Jag tycker du gör ett bra jobb Adde!
Flytta och uppgradera forum?
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Re: Flytta och uppgradera forum?
Vilken policy?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
Hej, nu är jag här igen. 
Nu är det dags att flytta forumet, jag tänkte mest dubbelkolla med er kunniga phpbb-gurus innan så jag har koll och slipper göra onödiga misstag.
Jag har skickat upp phpbb3-mappen (den som jag laddade hem från phpbb.com) genom ftp.
Jag har gått in i myphpadmin på gamla webhotellet och valt exportera, spara som fil.
Om jag nu installerar phpbb3, och sedan går in i myphpadmin på nya webhotellet och väljer importera och importerar det jag exporterade från gamla kontot, kommer det att funka då, eller är det något jag har missat eller glömt?
Nu är det dags att flytta forumet, jag tänkte mest dubbelkolla med er kunniga phpbb-gurus innan så jag har koll och slipper göra onödiga misstag.
Jag har skickat upp phpbb3-mappen (den som jag laddade hem från phpbb.com) genom ftp.
Jag har gått in i myphpadmin på gamla webhotellet och valt exportera, spara som fil.
Om jag nu installerar phpbb3, och sedan går in i myphpadmin på nya webhotellet och väljer importera och importerar det jag exporterade från gamla kontot, kommer det att funka då, eller är det något jag har missat eller glömt?
Attans, ni anar inte hur fånig jag känner mig. Jag försöker mig på att installera phpbb3, men det vill sig inte. Jag fastnar på samma steg som tidigare, jag får inte gå vidare från "Database settings" utan får felmeddelande "Could not connect to the database, see error message below. Access denied for user 'username'@'localhost' (using password: NO)"
Sist så fick jag rådet att kika i config.php i phpbb2, och då lyckades jag ta mig vidare. Nu har jag dock inte phpbb2 liggandes på nya webhotellet, och när jag klickar på redigera på config.php i phpbb3 så får jag upp ett tomt dokument. Är det någon som har tips på vad det kan vara som behövs för att komma vidare?
Sist så fick jag rådet att kika i config.php i phpbb2, och då lyckades jag ta mig vidare. Nu har jag dock inte phpbb2 liggandes på nya webhotellet, och när jag klickar på redigera på config.php i phpbb3 så får jag upp ett tomt dokument. Är det någon som har tips på vad det kan vara som behövs för att komma vidare?
Anledningen till att du får:
Eller att det är något galet med din config.php.
Anledningen till att du får upp ett tomt dokument är för att phpBB inte har skrivit till den filen ännu.
Du kan välja att antingen skapa din databas FÖRST i phpMyAdmin, importera från ditt gamla forum och sen skriva in denna direkt i din configfil. (Genom detta så behöver du inte "installera" phpBB, utan du har redan en färdig databas, skriver in detta i config.php, och sen så ska forumet fungera.
Eller så kan du först installera forumet som vanligt, för att senare importera din gamla databas.
Hursomhelst så behöver du uppgifterna till din databas. Så du behöver kontrollera dina uppgifter med din host för att vara säker på att du skriver in rätt.
Lycka till!
Hugs
Är helt enkelt för att du inte har rätt information när du skriver in databasnamn, lösenord etc.Could not connect to the database, see error message below. Access denied for user 'username'@'localhost' (using password: NO)
Eller att det är något galet med din config.php.
Anledningen till att du får upp ett tomt dokument är för att phpBB inte har skrivit till den filen ännu.
Du kan välja att antingen skapa din databas FÖRST i phpMyAdmin, importera från ditt gamla forum och sen skriva in denna direkt i din configfil. (Genom detta så behöver du inte "installera" phpBB, utan du har redan en färdig databas, skriver in detta i config.php, och sen så ska forumet fungera.
Eller så kan du först installera forumet som vanligt, för att senare importera din gamla databas.
Hursomhelst så behöver du uppgifterna till din databas. Så du behöver kontrollera dina uppgifter med din host för att vara säker på att du skriver in rätt.
Lycka till!
Hugs
Mjo, jag vet att det är något som saknas när jag fyller i databasnamn och det.
Jag antar att namnet på databasen som ska in där, är det något mer man ska skriva in också?
Nu har jag skapat en databas och importerat från det gamla forumet. Vilket "detta" är det jag ska skriva in i config.php?Du kan välja att antingen skapa din databas FÖRST i phpMyAdmin, importera från ditt gamla forum och sen skriva in denna direkt i din configfil. (Genom detta så behöver du inte "installera" phpBB, utan du har redan en färdig databas, skriver in detta i config.php, och sen så ska forumet fungera.
Jag antar att namnet på databasen som ska in där, är det något mer man ska skriva in också?
Efter att du har laddat upp alla filer till din nya host, så kommer du ha en tom config.php.
Använd ett text-redigeringsprogram som Notepad++
I denna vill du lägga in följande:
Nu, detta hjälper inte om du inte har denna informationen från din host.
Hugs
Använd ett text-redigeringsprogram som Notepad++
I denna vill du lägga in följande:
Kod: Markera allt
<?php
// phpBB 3.0.x auto-generated configuration file
// Do not change anything in this file!
$dbms = 'mysql'; // databastyp utifall det inte är mysql
$dbhost = 'databas host/domän';
$dbport = 'databasport om det inte är standard;
$dbname = 'databasnamn';
$dbuser = 'databasanvändarnamn';
$dbpasswd = 'databaslösenord';
$table_prefix = 'databas table prefix';
$acm_type = 'file';
$load_extensions = '';
@define('PHPBB_INSTALLED', true);
//@define('DEBUG', true);
//@define('DEBUG_EXTRA', true);
?>- $dbms = 'mysql'; - Ersätt mysql med din databastyp. Det finns olika typer av databastyper:
- mysql
- mysqli
- firebird
- mssql
- mssql_odbc
- oracle
- postgres
- sqlite
- $dbhost = 'ddatabas host/domän'; - Ersätt databas host/domän med adressen till din databas. Detta är ofta localhost men kontrollera med din host.
- $dbport = 'databasport om det inte är standard'; - Denna skall endast ändras om din host inte använder sej utav standardporten. I så fall lämnas den tom. Kontrollera med din host.
- $dbname = 'databasnamn'; - Ersätt databasnamn med namnet på den databasen du importerade.
- $dbuser = 'databasanvändarnamn'; - Ersätt databasanvändarnamn med användarnamnet på ditt databaskonto.
- $dbpasswd = 'databaslösenord'; - Ersätt med lösenordet till din databas.
- $table_prefix = 'databas table prefix'; - Ersätt med prefixet till dina databas tables. Detta är phpbb_ som standard, ange detta om du inte har ändrat vid installationen av det förra forumet.
- Resten behöver du inte ändra!
- Var noga med att du inte lägger till någonting före <?php eller efter ?>. Inte ens mellanslag får vara utanför dessa taggar!
Hugs
Tack Sinom, det hjälpte mig en riktigt bra bit på vägen, och sedan fick jag hjälp från vår host att lägga de sista bitarna på plats.
Åh, nu är forumet både uppgraderat till senaste versionen, och på rätt webhotell och med rätt adress.
Tusen tack till alla som hjälpt och förklarat. Ni är tämligen fantastiska människor!
Åh, nu är forumet både uppgraderat till senaste versionen, och på rätt webhotell och med rätt adress.
Tusen tack till alla som hjälpt och förklarat. Ni är tämligen fantastiska människor!