Det här med backup

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Re: Det här med backup

Inlägg av hkkla »

Tack för svar.

En följdfråga, ponera att nån totalhackar mitt forum och jag har slarvat bort alla mina filbackuper på mitt ganska så moddade forum. Jag har dock en pinfärsk databasbackup, kan man då installera en färsk phpbb3 och använda min databas rakt av? Eller är detta kanske en fråga som är omöjlig att svara på?

Det jag vill nå med frågan är, poster eller vad man ska kalla det i databasen, som moddar använder sej av, när dom inte används men finns där, förbryllar dom då ett omoddat forum? Märks det att jag inte är haj på databaser?

Och nu är det så många frågetecken i det här inlägget så ingen vet i vilken snöre man ska börja dra i, om man ens orkar börja. :lol:
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Utan att behöva citera alla frågor så ska jag försöka att svara kort det går på dina frågor som jag kan.
Ja, du kan använda din backup med en massa ändringar i tabellerna, men moddarnas filer (ändringar) måste installeras om för att nå samma status som innan, utan förändringar så ska/bör forumet fungera som orginalet.. passar lite för jag vet att det existerar moddar som ändrar originaltabeller, oftast Alfa och Beta moddar, en validerad modd får inte påverka originalet så att inte forumet kan återställas.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Tack för svaret. Eftersom jag har installerat mitt forum med hjälpa av Installatron så har jag ju backupfunktion där. Då görs backup på alla filer och databasen samtidigt. Jag ångrar dock lite idag att jag använde Installatron för det kan nog ställa till med besvär i framtiden. Jag vet till exempel inte hur en flytt till annat webhotell skulle gå. Nåja, det var ingen fråga där. Nu förväntar jag mej att du tar ledigt resten av kvällen. :)
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ledigt, det låter som en god efterrätt, går det att äta? :mrgreen:
Så länge du kan få databasbackupen hem till dig så går det att flytta till nästan alla hotell på marknaden som har stöd för php.
(vi behöver inte gå in på vilka som är bra eller dåliga här)
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Kjell skrev:Utan att behöva citera alla frågor så ska jag försöka att svara kort det går på dina frågor som jag kan.
Ja, du kan använda din backup med en massa ändringar i tabellerna, men moddarnas filer (ändringar) måste installeras om för att nå samma status som innan, utan förändringar så ska/bör forumet fungera som orginalet.. passar lite för jag vet att det existerar moddar som ändrar originaltabeller, oftast Alfa och Beta moddar, en validerad modd får inte påverka originalet så att inte forumet kan återställas.

Den här raden:

Kod: Markera allt

INSERT INTO phpbb_config (config_name, config_value) VALUES ('hide_topic_content', '0');

ändrar den i mina orginaltabeller?
Jag ville inte starta en ny tråd för då hade jag kanske behövt inledningsvis förklara något som jag inte förstår riktigt.
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Jag hittade en annan mod som var simplare konstruerad och enklare att översätta, dessutom validerad.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Kjell skrev:en validerad modd får inte påverka originalet så att inte forumet kan återställas.
Såhär har jag för mig att det är: De får nog göra såna ändringar att db:n är annorlunda efter att man återställt, men inget funktionellt får vara annorlunda. Jag har ju installerat å avinstallerat ganska många validerade moddar och vissa lämnar nog spår i db:ns orginalfiler, men de har inte påverkat nåt i forumet efter att modden tagits bort.
Skriv svar