Egna sidor i phpBB3
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Re: Egna sidor i phpBB3
Ja, jag kan både HTML och CSS men PHP...där går det åt pipan.
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.
SummerADDE.se
SummerADDE.se
Re: Egna sidor i phpBB3
Strålande genomgång, tackar för detta.
Hade själv letat och tittat på olika MOD's vilket jag helst ville undvika då jag vill undvika att pilla i forumets koder så mycket som möjligt.
FRÅGA:
Finns det någon möjligtvis ett sätt att sätta grupprättigheter på specifika sidor?
Dvs. att enbart Grupp 1, 2 och 6 kan se sidan/orna kan se den och dölja innehållet för alla andra?
Hade själv letat och tittat på olika MOD's vilket jag helst ville undvika då jag vill undvika att pilla i forumets koder så mycket som möjligt.
FRÅGA:
Finns det någon möjligtvis ett sätt att sätta grupprättigheter på specifika sidor?
Dvs. att enbart Grupp 1, 2 och 6 kan se sidan/orna kan se den och dölja innehållet för alla andra?
+ MX Publisher : Den phpBB vänliga portalen (dock på is för phpbb3 anpassning)
+ Paintballarkivet.com : Foto & minnes hobbyprojekt
- Inget att se ännu
STATUS: Förvirrad & Nyfiken av phpBB3
+ Paintballarkivet.com : Foto & minnes hobbyprojekt
- Inget att se ännu
STATUS: Förvirrad & Nyfiken av phpBB3
Re: Egna sidor i phpBB3
Lättast är det att styra i html filerna
exempelvis så är det här en och det är bara TEAMET som kan läsa.
Går att skapa mer behörigheter i /includes/functions.php
Grupp ID i det här exemplet är 7 och gruppen heter TEAMET som redan är skapad i ACP.
ska läggas in före:
Om man vill ha en bra översikt på grupp ID, så är PhpMyAdmin bra verktyg, titta på tabellen phpbb_groups
exempelvis så är det här en och det är bara TEAMET som kan läsa.
Kod: Markera allt
<!-- IF not S_TEAMET -->
<p>Du har inte behörighet till den här sidan</p>
<!-- ENDIF -->
<!-- IF S_TEAMET -->
<p>Och här visas resten av html sidan för teamet</p>
Grupp ID i det här exemplet är 7 och gruppen heter TEAMET som redan är skapad i ACP.
Kod: Markera allt
// Group sec mod alias Kjelle
$sql = 'SELECT user_id
FROM ' . USER_GROUP_TABLE . '
WHERE group_id = 7
AND user_id = ' . $user->data['user_id'] . '
LIMIT 1';
$result = $db->sql_query($sql);
if ($db->sql_fetchrow($result))
{
$template->assign_vars(array('S_TEAMET' => true));
}
$db->sql_freeresult($result);
// End of this mod
Kod: Markera allt
// The following assigns all _common_ variables that may be used at any point in a template./Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Re: Egna sidor i phpBB3
Toppen Kjell, tackar tackar för hjälpen. Måste bara få ställa en fråga till om detta.
Om jag vill ha flera olika grupper, exakt hur för jag in det?
Är det någon form av;
eller
php är inte direkt min starka sida så jag vet inte riktigt hur en kod byggs upp även fast jag börjar lära mig att känna igen saker och ting. 
Om jag vill ha flera olika grupper, exakt hur för jag in det?
Är det någon form av;
Kod: Markera allt
WHERE group_id = 6
WHERE group_id = 7
WHERE group_id = 8Kod: Markera allt
WHERE group_id = 7,8,9+ MX Publisher : Den phpBB vänliga portalen (dock på is för phpbb3 anpassning)
+ Paintballarkivet.com : Foto & minnes hobbyprojekt
- Inget att se ännu
STATUS: Förvirrad & Nyfiken av phpBB3
+ Paintballarkivet.com : Foto & minnes hobbyprojekt
- Inget att se ännu
STATUS: Förvirrad & Nyfiken av phpBB3
Re: Egna sidor i phpBB3
Man kan göra sammanslagning i koden, men är det inte bättre att användarna i phpBB får tillhöra den gruppen.
och vill man göra en ny specifik sida så lägg till den som ny kod.
(är lite trött innanför skallbenet just nu för att ge ett bra svar... lite mycket på G
det är ju lågkonjunktur just nu
)
och vill man göra en ny specifik sida så lägg till den som ny kod.
(är lite trött innanför skallbenet just nu för att ge ett bra svar... lite mycket på G
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Re: Egna sidor i phpBB3
för att sätta ihop en fråga i mysql blir det:
om jag nu inte är allt för trött för att tänka ut någe 
Kod: Markera allt
WHERE group_id = 6 OR group_id = 7 OR group_id = 8Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Re: Egna sidor i phpBB3
@KJELL
hehe ...
Lågkonjukturen sätter sina spår överallt. phpbb knep & knåp är en trevlig verklighetsflykt.
Jo detär möjligt att man kan lägga om saker och lösa det så, men jag vill ändå veta.
@PazZze
Tackar tackar
hehe ...
Lågkonjukturen sätter sina spår överallt. phpbb knep & knåp är en trevlig verklighetsflykt.
Jo detär möjligt att man kan lägga om saker och lösa det så, men jag vill ändå veta.
