Trojan som hindrar från ACP

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Gräsklipparmannen
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Trojan som hindrar från ACP

Inlägg av Gräsklipparmannen »

Tjena! Har fått en trojan på mitt forum som uppenbarligen ändrat i koden på hemsidan. Det går inte att komma åt administrationspanelen. Via "adressen/adm" står det att administrationsbehörighet saknas.

Går det att komma åt ACP på annat sätt?
Går det att uppgradera ändå? Borde skadliga koden försvinna i så fall?

Finns det något ni känner till om js/trojandownloader.pegel.cd trojan eller något allmänt man kan läsa om trojaner på phpbb?

Tack!!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Trojan som hindrar från ACP

Inlägg av Peetra »

Skicka upp rena filer av phpbb, som skriver över de gamla. Nu skriver du inte vilken version du har av phpbb, men det ska gå att uppgradera på samma gång, vilket ju vore det lättaste, då det alltid är lättast att hämta ner allra nyaste paketet. 3.0.8 har iofs ingen svenska än, jag kommer nog inte ut med det förrän slutet av nästa vecka.
Gräsklipparmannen
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Gräsklipparmannen »

Peetra skrev:Skicka upp rena filer av phpbb, som skriver över de gamla. Nu skriver du inte vilken version du har av phpbb, men det ska gå att uppgradera på samma gång, vilket ju vore det lättaste, då det alltid är lättast att hämta ner allra nyaste paketet. 3.0.8 har iofs ingen svenska än, jag kommer nog inte ut med det förrän slutet av nästa vecka.

Ah, nice!! Det är phpBB 3.0.6 jag har. Är det bäst att först skriva över filerna från ett rent paket av 3.0.6 och sedan uppgradera till 3.0.8? Tack!!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Ja, har du ett rent paket av 3.0.6, så kör över filerna där först och se hur det blir. Annars så går det att hoppa över den fasen och köra med 3.0.8 filer direkt.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Nja... nu håller jag inte med. Han måste i så fall ladda upp en uppdateringspaket. För databasen är ju fortfarande 3.0.6.

Ladda upp rena 3.0.6 filer, och kör uppdatering där efter.
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Slarvigt av mig där, tack Marcus för den! <3
Gräsklipparmannen
Aktiv medlem
Aktiv medlem