Problem med flytt av forum
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Problem med flytt av forum
Hej alla.
Jag är ny här och tänkte fråga er kring en flytt jag försöker göra av en 3.0.5 installation med svensk översättning. Jag har flyttat alla filer och tänkte ändra inställningar i config.php. Problemet är att jag inte kommer åt den på den(config.php) nya servern via en browser. Jag har ändrat rättigheterna till själva filen via ftp programmet, behöver jag göra något annat för att komma åt den?
Tacksam för svar
Mvh
Mathias
Jag är ny här och tänkte fråga er kring en flytt jag försöker göra av en 3.0.5 installation med svensk översättning. Jag har flyttat alla filer och tänkte ändra inställningar i config.php. Problemet är att jag inte kommer åt den på den(config.php) nya servern via en browser. Jag har ändrat rättigheterna till själva filen via ftp programmet, behöver jag göra något annat för att komma åt den?
Tacksam för svar
Mvh
Mathias
Re: Problem med flytt av forum
Via webbläsaresn kommer du inte åt den filen... och det är inte meningen heller.
Du måste ändra i den med en texteditor och ladda upp den igen.
/marcus
Du måste ändra i den med en texteditor och ladda upp den igen.
/marcus
Ajdå, jag trodde det var ett användargränssnitt likande installationsguiden. Men tackar för hjälpen jag tar och editerar det i notepad.
Just notepad är en dålig texteditor, då den inte kan hantera UTF8-filer korrekt.
Just config.php är det ingen fara att redigera med Notepad (Anteckningar), men t.ex. språkfiler och teman kan bli riktigt allvarliga fel i. Du kan få problem med att sidan slutar fungera helt.
Men det är som sagt var ett tips för framtiden.
/marcus
Just config.php är det ingen fara att redigera med Notepad (Anteckningar), men t.ex. språkfiler och teman kan bli riktigt allvarliga fel i. Du kan få problem med att sidan slutar fungera helt.
Men det är som sagt var ett tips för framtiden.
/marcus
Har du flyttat databasens innehåll också?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Ingen support via PM!
Jag ger mig in i diskussionen...
Har precis flyttat ett forum från min utvecklingsserver till min skarpa maskin. Har backat upp databasen och flyttat in den på den nya med nytt namn och ny användare. Dessa data har jag uppdaterat i config-filen. Samtliga filer är kopierade rakt av till skarpa burken. Följande händer: Forumet startar fint och visar statistik på de få användarna som är där. Jag ser vilken den senaste användaren är osv... Men jag kan inte logga in. Ingen användare verkar fungera trots att jag hittar alla i databasen.
Hur löser man det här? Jag vet inte riktigt vart jag ska börja någonstans...
EDIT: Inser nu att användarna i sig verkar fungera. Jag kan begära ett nytt lösenord. Men forumet låter hälsa att det är fel. Trots copy/paste av det nya lösenordet...
MVH
/Adde
Har precis flyttat ett forum från min utvecklingsserver till min skarpa maskin. Har backat upp databasen och flyttat in den på den nya med nytt namn och ny användare. Dessa data har jag uppdaterat i config-filen. Samtliga filer är kopierade rakt av till skarpa burken. Följande händer: Forumet startar fint och visar statistik på de få användarna som är där. Jag ser vilken den senaste användaren är osv... Men jag kan inte logga in. Ingen användare verkar fungera trots att jag hittar alla i databasen.
Hur löser man det här? Jag vet inte riktigt vart jag ska börja någonstans...
EDIT: Inser nu att användarna i sig verkar fungera. Jag kan begära ett nytt lösenord. Men forumet låter hälsa att det är fel. Trots copy/paste av det nya lösenordet...
MVH
/Adde
Rättar mig själv. Av någon anledning verkar det nu fungera. Lite omstart av server verkade göra forumet gott. Att man aldrig lär sig att testa allt innan man frågar 
Att man kopierar över cachemappens innehål ger ofta problemet du beskrev. Tänkte att det är bäst å skriva in här, för väldigt få har ju möjlighet at starta om sitt webbhotell.