Forumet kraschat - Hur gör jag backup?
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Forumet kraschat - Hur gör jag backup?
Jag vet inte riktigt vad som har hänt, men när jag gick och la mig sent inatt fungerade forumet. Jag lämnade datorn på eftersom jag hade en massa bilder startade som jag skulle fixa i photoshop idag. Nu idag när jag skulle gå in på forumet så fungerar det inte.
Jag loggade in på FTP och i cachet så är följande filer ändrade när jag låg och sov:
sql_09e8507fa4de27ff8b346bfeae85c9b8.php
Fil:sql_25467c34f129ec611e56490584b5d90f.php
Fil:sql_598aba3361a796ca96e5f84281658250.php
Fil:sql_9dc91161799801b44926b824ccc5cf51.php
Fil:sql_b152bea2b86cc301f01da4d7125e73ba.php
Fil:sql_d82989ad7123607cca36f95401c17197.php
Fil:sql_f4d3a7c5f52258c6f6409a2319b0c349.php
Vilket ju verkar väldigt misstänksamt, även om jag inte vet vad det är för filer.
Min dator har betett sig skumt ibland, den ger inte utslag på viruskoll men när jag installerar något nytt på den börjar den starta om och virusprogrammet kraschar. Jag har alltså misstänkt att den har nått skumt men sen när man stänger av den och startar den på nytt så fungerar den felfritt. Dock tror jag att jag installerade senaste explorer igår så att den kan ha varit konstig inatt utan att jag vetat om det. När jag satte mig vid datorn idag så var virusprogrammet konstigt och den stängde även av sig en gång. Och jag var inloggad på Admin-kontot på forumet igår. Jag misstänker alltså att min dator på något sätt loggat in och förstört forumet. Är det möjligt? Hur mycket kan man förstöra från Admin-kontot? (skulle tro man kan sabba allt?)
Ifall det nu är så... hur gör jag för att återställa forumet? Jag tror inte jag har någon egen backup på länge men enligt hemsidan/servern (One.com) där hemsidan och forumet ligger så tar de daglig backup. Någon som vet hur detta funkar? Hör man av sig till dem eller hur gör man? Och ska forumet funka som vanligt sen igen ifall detta görs? (även om det är på Admin-kontot saker har ändrats/förstörts?)
Jag loggade in på FTP och i cachet så är följande filer ändrade när jag låg och sov:
sql_09e8507fa4de27ff8b346bfeae85c9b8.php
Fil:sql_25467c34f129ec611e56490584b5d90f.php
Fil:sql_598aba3361a796ca96e5f84281658250.php
Fil:sql_9dc91161799801b44926b824ccc5cf51.php
Fil:sql_b152bea2b86cc301f01da4d7125e73ba.php
Fil:sql_d82989ad7123607cca36f95401c17197.php
Fil:sql_f4d3a7c5f52258c6f6409a2319b0c349.php
Vilket ju verkar väldigt misstänksamt, även om jag inte vet vad det är för filer.
Min dator har betett sig skumt ibland, den ger inte utslag på viruskoll men när jag installerar något nytt på den börjar den starta om och virusprogrammet kraschar. Jag har alltså misstänkt att den har nått skumt men sen när man stänger av den och startar den på nytt så fungerar den felfritt. Dock tror jag att jag installerade senaste explorer igår så att den kan ha varit konstig inatt utan att jag vetat om det. När jag satte mig vid datorn idag så var virusprogrammet konstigt och den stängde även av sig en gång. Och jag var inloggad på Admin-kontot på forumet igår. Jag misstänker alltså att min dator på något sätt loggat in och förstört forumet. Är det möjligt? Hur mycket kan man förstöra från Admin-kontot? (skulle tro man kan sabba allt?)
Ifall det nu är så... hur gör jag för att återställa forumet? Jag tror inte jag har någon egen backup på länge men enligt hemsidan/servern (One.com) där hemsidan och forumet ligger så tar de daglig backup. Någon som vet hur detta funkar? Hör man av sig till dem eller hur gör man? Och ska forumet funka som vanligt sen igen ifall detta görs? (även om det är på Admin-kontot saker har ändrats/förstörts?)
Senast redigerad av Peetra den 2010-01-31 15:33, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ändrade rubrik, då det blev om backup sen i andra inlägget. =)
Anledning: Ändrade rubrik, då det blev om backup sen i andra inlägget. =)
Re: Forumet kraschat - vad göra nu?
Nu fungerar visst forumet igen, måste ha varit här hemma något varit fel. 
Ett par saker undrar jag dock över... filer i cachet, brukar de ändras av sig själva? Och hur gör jag bäst en backup så jag har om forumet nån gång kraschar på riktigt?
Ett par saker undrar jag dock över... filer i cachet, brukar de ändras av sig själva? Och hur gör jag bäst en backup så jag har om forumet nån gång kraschar på riktigt?
FIler i cachen ska ändra sig själv -ofta! De är temporära filer, som ska få forumet att flyta på i normal takt utan att överbelasta servern. Backup av forumet gör du på filerna och på databasen. Dra ner allt med ftp, /cache/ katalogen kan du dock skippa. Så har du en backup på dina filer.
Filer går att återskapa, så den backupen är egentligen egal, om du inte MODdat ditt forum. Det viktiga är alltså db:n
Skapa backup av db:n t.ex med phpMyAdmin.
Välj exportera, se till att hela forumets alla tabeller är markerade och att formatet SQL är ibockat, det är det nog per default.
Jag bifogar en bild av vad som ska vara förbockat å vad ej.. Jag kommer int ihåg vad det var för version av phpMyAdmin bilden kommer ifrån, men den ger en bra hjälp. Jag fuskar ofta mha av den.
Välj Spara som fil och zippad nederst på sidan och klicka sen på kör. Så får du en fil, som du lagrar på din dator.
Om man har ett stort forum, så lönar det sig att dela upp backupen. Jag brukar ta tabellen _posts för sig och resten i en egen.
Man kan också installera MySQLDumper på sin server för backuper, den är suverän, jag använder sällan phpMyAdmin för forumbackuper längre, utan har helt enkeölt två db-verktyg för alla ställen. phpMyAdmin för pillande och MySQLDumper för backuper.
Ladda ner MySQLDumper på http://www.mysqldumper.net/ Holger, som är bekant från detta forum, har skapat svenk översättning för den, som gör att man kan använda verktyget till backuper utan problem att förstå. Svenskan finns i orginalinstallationen.
mvh Peetra.
Filer går att återskapa, så den backupen är egentligen egal, om du inte MODdat ditt forum. Det viktiga är alltså db:n
Skapa backup av db:n t.ex med phpMyAdmin.
Välj exportera, se till att hela forumets alla tabeller är markerade och att formatet SQL är ibockat, det är det nog per default.
Jag bifogar en bild av vad som ska vara förbockat å vad ej.. Jag kommer int ihåg vad det var för version av phpMyAdmin bilden kommer ifrån, men den ger en bra hjälp. Jag fuskar ofta mha av den.
Om man har ett stort forum, så lönar det sig att dela upp backupen. Jag brukar ta tabellen _posts för sig och resten i en egen.
Man kan också installera MySQLDumper på sin server för backuper, den är suverän, jag använder sällan phpMyAdmin för forumbackuper längre, utan har helt enkeölt två db-verktyg för alla ställen. phpMyAdmin för pillande och MySQLDumper för backuper.
Ladda ner MySQLDumper på http://www.mysqldumper.net/ Holger, som är bekant från detta forum, har skapat svenk översättning för den, som gör att man kan använda verktyget till backuper utan problem att förstå. Svenskan finns i orginalinstallationen.
mvh Peetra.
Re: Forumet kraschat - Hur gör jag backup?
Hoppsan, jag glömde phpBB3:s egen inbyggda backupfunktion!
Den är inte odelat pålitlig och belastar servern väldigt hårt, så jag har inte använt den på ett år eller så, om jag bara har haft tillgång till vad som helst annat.
ACP --> Underhåll --> Databas --> SÄkerhetskopiera
OM du sparar hem till din dator, så är det viktigt att du INTE ändrar namn på filen. Det brukar göra den obrukbar, om du vill ladda in den och återställa med forumets inbyggda funktion.
mvh Peetra.
