Lägga forumen i subdomäner?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
AnOx
Medlem
Medlem
Svar: 0

Lägga forumen i subdomäner?

Inlägg av AnOx »

Hej!

Jag är fruktansvärt osäker på hur exakt jag skall gå till väga och var jag måste ändra inställningar......

Mitt problem:
Idag har vi en groteskt ful hemsida som ligger hos one.com där vi även har vår domän (www.botkyrkamk.se)
Nu har vi skapat en ny hemsida hos "Idrottonline.se och min tanke var enkel från början, att bara peka om domänen till vå nya hemsida på idrottonline.se
Testade detta en kväll och fick det inte riktigt att fungera (det är ett annat problem) men då upptäckte jag, och kom på att vi har 2st forum som ligger under samma domän som jag vill ha kvar hos one.com och efter jag pekat om domänen (CNAME) så gick forumadressen till fel sida (logiskt)

Jag har nu varit i kontakt med One.com's support där han förklarade att jag får flytta forumen till subdomäner istället och då skall inte dessa påverkas.

Att skapa dessa subdomäner har jag nog kläm på nu men när jag väl flyttar forumen så vill jag gärna veta exakt var/vad jag skall ändra för att det skall fungera.....

Min domän: www.botkyrkamk.se
Forum 1: http://www.botkyrkamk.se/Forum/phpBB3/index.php
Forum 2: http://www.botkyrkamk.se/RCForum/index.php

Tänkta subdomäner:
Forum 1: http://forum.botkyrkamk.se
Forum 2: http://rcforum.botkyrkamk.se

Min tanke är att varna i god tid på båda forumen innan att de kommer att flyttas då användarnas genvägar förändras.....

Säkerheten?
Skall jag göra någon form av säkerhetskopiering innan jag börjar flytta?

Har nu försökt förklara "helheten" i mina planer och blir mycket tacksam om någon kan förklara hur resultatet skall uppnås och vad jag skall tänka på eller om jag missat något eller tänkt helt fel?!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Lägga forumen i subdomäner?

Inlägg av Peetra »

om du har mod rewrite i Apache påslaget så kan du skicka alla specifika trådar till nya placeringen med .htaccess. http://www.google.fi/search?sourceid=ch ... +recursive
AnOx
Medlem
Medlem

Inlägg av AnOx »

Hm, förvånad över den stora tystnaden (ej Peetra's inlägg inräknat) att man inte får en kommentar kring detta, trodde inte det skulle vara så komplicerat men det kanske det är eftersom ingen tar sig an att svara.
Har sökt runt i erat forum ofta när jag haft funderingar och upplevt er som kan, som oerhört hjälpsamma och detta forum har hjälp mig en hel del.
Jag vet att ni gör detta "Ideellt" så jag räknar inte med att ni överöser mig med svar men jag trodde jag skulle få lite hjälp iaf.
Då jag är "noob" på detta vände jag mig till er som kan och jag försökte beskriva mitt problem så enkelt som möjligt och jag har fått för mig att lösningen också skulle vara rätt "okomplicerad".

@Peetra, det är 2st "std-forum" utan några "moddar".
Jag har ingen som helst kunskap om detta heller så utryck som apache etc begriper jag inte, sorry.

Tyvärr, jag förstår knappt hur forumet fungerar rent praktiskt med datbaser, länkar, sidor och adresser så jag kanske är på för låg nivå för att pyssla med detta.
Skall se om jag hittar någon i min omkrets som kan lösa mitt problem och som förstår detta bättre än jag!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Det är lite olika med hur sub-domäner fungerar på olika servrar/webbhotell, så om här nu råkar vara bara folk, som inte vet hur de har det på one.com ang. sub-domäner, så är det så. I allmänhet kjan man f det visionerat väldigt krångligt i sitt huve, men det krångligaste jag sett är nog dedär htaccess-redirectarna. Annars brukar subdomänerna bli till som rinnande vatten bara för de flesta,. Du har kanske nåt tjusigt i din kontrollpanel för detta? :)

Man kan hiva omkring phpBB3 lite hur som helst, men sökvägen till kakor och filer förändras, det ska man ta i beaktan. Kakinställningarna kan fungera utan ändringar å då brukar alla vara lyckliga, tills den dag då de inte sen fungerar längre förstås. Teoretiskt så ska de ändras vid flytt, men i praktiken glöms det också bort lika gött, som allt möjligt annat å om man glömmer åde funkar, så ska man inte klaga iallafall. *ängel-smilie-här* Det ett hiskeligt liv, då folk måste rensa sina webbläsar-cookies för å logga in efter att man ändrat kakinställningar för ett forum.... :?

Jag kan nog skriva en liten novell om detta, men faktum är att jag inte vet exakt vad du behöver ta i beaktan, så vi kör med gissningen att du är tillräckligt förvirrad av mitt inlägg som det är? okej? :P
Skriv svar