hur gör man för att ort ska bli obligatoriskt och samtidigt visas i medlemslistan?

ursäkta alla dumma frågor.

/Fredrik
Skriv svar