Segt forum
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Segt forum
Jag har sökt på forumet här men inte hittat något som hjälper mig
Fick upp forumet för en vecka sedan på www.one.com och det har fungerat fint men idag har det blivit riktigt segt.
Jag har sett att det varit flera besökare under dagen men det är ju inte så många samtidigt.
Det går knappast att komma in till forumet.
Address till ditt forum: www.bildemoforum.se
Vilka teman har du installerade?: prosilver SE
Vilka MODdar har du installerat?: Inget
Har du laddat ner phpBB från något annat ställe än phpBB.com eller phpBB-se.com?: Nej
Vilken version av phpBB använder du?: 3.0.6
Vilken version av PHP?: 5.3.1
Vilken databasserver använder du och vilken version?: Mysql
Webbhotell/server: www.one.com
Installerade någon phpBB åt dig, i så fall vem?: Jag själv
Är detta en uppgradering (t.ex. 3.0.0 till 3.0.3)? I så fall, från vad till vad?: Nej
Är det här en konvertering (t.ex. vBulletin X.X.X till phpBB 3.0.x)? I så fall, från vad till vad?: Nej
Har du sökt angående ditt problem?: Ja
Om du har sökt, vilka söktermer försökte du med?: segt forum, segt
Berätta om ditt problem: Det går knapt att komma in på forumet, men när man väl är inne så går det hyffsat snabbt.
Då jag är nybörjare med forum så har jag säkert glömt att ställa om något så det skulle vara bra om någon kunnig person kunde titta på problemet.
Fick upp forumet för en vecka sedan på www.one.com och det har fungerat fint men idag har det blivit riktigt segt.
Jag har sett att det varit flera besökare under dagen men det är ju inte så många samtidigt.
Det går knappast att komma in till forumet.
Address till ditt forum: www.bildemoforum.se
Vilka teman har du installerade?: prosilver SE
Vilka MODdar har du installerat?: Inget
Har du laddat ner phpBB från något annat ställe än phpBB.com eller phpBB-se.com?: Nej
Vilken version av phpBB använder du?: 3.0.6
Vilken version av PHP?: 5.3.1
Vilken databasserver använder du och vilken version?: Mysql
Webbhotell/server: www.one.com
Installerade någon phpBB åt dig, i så fall vem?: Jag själv
Är detta en uppgradering (t.ex. 3.0.0 till 3.0.3)? I så fall, från vad till vad?: Nej
Är det här en konvertering (t.ex. vBulletin X.X.X till phpBB 3.0.x)? I så fall, från vad till vad?: Nej
Har du sökt angående ditt problem?: Ja
Om du har sökt, vilka söktermer försökte du med?: segt forum, segt
Berätta om ditt problem: Det går knapt att komma in på forumet, men när man väl är inne så går det hyffsat snabbt.
Då jag är nybörjare med forum så har jag säkert glömt att ställa om något så det skulle vara bra om någon kunnig person kunde titta på problemet.
Re: Segt forum
Du har ditt forum på ett webbhotell som inte lastbalanserar sina kunder, utan de har den server de har. Och om många av de andra kunderna på den servern har många besökare, så drar det ner även ditt forums prestanda.
Det kan också vara databasen (av samma skäl) som är falskhalsen.
Med ett webbhotell som lastbalanserar så skulle du inte uppleva problemet, utan inom någon minut har din site lastats över på en server som inte går lika segt.
/marcus
Det kan också vara databasen (av samma skäl) som är falskhalsen.
Med ett webbhotell som lastbalanserar så skulle du inte uppleva problemet, utan inom någon minut har din site lastats över på en server som inte går lika segt.
/marcus
- egetforum.se
- Gammal medlem

marcus, jag har för mig att du kör lastbalanserat?
- egetforum.se
- Gammal medlem

Eftersom min föregående post inte går att redigera efter 5-10 minuter så skriver jag en ny post.
Marcus, vilken eller vilka webbhotell tänker du på som kör lastbalanserat?
Marcus, vilken eller vilka webbhotell tänker du på som kör lastbalanserat?
Administratör för EgetForum.se
Jag hade inte tänkte nämna något webbhotell (av olika skäl), utan mer påpeka att när man köper webbhotell av One så är konceptet "din server delas på många"... och när det blir många som besöker dig och de som delar den med dig så blir det segt.
phpBB3 kan visserligen vara en aning o-optimalt skriver ur lastsynpunkt, men då pratar vi om extremt stora forum.
/Marcus
phpBB3 kan visserligen vara en aning o-optimalt skriver ur lastsynpunkt, men då pratar vi om extremt stora forum.
/Marcus
- egetforum.se
- Gammal medlem

Men konceptet "din server delas på många" är rätt vanligt och inte bara ett problem på one.com, självklart så måste ju one.com med sina låga priser överboka sin servrar mer än normalt och risken att ens site går segt är ju överhängande. Generellt sätt så anser jag jag som du skrev att ett webbhotell som klustrar sina servrar är definitivt att föredra, dock är det inte speciellt många webbhotell som gör detta eftersom det kräver väldigt mycket i kunskap och programvara.
Om man söker på "Vilka webhotell kör klustrat" på google tex, får man inte upp speciellt mycket, och det bör vara otroligt svårt för vår trådskapare att hitta ett sådan webbhotell.
http://www.google.se/search?q=vilka+web ... r+klustrat
Det är därför som jag tror att man mer i klartext måste skriva vilka webbhotell som kör klustrat eftersom informationen är så svår att hitta.
Om man söker på "Vilka webhotell kör klustrat" på google tex, får man inte upp speciellt mycket, och det bör vara otroligt svårt för vår trådskapare att hitta ett sådan webbhotell.
http://www.google.se/search?q=vilka+web ... r+klustrat
Det är därför som jag tror att man mer i klartext måste skriva vilka webbhotell som kör klustrat eftersom informationen är så svår att hitta.
Eftersom Egetforum frågar, så "ja, mitt webbhotell kör klusterlösning".
Men det var inte mitt syfte med att svara på tråden att framhäva mitt eget webbhotell.
Det finns dessutom fler lösningar än lastbalanserade klustrade webbhotell. T.ex. egen server.
Det jag ville belysa var att på den typen av hotell, som One är, så är det inte konstigt att man då och då får dålig prestanda.
/marcus
Men det var inte mitt syfte med att svara på tråden att framhäva mitt eget webbhotell.
Det finns dessutom fler lösningar än lastbalanserade klustrade webbhotell. T.ex. egen server.
Det jag ville belysa var att på den typen av hotell, som One är, så är det inte konstigt att man då och då får dålig prestanda.
/marcus
- egetforum.se
- Gammal medlem

Helt sant Marcus, generellt med några få undantag får man vad man betalar för, one.com är billigt och man får prestanda därefter. Själv anser jag att om man tror på sitt phpbb forum och vill att användarna ska ha en trevlig och snabb upplevelse måste man kosta på lite mer för att ligga på ett bättre webbhotell.