Länk till Administrationskonsollen
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Länk till Administrationskonsollen
Hej!
Jag har lagt upp ett testforum på vår servrer. All installation gick bra men ett fel uppstår när jag ska logga in i adminkonsollen, den länken blir helt fel, det skjuts in en del av den lokala sökvägen, se nedan.
Jag kan ta bort den felande delen och då går det att logga in, men jag behöver lösa det permanent. Några förslag på vad som har gått fel?
http://www.danforum.nyttodata.net/D:/www/danforum.nyttodata.net/www/adm/index.php?sid=603732f88ef9a2502dd0870a433d3fa2
MVH
Dan
Jag har lagt upp ett testforum på vår servrer. All installation gick bra men ett fel uppstår när jag ska logga in i adminkonsollen, den länken blir helt fel, det skjuts in en del av den lokala sökvägen, se nedan.
Jag kan ta bort den felande delen och då går det att logga in, men jag behöver lösa det permanent. Några förslag på vad som har gått fel?
http://www.danforum.nyttodata.net/D:/www/danforum.nyttodata.net/www/adm/index.php?sid=603732f88ef9a2502dd0870a433d3fa2
MVH
Dan
Re: Länk till Administrationskonsollen
Kan du ha fått in nåt groll i filen overall_footer.html kanske?
Inte vad jag vet om. Jag har inte tallat på några filer manuellt. Nedan är ett klipp från overall_footer.html, och om jag inte tyder den helt fel borde det vara länken till ACP.Kan du ha fått in nåt groll i filen overall_footer.html kanske?
IF U_ACP --><span class="gensmall">[ <a href="{U_ACP}">{L_ACP}</a> ]</span><br /><br /><!-- ENDIF -->
MVH
Dan
Det verkar som att när U_ACP skapas så får den med lite fel saker...
Men "out of the box" så ska den genera en länk som ser ut <ditt forums adress>/adm/index.php?sid=<sessiondkey>.
Antingen har du, eller någon annan som har access till dina filer, ändra i filen <forumrot>/includes/functions.php eller så har du inte laddat ner filerna från phpbb.com.
phpBB3.0.5 (och alla tidigare 3:or)
/marcus
Men "out of the box" så ska den genera en länk som ser ut <ditt forums adress>/adm/index.php?sid=<sessiondkey>.
Antingen har du, eller någon annan som har access till dina filer, ändra i filen <forumrot>/includes/functions.php eller så har du inte laddat ner filerna från phpbb.com.
phpBB3.0.5 (och alla tidigare 3:or)
/marcus
Vi har idag installerat forumet som ska tas i drift.
Tidigare hade jag problemet i vårt "demoforum", med en annan stil än standardstilen och förmodade att det då skulle lösa sig vid en nyinstallation, men icke.
Vi har endast lagt upp databaserna, laddat ner och gjort grundinstallationen av forumet, ingen annan konfigurationsändring, men problemet återuppstod, se länken nedan, vad göra?
Jag har hämtat paketet på phpbb.com och givetvis senaste version.
http://www.xxxxxxxxxx.se/D:/www/xxxxxxx ... 1eeec275de
MVH
Dan
Tidigare hade jag problemet i vårt "demoforum", med en annan stil än standardstilen och förmodade att det då skulle lösa sig vid en nyinstallation, men icke.
Vi har endast lagt upp databaserna, laddat ner och gjort grundinstallationen av forumet, ingen annan konfigurationsändring, men problemet återuppstod, se länken nedan, vad göra?
Jag har hämtat paketet på phpbb.com och givetvis senaste version.
http://www.xxxxxxxxxx.se/D:/www/xxxxxxx ... 1eeec275de
MVH
Dan
Domän och sökvägen är fel. Kolla i tabellen phpbb_config
Har du installerat forumet på din dator?
Har du installerat forumet på din dator?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
Vad ska jag titta efter? Har kollat igenom tabellen men hittar inget som ser skumt ut.Domän och sökvägen är fel. Kolla i tabellen phpbb_config
Nej, forumet ligger på vår webserver, och databasen på vår server med mysql. Installationen löpte på utan problem av ngt slag.Har du installerat forumet på din dator?
MVH
Dan
Jo, men D:/www/ hamnar inte där av sig självt!
phpbb_config består av flera sidor.
Bläddra igenom dem och hitta "server_name" och "script_path"
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
Antingen är det som Holger är inne på att du ställt in att "tvinga sökväg" och råkat få med fel sökväg att tvinga fram.
Eller så är det fel på ditt tema (noterade på ditt testforum att det inte är en standardstil, så det är en möjlighet).
/marcus
Eller så är det fel på ditt tema (noterade på ditt testforum att det inte är en standardstil, så det är en möjlighet).
/marcus
server_name är endast namnet på servern och innehåller ingen sökväg.Jo, men D:/www/ hamnar inte där av sig självt!
script_path är satt till "/". Tabellen har jag läst igenom ett antal gånger nu utan att hitta ngt som pekar på en absolut sökväg.
I vilket läge skulle jag kunna tvinga på den en sökväg, kan inte minnas att jag får den möjligheten under installationen?Antingen är det som Holger är inne på att du ställt in att "tvinga sökväg" och råkat få med fel sökväg att tvinga fram.
/marcus
Ja, i testforumet har jag ändrat tema, men inte detta som ska tas i skarp drift.
MVH
Dan
Töm cache och cookies i din webbläsare.
Eventuellt är det något som fastnat från testdriften ...
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
Samma resultat, både från min maskin samt maskiner som inte varit i närheten av testverksamheten.Töm cache och cookies i din webbläsare.
Tyvärr, inte en aning vad som kan ha hänt då
*nix-server? Win-server?
*nix-server? Win-server?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
För att utesluta temat från felkällan gå in i kontrollpanelen och ändra ditt tema till prosilver, har du slagit av den i ACP, så måste du tillåta den först under "STILAR", då kan du använda följande länk: Är det samma sak så skulle jag rekommendera att någon med erfarenhet får titta på filer och databas.
Kod: Markera allt
http://www.danforum.nyttodata.net/adm/index.php/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Ok, alla som har bistått med råd och dåd ska ha stort tack, tyvärr så är inte problemet löst ännu. Men slutligen, är det någon som vet var länken skapas/lagras/genereras?
Ligger den i en tabell i databasen, har inte kunna hitta den i tabellen "phpbb_config".
MVH
Dan
Ligger den i en tabell i databasen, har inte kunna hitta den i tabellen "phpbb_config".
MVH
Dan