Flytta och uppgradera forum?
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Flytta och uppgradera forum?
Jag har tagit över som hemsides- och forumsansvarig en förening. Vi håller på att byta webhotell från one.com till manufrog.
På one.com har vi ett forum, phpBB 2.0.22. Jag håller på och kikar på det där med uppgradering och flytt. Går det att göra det samtidigt, eller bör jag först uppdatera forumet, och sedan flytta det? Planen är att uppgradera till lämplig version av phpbb 3, och använda det på manufrog-kontot.
Det där med att göra backup på databaser och sådant har jag hyfsad koll på, men jag vill gärna ha förslag på vad jag ska göra och i vilken ordning för att lösa uppgraderingen och flytten så smidigt som möjligt (och utan att tappa bort forumsanvändare eller inlägg på vägen).
Vänlig hälsning
Maria
På one.com har vi ett forum, phpBB 2.0.22. Jag håller på och kikar på det där med uppgradering och flytt. Går det att göra det samtidigt, eller bör jag först uppdatera forumet, och sedan flytta det? Planen är att uppgradera till lämplig version av phpbb 3, och använda det på manufrog-kontot.
Det där med att göra backup på databaser och sådant har jag hyfsad koll på, men jag vill gärna ha förslag på vad jag ska göra och i vilken ordning för att lösa uppgraderingen och flytten så smidigt som möjligt (och utan att tappa bort forumsanvändare eller inlägg på vägen).
Vänlig hälsning
Maria
Re: Flytta och uppgradera forum?
Det smidigaste är att uppdatera först och flytta sen...
1. Installera din phpBB3 på one.com och en till på den nya servern.
2. när installationerna är klara, gå in på one.com-kontot. skriv http:77www.dinadress.se/forum/install och sedan väljer du konvertera och välj phpbb2 följ guiden.
3. säkerhetskopiera din databas via administrationspanelen och underhåll välj att du vill ladda ner sql-filen och markera även alla tabeller.
4. gå sedan till din nya server och ladda upp säkerhetspaketet där genom acp, underhåll.
5. rensa cachen på acp. Klart!
1. Installera din phpBB3 på one.com och en till på den nya servern.
2. när installationerna är klara, gå in på one.com-kontot. skriv http:77www.dinadress.se/forum/install och sedan väljer du konvertera och välj phpbb2 följ guiden.
3. säkerhetskopiera din databas via administrationspanelen och underhåll välj att du vill ladda ner sql-filen och markera även alla tabeller.
4. gå sedan till din nya server och ladda upp säkerhetspaketet där genom acp, underhåll.
5. rensa cachen på acp. Klart!
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.
SummerADDE.se
SummerADDE.se
Tack!
Jag håller på och stoppar in phpbb 3.0.8 på one.com via ftp just nu, väntar på att det ska laddas klart bara.
Jag funderar över punkt två. Jag är inloggad på vårt one.com-konto. Var är det jag ska skriva 77www.dinadress.se/forum/install?
När jag skriver det i adressrutan i browsern kommer jag bara till "Not Found
The requested URL /forum/install was not found on this server."
Jag håller på och stoppar in phpbb 3.0.8 på one.com via ftp just nu, väntar på att det ska laddas klart bara.
Jag funderar över punkt två. Jag är inloggad på vårt one.com-konto. Var är det jag ska skriva 77www.dinadress.se/forum/install?
När jag skriver det i adressrutan i browsern kommer jag bara till "Not Found
Hej saylo!
Det du skall skriva är din hemsida och sen forum/install. Det är allt.
Så till exempel: http://www.dinhemsida.se/forum/install så flyger du rakt in i installationen.
Hugs
Erhm. Adde var lite snabb när han skrev där. "77" ska givetvis inte vara med. Han menade att göra "//". (http://)saylo skrev:Var är det jag ska skriva 77www.dinadress.se/forum/install?
Det du skall skriva är din hemsida och sen forum/install. Det är allt.
