Starta upp ett forum - nybörjare

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
lajvio
Medlem
Medlem
Svar: 0

Starta upp ett forum - nybörjare

Inlägg av lajvio »

Hej alla!

Så här ligger det till: jag vill starta upp en förening och behöver en plattforn för att nå ut till folk, och forum är en väldigt bra plattform. Och jag har kikat runt en del på olika forumstyper och jag tror att phpbb kan vara rätt lösning på mina problem. Eller i alla fall passa mitt ändamål.
MEN
Jag har ingen som helst tidigare erfarenhet av att sköta ett forum. Jag vet inte hur jag skaffar en egen domän eller får upp ett forum. Jag har ingen kunskap i programmering eller kodning (förutom ren "pilla i bloggkoder" på hobbynivå). Jag har ingen aning om webhotel och liknande, förutom att jag läst på om det för mitt projekt (det finns ju hur mycket sådant som helst där ute!).

Och efter att ha kikat runt i ert support forum och läst vissa trådar känns det ännu mer läskigt och på kinesiska :?
Är det så svårt som jag just nu tror? Ska jag försöka att fixa allt själv (med hjälp och support från folk som kan så klart), eller är det ett bättre alternativ att be någon annan göra det åt mig (köpa ett klart forum som jag vill ha det från någon som kan göra det)?

Jag vet att detta inte är support för ett existerande forum, men jag hoppas att jag kan få lite tips ändå.

//Monica
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Starta upp ett forum - nybörjare

Inlägg av Peetra »

Om det känns läskigt efter att ha läst vissa trådar, så vet vi att vi gör ett bra jobb. Folk vågar vända sig till oss, då de har svåra problem, som är undantag, de enklare problemen löser de flesta själv, så de syns ju inte här. ;)

Du behöver ingen som helst kodningskunskap för att sätta upp ett phpBB3-forum.

Om du inte ska ha egen design, utan kan tänka dig välja nån av färdiga http://demo.phpbb3styles.net/?phpbb=3.0.7 eller börja med standard (som vi har här, prosilver) så finns det här forumet till just för att guida dig öppet och gratis genom hela processen. För personlig support (e-post, pm eller jobbet) tar de flesta betalt, då det ju inte hjälper fler än bara den man sänder åt, så känns det itne så meningsfullt att göra det gratis. Vi kan tyvärr inte rekommendera något specifikt hotell, men vi kan berätta vad du behöver. De flesta hotellen säljer domännamn och serverplats tillsammans, så du kan enkelt köpa både namn och plats för ditt forum från samma ställe. Om du läst runt lite här, så kanske du kommer på vilka hotell du inte bör välja. (Jösse, jag känner mig diplomatisk och politikt korrekt nu! 8) )

Du behöver en databas, jag rekomenderar MySQL (3.23 eller högre) och så behöver du stöd för PHP 4.3.3 eller högre. Du behöver nåt som kallas för ftp-login eller en kontrollpanell, dit du kan ladda upp alla slags filer. Det är vad du kommer att få av vem du nu köper din plats av. Du kan kontakta webbhotellets personal före och säga att du ska driva ett phpBB-forum på din plats och att du ska installera det själv. (Många hotell har knappar i sin kontrollpanel, som installerar forum automatiskt, men de är ofta buggiga, så du bör installera själv! Vi hjälper dig!)

Börja med att skaffa dig webbhotell. :)

Om du vill tjuvstarta före, så kan du läsa den engelska komigång-guiden, som finns på http://www.phpbb.com/support/documentat ... /index.php

Vågar du nu?! :D Jag vet att du kan!

Peetra.
lajvio
Medlem
Medlem

Inlägg av lajvio »

Tack Peetra!!
Har suttit och kikat på webhotell nu ikväll och tror att jag har hittat ett som är bra... Jag blir alltid så nervös vid flervalmöjligheter, är så rädd att jag ska välja fel =/ Men antar att jag kan maila webhotellet innan jag bestämmer mig helt och slår till :)

Första sak att göra: hitta webhotell.
Bra bra, då vet jag! :D
SEn kommer jag tillbaka med "jaha, nu har jag webhotel och domän och allt det där konstiga, nu då?" :roll: :lol:
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

När du startar ett forum räcker det billigaste alternativet hos one.com
Välj domän - färdigt.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar