verifiera password

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
ghl1976
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

verifiera password

Inlägg av ghl1976 »

Jag är på jakt efter hur man från java kan verifiera att användarens lösenord stämmer med vad som står i phpbb_users.user_password fält. Jag anar att $H$9EdsXXlG2xyZQM87aIfi0Adc91Vzez. är en hash som är icke reversibel. Den bör dock gå verifiera i java tycker jag.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: verifiera password

Inlägg av Peetra »

Du menar Java? Inte javaskript?

Lösenordet är envägskrypterat, hashat å saltat. Jag tror att du hamnar å läsa på hur phpBB validerar lösenorden och sen konvertera till java. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer där.

Får man av nyfikenhet fråga vad du ska göra med en sånhär funktion?
ghl1976
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av ghl1976 »

Då den inloggade delen är forumsidan baserad på phpBB för vår samfällighet så tänkte jag att användarna ska få rapportera in sin förbrukning av värme vatten. Jag kan java men inte php så jag vill skriva inrapporteringsdelen i java / jsp.

Så.. eftersom användarna i vår förening redan är registrerade så tänke jag återanvända databasen som phpbb använder sig av. Lite jobbigt beroende bara när man uppgraderar phpbb & dom modellerar om db.
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support

Inlägg av PazZze »

Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
ghl1976
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av ghl1976 »

Jag lyckades få metoden phpbb_check_hash i ovan länk att fungera med ovan länks kod. Skickar man in pwd & hashen så returnerar den true när rätt lösen angetts, jag har provat ändra hash & pwd så det ser ut att fungera. Däremot så blir det inte samma hash som i databasen om jag använder phpbb_hash("mittpwd"); vilket förvånade mig då checkfunktionen verkade fungera.

Nu kommer jag vidare iaf, tack för länken!
Skriv svar