Vart tog alla bilderna vägen!

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
ekonsult
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Vart tog alla bilderna vägen!

Inlägg av ekonsult »

Säkert en nybörjartabbe som jag har gjort! men uppdaterade från 3.0.5 till det senaste enligt beskrivet på PhpBB, någonstans försvann samtliga inlagda bilder i samtliga inlägg samt även min inlagda bild i min profil! Jag har med all säkerhet i stridens hetta med uppdateringen gjort något med någon fil, men vet ej vad! Var kan bilderna ligga på min server?

Jag har även prövat med att återställa forumet från min senaste backup, men tyvärr :cry:
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Vart tog alla bilderna vägen!

Inlägg av Peetra »

Kolla katalogen /files/
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Inlägg av Sinom »

Peetra skrev:Kolla katalogen /files/
Som föregående talare påstod, kika efter en mapp vid namn "\files\", finns denna så kanske den innehåller en massa bild-filer med jättekonstiga filnamn. Lägg dessa i mappen "\images\" så kanske det funkar :wink:

Hugs :ugeek:
Bild
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Vha, näe, nu är du ute och seglar, Sinom. :P

Bilder uppladdade via forumets pm och inlägg ligger i files. T.ex. Ranker och visningsbilder ligger i images
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Inlägg av Sinom »

Peetra skrev:Vha, näe, nu är du ute och seglar, Sinom. :P

Bilder uppladdade via forumets pm och inlägg ligger i files. T.ex. Ranker och visningsbilder ligger i images
Så sant :oops:

Jag insåg att jag hade läst på lite hastigt. Hittade en tråd som hade exakt samma problem på phpbb.com, satt på en väldigt liten laptop när jag läste den tråden så får väl lägga en viss skuld på det :wink:
Han fann sina bilder i just den mappen du nämde, fick för mej att han flyttade dem till images, men det var fel!

Tack för att du rättade mej.

Hugs :ugeek:
Bild
ekonsult
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av ekonsult »

Tyvärr så är det tomt i mappen files! vad som har hänt där är för mig en gåta! Går det och nå bilderna på den backup som jag har, och hur gör man då?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Om du har backup på filsystemet, så är bilderna i den. Backup på databasen innehåller inte bilderna.

Du har på något sätt lyckats radera eller flytta bilderna, t.ex via ftp. Om du raderade de gamla forumfilerna före uppgraderingen, så rök ju bilderna där då.

Jag tappade en katalog en gång genom att av misstag på något sätt fått in den i en annan katalog på servern med "dra-och-tappa-metoden". Du kanske ska gå igenom de andra katalogerna föär säkerhets skull och se om du sku ha fått in en katalog som heter files i nån av dem?
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

ekonsult skrev:vad som har hänt där är för mig en gåta!
En vild gissning är att du innan du laddade upp nya filer raderar alla filer/mappar på din server.

Då finns det bara en sak att göra (fast egentligen två...), och det är nog så att du redan anar svaret. Backup!
ekonsult skrev:Går det och nå bilderna på den backup som jag har, och hur gör man då?
Har du tagit en "egen backup", då är det bara att öppna mappen där du har din backup... och titta i mappen "files"... sedan kan du via FTP flytta alla filer från backup till servern.

Om du inte har "egen backup" utan bara en som ligger hos Webbhotellet, så kan du kolla om de kan återställa åt dig... notera dock att de ev. kör över allt som tillkommit efter uppdateringen. Så lite mer jobb kan det bli... om de inte kan göra återställ på alla som ligger i "files" bara.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
ekonsult
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av ekonsult »

Tack alla för hjälpen, men det verkar vara borta! har letat i varenda mapp...

Det enda backup jag har gjort, är den som jag tar från adminsidan i phpBB och då en fullständig sådan. Det var just den som jag undrade över om bilderna låg i !

Någon "egen" från FTP har jag inte gjort :(
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Kasta inte in handduken före du kollat med webbhotellet.

Om de kan, så fixar mot en kostnad (eller utan kostnad) att återställa det.

/marcus

PS!
Den du gör i ACP är bara databasen.
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
ekonsult
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av ekonsult »

Tack Marcus, jag kollar med mitt hotell och låter dig och alla andra få veta hur det slutar :wink:
ekonsult
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av ekonsult »

ekonsult skrev:Tack Marcus, jag kollar med mitt hotell och låter dig och alla andra få veta hur det slutar :wink:
Tack till alla för hjälpen, men vårt webbhotell hade bara backup för mysql och inget annat :(

Mycket jobb kvar att få tag på alla bilderna, men jag har trots allt lärt mig en läxa till :wink: TA ALLTID EN BACKUP VID UPPDATERING.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Jag förstår ändå inte: hur kunde bilderna raderas vid en uppdatering?
Du måste ju som Marcus säger ha raderat alla mappar innan du laddade upp uppdateringen. :oops:
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar