General Error - SQL Error [mysqli]

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Kirill
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

General Error - SQL Error [mysqli]

Inlägg av Kirill »

Goddag goddag :)

Tillbaka med en till fråga idag:
General Error

SQL Error [mysqli]
Can't connect to MySQL server on 'forum-KUNDNRDOLT.mysql.binero.se (110) [2003]

An sql error occuerred while fetching this page. Please contact an administrator if this problem persists.
Detta får jag då jag försöker gå in på forumet, och har försökt få fram någon info på nätet utan att lyckas. Tror inte heller att jag lyckats maxa 2 Tb trafik hos Binero heller då alla mina andra sidor fungerar felfritt.

Det är så att sidan ligger hos en host och databasen hos en annan. Detta vart en nödlösning då deras MySQL databas vägrade tillåta mig trots korrekt uppgifter att logga in och skapa en databas för forumet hos dem.

Address till ditt forum: http://www.wardrive.se/forum/
Vilka teman har du installerade?: Standard
Vilka MODdar har du installerat?: Inga
Har du laddat ner phpBB från något annat ställe än phpBB.com eller phpBB-se.com?: Nej
Vilken version av phpBB använder du?: Senaste
Vilken version av PHP?: n/a
Vilken databasserver använder du och vilken version?: n/a
Webbhotell/server: Binero
Installerade någon phpBB åt dig, i så fall vem?: Nej
Är detta en uppgradering (t.ex. 3.0.0 till 3.0.3)? I så fall, från vad till vad?: Nej
Är det här en konvertering (t.ex. vBulletin X.X.X till phpBB 3.0.x)? I så fall, från vad till vad?: Nej
Har du sökt angående ditt problem?: Ja!
Om du har sökt, vilka söktermer försökte du med?: mysqli, general error sql error phpbb
Berätta om ditt problem: Se ovan!
Har du ett testkonto åt oss?: Ja, absolut! När forumet fungerar så =)
Om du har det, var redo att ge det till oss om någon i Supportgruppen frågar efter det.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: General Error - SQL Error [mysqli]

Inlägg av Marcus »

Många webbhotell har begränsningen att man bara kan ansluta till deras mysql-server "inom deras nätverk".

En del har databasen ligger på "localhost", dvs. på samma servers om databasen.

Andra, t.ex. Binero, kör med dedikerad databasserver... och då kan det mycket väl vara så att den ligger på en IP-adress som bara är tillgänglig inom bineros IP-rymd.

Testa att skicka ping databasservern via ett kommandofönster. Får du svar så är den visserligen exponerad utåt, men man kan via MySQL sätta vilka som får logga in och var ifrån de får komma. Svarar den inte på ping, ja då är den inte ens möjlig att nå alls utifrån.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Kirill
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Re: General Error - SQL Error [mysqli]

Inlägg av Kirill »

Tack för svaret Marcus, var det jag misstänkte efter att ha förfinat mitt sökande =/
Ska dock ringa till Binero nu eftersom jag ännu inte fått nå svar, eftersom jag vill flytta databasen till annan host istället :)
Skriv svar