Sökning i subsilver2.

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Lars BD
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Sökning i subsilver2.

Inlägg av Lars BD »

Vid sökning i subsilver2 och man specificerar ""Sök inom" "Endast trådämnen"" samt " "Visa resultat som" "Trådar"" kommer följande felmeddelande.

Kod: Markera allt

Allmänt fel
SQL ERROR [ mssql_odbc ]

[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]The multi-part identifier "t.topic_first_post_id" could not be bound. [37000]

SQL

SELECT COUNT(DISTINCT p.topic_id) AS total_results FROM phpbb_Amazonsearch_wordmatch m0 LEFT JOIN phpbb_Amazonposts p ON (m0.post_id = p.post_id) WHERE p.post_id = t.topic_first_post_id AND m0.word_id = 8640 AND m0.title_match = 1

BACKTRACE

FILE: includes/db/mssql_odbc.php
LINE: 165
CALL: dbal->sql_error()

FILE: includes/search/fulltext_native.php
LINE: 663
CALL: dbal_mssql_odbc->sql_query()

FILE: search.php
LINE: 418
CALL: fulltext_native->keyword_search()
Är det normalt eller finns det en lösning?
Forumet har inte den sista uppdateringen installerad ännu, subsilver2 är standardspråk men felet kommer även på prosilver.
Här på detta forum fungerar det att söka på det viset.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Sökning i subsilver2.

Inlägg av Peetra »

Supportmallen som kjell ber om i en annan tråd, kna även hjälpa oss att hjälpa dig med det här problemet.

phpBB fungerar bättre på LINUX servrar än Win, kanske du ska fråga ditt webbhotell om du får byta?
Lars BD
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Lars BD »

Address http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/index.php
teman? = se tidigare inlägg
MODdar? = öppna länkar i nytt fönster
Har du laddat ner phpBB från något annat ställe än phpBB.com eller phpBB-se.com?: = Troligen inte
version av phpBB ? = se tidigare inlägg
version av PHP?: = 5.2.5
databasserver? okänt om det inte står i adminpanelen någonstans?
Webbhotell/server: okänt om det inte står i adminpanelen någonstans?
Installerade någon phpBB åt dig, i så fall vem? Grundare på forumet och tillika dataansvarige på företaget som äger forumet.
uppgradering: nej
konvertering: nej
sökt: ja
söktermer: hoppande text, text samt läst rubriken på 4-5 sidor supportfrågor.
problem: se tidigare inlägg
testkonto?: Jag har inte tillåtelse att ge administratörsbefogenhet men kjell har ett vanligt konto där.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Det låter som om du inte har möjlighet att uppgradera forumet, så jag låter bli att säga att du ska göra det först då. ;)

Indexera ett Fulltext Mysqli index och prova med att byta söksystem.

Man indexerar i ACP --> Underhåll --> Databas --> Sökindex.
Man kan ändra söksystem i ACP --> Allmänt --> Serverkonfiguration --> Sökinställningar.

Om du är nöjd med det nya sökindexet, så kan du ta bort Fullext Native-indexet, för det tar otroligt mycket med plats i databasen. Om du anser att Mysql-indexering och användning är helt fel, så råder jag dig att omindexera Native och se om du på så sätt slipper problemet.

Peetra.

P.S. Detta forum använder Fulltext Mysql.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jag får inga fel... sökte på "montor" och fick : Inga inlägg hittades eftersom ordet motror inte finns i något inlägg.
eller om jag sökte på "motor" så fick jag: Följande ord i din sökfråga ignorerades eftersom de är för vanliga: motor.
Du måste ange minst ett ord att söka efter. Varje ord måste bestå av minst 3 tecken och inte mer än 14 tecken, exklusive jokertecken.

Edit: ändrade första sökningen... det var montor jag sökte på och inget annat... hatar rättstavning när det ska bli fel :D
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Jag kan inte heller återskapa felet med ett ord som är för vanligt på forumet, men med ordet "luftfilter" så får jag samma problem.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jag har provat ett antal saker som jag finns i forumet och jag har provat felstavade saker, men inga SQL fel får jag.
En extra fråga har du uppgraderat forumet?
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Lars BD
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Lars BD »

Som jag skrev i inledningen var inte senaste uppdateringen installerad men det är den nu och felet försvann.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Toppen! Bild
Skriv svar