Så till exempel: http://www.dinhemsida.se/forum/install så flyger du rakt in i installationen.
Hugs
Ah, jag trodde jag hade blivit blind, dement eller akut korkad när jag inte förstod vad jag skulle göra.
Tack!
Tack!
Äsch, det står fortfarande "Not Found
Och innan nån frågar. Det är vår hemsideadress jag skriver, och sedan /forum/install - men jag får ändå det där felmeddelandet.
om det inte är forum brukar det oftast stå phpbb på den mappen...
alltså, prova phpbb/install/ istället.
sedan ber jag om ursäkt för att vara snabb och inte upptäckte det sedan.
alltså, prova phpbb/install/ istället.
sedan ber jag om ursäkt för att vara snabb och inte upptäckte det sedan.
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.
SummerADDE.se
SummerADDE.se
Äsch, det är sånt som händer. Jag gjorde väl en lika stor miss när jag inte fattade på en gång att det skulle vara // och inte 77. :p
Jag är rädd att /phpbb/install inte heller fungerar. Får 404 på det också.
Men, nu när jag testade att skriva /phpbb3/install på slutet så fick jag upp en sida som kallar sig "Introduction", och säger "Welcome to phpBB3!", så jag tänkte försöka mig på att följa instruktionerna där helt enkelt och hoppas på det bästa.
Jag är rädd att /phpbb/install inte heller fungerar. Får 404 på det också.
Men, nu när jag testade att skriva /phpbb3/install på slutet så fick jag upp en sida som kallar sig "Introduction", och säger "Welcome to phpBB3!", så jag tänkte försöka mig på att följa instruktionerna där helt enkelt och hoppas på det bästa.
ja, det låter som rätt plats!
Mmm, men jag hann inte långt innan jag stötte på nästa hinder (eller möjlighet?) i min väg.
Under "Database settings" ska man skriva in Database configuration
Database type, Database server hostname or DSN, Database server port:, Database name:, Database username, Database password och Prefix for tables in database.
Database type och Prefix for tables in database var redan ifyllt (och ser ut att stämma.).
I fältet DSN lade jag in ip-adressen till servern som stod i phpmyadmin.
Database server port vet jag inte riktigt vad det är, men jag förstår det som att man inte behöver fylla i det.
Resten fyllde jag i, men när jag försöker gå vidare får jag upp följande: "Could not connect to the database, see error message below.
Access denied for user 'username'@'srv26.one.com' (using password: YES)"
(Jag bytte ut vårt domännamn i meddelandet mot "username", annars har jag kopierat rakt av det som stod.)
Jag gissar att det har med det i fältet "Database name" att göra. Jag tänkte mest att det inte ska vara samma som databasnamnet för forumet som redan finns, men hur gör jag för att få det att fungera?
Jag får förresten samma felmeddelande när jag försöker installera mysqldumper också.
Under "Database settings" ska man skriva in Database configuration
Database type, Database server hostname or DSN, Database server port:, Database name:, Database username, Database password och Prefix for tables in database.
Database type och Prefix for tables in database var redan ifyllt (och ser ut att stämma.).
I fältet DSN lade jag in ip-adressen till servern som stod i phpmyadmin.
Database server port vet jag inte riktigt vad det är, men jag förstår det som att man inte behöver fylla i det.
Resten fyllde jag i, men när jag försöker gå vidare får jag upp följande: "Could not connect to the database, see error message below.
Access denied for user 'username'@'srv26.one.com' (using password: YES)"
(Jag bytte ut vårt domännamn i meddelandet mot "username", annars har jag kopierat rakt av det som stod.)
Jag gissar att det har med det i fältet "Database name" att göra. Jag tänkte mest att det inte ska vara samma som databasnamnet för forumet som redan finns, men hur gör jag för att få det att fungera?