ACP --> Underhåll --> Databas --> SÄkerhetskopiera
OM du sparar hem till din dator, så är det viktigt att du INTE ändrar namn på filen. Det brukar göra den obrukbar, om du vill ladda in den och återställa med forumets inbyggda funktion.
mvh Peetra.
Nja... nu tänker du säkert bara på phpBB filerna, men bilagor och avatarer är inte lika lätta att återskapas, så att ta backup då och då på dom är inte fel...Peetra skrev:Filer går att återskapa, så den backupen är egentligen egal
<forumrot>/files/*.* och <forumrot>/images/avatars/upload/*.*
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Tack! Jag får ta och testa mig fram någon dag när jag har tid.
Nu fungerar inte forumet igen, kan det vara något på servern som spökar?
Detta meddelande kommer upp när jag skriver in adressen till forumet:
"General Error
SQL ERROR [ mysqli ]
Lost connection to MySQL server at 'reading initial communication packet', system error: 0 [2013]
An sql error occurred while fetching this page. Please contact an administrator if this problem persists."
Hur är det med backupen hos One.com där forumet (och hemsidan ligger). Det står på deras hemsida att de dagligen gör backup, skulle denna funka för att återställa forumet vid en forumkrasch eller liknande?
Nu fungerar inte forumet igen, kan det vara något på servern som spökar?
Detta meddelande kommer upp när jag skriver in adressen till forumet:
"General Error
SQL ERROR [ mysqli ]
Lost connection to MySQL server at 'reading initial communication packet', system error: 0 [2013]
An sql error occurred while fetching this page. Please contact an administrator if this problem persists."
Hur är det med backupen hos One.com där forumet (och hemsidan ligger). Det står på deras hemsida att de dagligen gör backup, skulle denna funka för att återställa forumet vid en forumkrasch eller liknande?
Vet inte om jag ska skratta eller tycka synd om dom.... http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic ... 011#p44011
För ca: en vecka sedan så rasade ett helt forum och hemsida... dom ligger inte kvar på one idag.
För ca: en vecka sedan så rasade ett helt forum och hemsida... dom ligger inte kvar på one idag.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Okej, men då verkar det ju vara ett allmänt problem iaf. Då är det bara att hoppas att de får ordning på det snart. Skönt att veta att det inte är forumet som spökar iaf. =)
OT:Peetra skrev:FIler i cachen ska ändra sig själv -ofta! De är temporära filer, som ska få forumet att flyta på i normal takt utan att överbelasta servern.
Om en cache ska vara effektiv anser jag nog att filerna ska ändras sig sällan. Ju oftare de måste ändras, ju oftare behövdes det en förfrågan till databasen eller templatemotorn. Om cachen ska vara riktigt effektiv ska allt utom några detaljer kunna hämtas ut ur cachen.
Dock ska en cache ha en begränsad livslängd, så inte nya saker döljs... men man kanske kan leva med att vissa saker inte visas på 15 minuter... eller vilka krav man nu har på "rotationen" på informationen på sin sida. Längre livstid på cache, fler kan besöka en site utan att belasta den hårt.
Nog om det! Om det ska blir en diskussion kring det bör den brytas ut till egen tråd under Allmänt, men jag ville bara kort förklara i denna tråd så inget missförstånd uppstår kring hur en effektiv cache bör fungera.
/marcus
Sluta hacka på one.com eller nämn ett likvärdigt alternativ.
Använd mysqldumper och kör regelbunden backup av databasen, dumpern kan t.om överföra backupen till en annan server, den är då skyddad mot att den produktiva servern kraschar.
Filerna måste du köra backup på med FTP.
phpMyAdmin och phpBBs interna backupfunktion har jag slutat använda för flera år sedan.
Använd mysqldumper och kör regelbunden backup av databasen, dumpern kan t.om överföra backupen till en annan server, den är då skyddad mot att den produktiva servern kraschar.
Filerna måste du köra backup på med FTP.
phpMyAdmin och phpBBs interna backupfunktion har jag slutat använda för flera år sedan.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!