@PazZze
Tackar tackar
+ MX Publisher : Den phpBB vänliga portalen (dock på is för phpbb3 anpassning)
+ Paintballarkivet.com : Foto & minnes hobbyprojekt
- Inget att se ännu
STATUS: Förvirrad & Nyfiken av phpBB3
+ Paintballarkivet.com : Foto & minnes hobbyprojekt
- Inget att se ännu
STATUS: Förvirrad & Nyfiken av phpBB3
Re: Egna sidor i phpBB3
1.Jag vill göra en egen startsida till min nya forum.
alla besökare ska hamna där istället för forumindexet
hur går jag tillväga?
http://sonic-europe.liway.com/
2.sedan tänkte jag börja koda MODs manuellt istället för automod, och vill ha en funkion som gör att jag ska aktivera, och inaktivera dessa MODs ifall de inte funkar typ såhär...
alla besökare ska hamna där istället för forumindexet
hur går jag tillväga?
http://sonic-europe.liway.com/
2.sedan tänkte jag börja koda MODs manuellt istället för automod, och vill ha en funkion som gör att jag ska aktivera, och inaktivera dessa MODs ifall de inte funkar typ såhär...
resultatet ska bli
Kod: Markera allt
<kod1><!-- if MOD 1 Activated --><MODens kod><!-- endif -->resultatet ska bli
Kod: Markera allt
<!-- if MOD 1 Activated --><MODens kod><!-- else --><kod2><!-- endif -->Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.
SummerADDE.se
SummerADDE.se
Re: Egna sidor i phpBB3
Går att styra om i .htaccess så att portal.php laddas istället för index.php
man kan köra Redirect också, det är bara att googla lite..
För att få det du vill med aktivera/inaktivera så måste det till en hel del kod och ha stöd för ACP, vilket borde gå att läsa om hur man göra en mod på phpBB.com
Kod: Markera allt
DirectoryIndex portal.php index.phpFör att få det du vill med aktivera/inaktivera så måste det till en hel del kod och ha stöd för ACP, vilket borde gå att läsa om hur man göra en mod på phpBB.com
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Re: Egna sidor i phpBB3
Ett hett tips är IN:PazZze skrev:för att sätta ihop en fråga i mysql blir det:om jag nu inte är allt för trött för att tänka ut någeKod: Markera allt
WHERE group_id = 6 OR group_id = 7 OR group_id = 8
Kod: Markera allt
SELECT ... WHERE group_id IN (5, 6, 7)Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Re: Egna sidor i phpBB3
tack för fråga 2.Kjell skrev:Går att styra om i .htaccess så att portal.php laddas istället för index.phpman kan köra Redirect också, det är bara att googla lite..Kod: Markera allt
DirectoryIndex portal.php index.php
För att få det du vill med aktivera/inaktivera så måste det till en hel del kod och ha stöd för ACP, vilket borde gå att läsa om hur man göra en mod på phpBB.com
min startsida heter homepage.php, så man ska skriva homepage.php på htaccess-filen?
jag ska försöka.
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.
SummerADDE.se
SummerADDE.se
Re: Egna sidor i phpBB3
när jag provar min sida så kan loggas jag ut hela tiden... (och språket ändras till standard)
jag kollade din tips, men den är gammal och wiewonline.php har ändrats sedan dess...
finns det något bättre förslag?
jag kollade din tips, men den är gammal och wiewonline.php har ändrats sedan dess...
finns det något bättre förslag?
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.
SummerADDE.se
SummerADDE.se
Re: Egna sidor i phpBB3
Loggas du ut eller inte.:ADDE:. skrev:när jag provar min sida så kan loggas jag ut hela tiden... (och språket ändras till standard)
Vadå språkfilen ändras till standard?
Och vilken är gammal av wiewonline.php, tipset eller din fil?
Som du ser så blir det inget bra svar då frågan inte ställs så den blir begriplig, sedan så kan jag tipsa om att det är bättre att få en sak att fungera innan man lägger till nästa.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Re: Egna sidor i phpBB3
den funkar.
jag loggas ut.
standard är engelska. min inställning är svenska.
tipsets wiewonline.php. jag kör ju 3.0.6
jag hoppas du förstår det här frågan nu.
men jag kom på att jag rensade allt och skrev om från början, varav min session försvinner.
jag ska bara ändra "index" till "homepage" så funkar allt som jag vill ha det.
jag loggas ut.
standard är engelska. min inställning är svenska.
tipsets wiewonline.php. jag kör ju 3.0.6
jag hoppas du förstår det här frågan nu.
men jag kom på att jag rensade allt och skrev om från början, varav min session försvinner.
jag ska bara ändra "index" till "homepage" så funkar allt som jag vill ha det.
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.
SummerADDE.se
SummerADDE.se
Re: Egna sidor i phpBB3
Har du sparat filerna i UTF-8 utan BOM? det kan påverka om du loggas ut.
Om du loggas ut så ändras språket till standard och då fungerar den delen.
ang tipset tipsets wiewonline.php så ska den fungera, fick för mig att du menade att det var fel i den... titta så ser du hur dom andra är skrivna i din fil runt raderna 308 till 318.
Om du loggas ut så ändras språket till standard och då fungerar den delen.
ang tipset tipsets wiewonline.php så ska den fungera, fick för mig att du menade att det var fel i den... titta så ser du hur dom andra är skrivna i din fil runt raderna 308 till 318.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster




