validering av användarnamn

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
ghl1976
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

validering av användarnamn

Inlägg av ghl1976 »

Då det verkar krylla av bottar som registrerar sig på forumet så undrar jag om ni vet om man kan sätta en namnstandardsregel på användare. Vi har en namnstandard på användarnamnet som är tex "snigeln43". Om jag kunde sätta in en validering av användarnamnet så den kollade att den hette "snigeln" samt hade ett löpnummer skulle jag troligen slippa slippa dessa bottar som registrerar användarna. Är detta möjligt?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: validering av användarnamn

Inlägg av Kjell »

Är det inte bättre att se till att ha den senaste versionen och evt. lägga till en extra kontrollfråga på svenska...
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Det finns vissa krav du kan ställa, under:

Inställningar för användarregistrering (Ligger med på första sidan i ACP)

Där kan du ställa in Begränsa tecken i användarnamn, dock kan du inte via den säga 6 bokstäver följt av 2 siffror eller liknande.
Men om det hjälper så himla mycket är jag tveksam till.

Bättre med CAPTCHA och kanske något Eget fält som du kräver exakt rätt svar på, för att acceptera deras medlemsansökan (så som vi har här).

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
ghl1976
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av ghl1976 »

Hejsan!
Tack för ditt svar. Som du skrev så hjälper inte begränsa tecken i användarnamn speciellt mycket. Enklast lösning på användarnamnskontroll kanske är om phpbb kunde ha ett fält där man fick ange ett regular expression som validerades serverside. Vad tror ni?
Skriv svar