Jag får förresten samma felmeddelande när jag försöker installera mysqldumper också.
om du tar bort ip-adressen och prova. om en databasserver och vanlig server ligger i samma dator så behövs inte ip-adressen. databasnamnet är det namn som du skapar i phpmyadmin. skapa en ny databas som heter t.ex "phpbb3" och klicka på kör. skriv sedan in "phpbb3" på database name i installationen.
SummerADDE.se
SummerADDE.se
Det här börjar kännas lite lätt farsartat. Vad jag än ska göra så är det något som inte funkar, eller något jag inte hittar verka det som.
Adde, jag läste ditt svar och tänkte "Ja, vad bra. Så ska jag göra!"
Jag loggade in för att skapa en databas i phpmyadmin, men jag hittar inte var man gör det. Vad jag har förstått ska det finnas en ruta där man kan fylla i namn, och en create-knapp bredvid. Jag hittar inget sådant, varken under "hem" eller "datababases".
När jag går in under "Processes" hittar jag dock två databaser med samma namn, men olika id-nummer. Det står även lite olika under "Host". Och under "Command" står det sleep på den ena och query på den andra.
När jag kikar lite på informationen hos one.com så hittar jag följande text:
"När du har din domän hos One.com kan du använda PHP och en MySQL-databas." - det verkar innebära att jag inte kan ha mer än en databas om jag inte misförstår det helt. Men, hur gör jag då?
Adde, jag läste ditt svar och tänkte "Ja, vad bra. Så ska jag göra!"
Jag loggade in för att skapa en databas i phpmyadmin, men jag hittar inte var man gör det. Vad jag har förstått ska det finnas en ruta där man kan fylla i namn, och en create-knapp bredvid. Jag hittar inget sådant, varken under "hem" eller "datababases".
När jag går in under "Processes" hittar jag dock två databaser med samma namn, men olika id-nummer. Det står även lite olika under "Host". Och under "Command" står det sleep på den ena och query på den andra.
När jag kikar lite på informationen hos one.com så hittar jag följande text:
"När du har din domän hos One.com kan du använda PHP och en MySQL-databas." - det verkar innebära att jag inte kan ha mer än en databas om jag inte misförstår det helt. Men, hur gör jag då?
När du går in på din phpmyadmin så borde du se följande:saylo skrev:Jag loggade in för att skapa en databas i phpmyadmin, men jag hittar inte var man gör det.

Längst upp till vänstra hörnet ska du finna en Databaser-flik, klickar du på denna ska du se en lista med dina databaser.

Längst ner på den sidan ska du hitta en fält där du kan skriva in namnet på en ny databas. Sen trycker du på Skapa.
Just nu kommer inte jag in på one.com's hemsida, så kan inte kolla om det finns någon restriktion angående databaser. Men jag skulle bli förvånad om du får skapa fler än 1-2 st.
Hugs
När jag loggar in på phpmyadmin ser jag följande:

Sedan ser jag följande när jag klickar på databases i listan:
http://imgur.com/m4FgR.jpg
Jag ser ju på bilden du postade Sinom hur den där rutan ska se ut, men jag hittar som sagt ingen sådan ruta någonstans när jag loggar in.
Jag börjar starkt att misstänka att vi kanske inte får ha mer än en databas på vårt one.com-konto.
Jag undrar nu om det inte är lättare att på något vis flytta över forumet till nya webhotellet först, och sedan uppgradera det där. Kan man göra det? Det jag har pysslat med hittils på one.com har ju varit långt ifrån smidigt.

Sedan ser jag följande när jag klickar på databases i listan:
http://imgur.com/m4FgR.jpg
Jag ser ju på bilden du postade Sinom hur den där rutan ska se ut, men jag hittar som sagt ingen sådan ruta någonstans när jag loggar in.
Jag börjar starkt att misstänka att vi kanske inte får ha mer än en databas på vårt one.com-konto.
Jag undrar nu om det inte är lättare att på något vis flytta över forumet till nya webhotellet först, och sedan uppgradera det där. Kan man göra det? Det jag har pysslat med hittils på one.com har ju varit långt ifrån smidigt.