Spam
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Spam
MIn 11 årige sons forum blir ständigt nedspammat. Nu ligger 6000 trådar där. Hur tar man bort dem ? Forumet är mest till som internetarkiv, vi behöver ingen rätt till fri inregistrering. Vore lämpligast med brev till admin om någon verkligen ville vara med. Har tidigare försvårat inregistreringen för robotar, men det funkade inte. Bästa vore om inga gäster hade skrivrätt.
Men nu närmast undrar jag hur man mass-deletar 6000 trådar
Men nu närmast undrar jag hur man mass-deletar 6000 trådar
Re: Spam
Det finns flera bra sätt å göra sånt på, tror jag.
En ide;
Flytta de väsentliga trådarna till nya kategorier, där du färdigt skapat behörigheterna så att inga gäster kan skriva. Då du har ragit bort de bra trådarna till nya kategorierna, så raderar du de gamla katgeorierna med spaminlägg.
En ide;
Flytta de väsentliga trådarna till nya kategorier, där du färdigt skapat behörigheterna så att inga gäster kan skriva. Då du har ragit bort de bra trådarna till nya kategorierna, så raderar du de gamla katgeorierna med spaminlägg.
Ursäkta ... men ett forum där gäster har skrivrättigheter? Det dog ut för snart 10 år sedan.avos skrev:Bästa vore om inga gäster hade skrivrätt.
Skämt åsido: spärra skrivrättigheter för gäster omgående. Det fungerar inte längre idag att låta gäster skriva utan registrering.
Det är jobbigt nog att hålla de registrerande spambotarna ute!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
Hej avos!
För att enklast ta bort alla dessa trådar/inlägg, då jag antar att ditt internetarkiv inte har alldeles för många trådar (som du själv har gjort) eller kategorier.
Gå in i kategorin som du har spam i, redigera de trådar du vill spara och välj att dessa trådar är Anslag.
Gå sedan till Administrationspanel >> Kategorier >> Rensa kategorier - Välj att den inte ska ta bort anslag.

Detta kommer att ta bort samtliga inlägg/trådar som inte är ett anslag.
Om du vill ändra registreringen, gå till Administrationspanel >> Inställningar för användarregistrering - Välj Av administratör
Notera att detta endast fungerar då e-post är aktiverat på ditt forum.
Lycka till!
Hugs
För att enklast ta bort alla dessa trådar/inlägg, då jag antar att ditt internetarkiv inte har alldeles för många trådar (som du själv har gjort) eller kategorier.
Gå in i kategorin som du har spam i, redigera de trådar du vill spara och välj att dessa trådar är Anslag.
Gå sedan till Administrationspanel >> Kategorier >> Rensa kategorier - Välj att den inte ska ta bort anslag.

Om du vill ändra registreringen, gå till Administrationspanel >> Inställningar för användarregistrering - Välj Av administratör
Lycka till!
Hugs
Funderade i ungefär sådana banor. men då jag skulle börja flytta trådar hittade jag inget verktyg för att mass-flytta trådarna. Tänkte skapa en temp-area, och flytta våra trådar dit, sedan radera den gamla arean, sedan återskapa den. Tidigare hade jag en version av phpbb3 där det fanns olika verktyg uppe i vänstra hörnet, men den här versionen har inte det.Spammarna har skapat 6000 egna trådar, jag var inne idag och pillade i inställningarna, vet inte om jag gjort rätt, men tror att jag iaf tagit bort skrivbehörigheten för nya användare och gäster.Peetra skrev:Det finns flera bra sätt å göra sånt på, tror jag.
En ide;
tackar,ska testa detSinom skrev:Hej avos!
Lycka till!
Hugs
[ Moderationspanel ]?avos skrev: Funderade i ungefär sådana banor. men då jag skulle börja flytta trådar hittade jag inget verktyg för att mass-flytta trådarna. Tänkte skapa en temp-area, och flytta våra trådar dit, sedan radera den gamla arean, sedan återskapa den. Tidigare hade jag en version av phpbb3 där det fanns olika verktyg uppe i vänstra hörnet, men den här versionen har inte det.
Har du plockat in dig i gruppen globala moderatorer?
Det är jag väl om jag är admin ?Peetra skrev:[ Moderationspanel ]?avos skrev: Funderade i ungefär sådana banor. men då jag skulle börja flytta trådar hittade jag inget verktyg för att mass-flytta trådarna. Tänkte skapa en temp-area, och flytta våra trådar dit, sedan radera den gamla arean, sedan återskapa den. Tidigare hade jag en version av phpbb3 där det fanns olika verktyg uppe i vänstra hörnet, men den här versionen har inte det.
Har du plockat in dig i gruppen globala moderatorer?
Här stämmer inte något:I PhPBB3 finns ju inga kategorier, utan bara forum.Jag hittar inte denna meny eller motsvarande, vågar heller inte "testa".Dessutom är min PhpBB på utrikiska.Vet ni mer exakt vad menyn heter ?Sinom skrev:Hej avos!
Lycka till!
Hugs
Visst finns det kategorier. Men översättningen borde kanske vara Forum istället för Kategorier för att undvika sammanblandningar.avos skrev: PhPBB3 finns ju inga kategorier, utan bara forum.
Gå till ACP >> Forums > Prune forums:

Välj det forum du vill rensa:

Se till att du väljer rätt forum, och inte kategorin. Glöm inte att redigera dina trådar du vill spara till Announcement.

Sen väljer du att inte ta bort announcements.

Lycka till!
Hugs
Jag har också problem med spam på http://www.matteguiden.se/forum
Finns det ingen plugin/mod som rensar spam automatiskt... typ Akismet för wordpress?
Finns det ingen plugin/mod som rensar spam automatiskt... typ Akismet för wordpress?
Jag har skrivit en webbsida om djursjukhus
Tackar det funkade.Sinom skrev:Visst finns det kategorier. Men översättningen borde kanske vara Forum istället för Kategorier för att undvika sammanblandningar.avos skrev: PhPBB3 finns ju inga kategorier, utan bara forum.
Gå till ACP >> Forums > Prune forums:
Välj det forum du vill rensa:
Se till att du väljer rätt forum, och inte kategorin. Glöm inte att redigera dina trådar du vill spara till Announcement.
Sen väljer du att inte ta bort announcements.
Lycka till!
Hugs
Det har inte blivit stopp på spammandet ännu. I går och idag kom det mer spam.De lägger verkligen ned tid på detta, eftersom jag hittar omröstningar med nonsensinnehåll, samt att de har spamanmält sonens texter.Jag har ställt Userregistration settings till "by admin", och tagit bort skrivrättigheterna för gäster. Ändå spammas det ! Jag hittade ett 50 tal robotar som huserar på forumet. Är det okey att plocka bort dem? Går de eventuellt att blockera ? Jag må säga att det var en väldans trafik på ett forum med TVÅ reggade deltagare, jag och min son...
Jag hittade fem spammare reggade som moderatorer. Bytte mitt passord. I övrigt undrar jag om jag har ställt in blockerade skrivrättighter för gäster och anonyma rätt ? Annars kan det väl bara handla om bootar ?Jag har raderat alla utom yahoo och gooogle-bootar.