rekommenderar ett gratis webbhotell [delad från trådid 6837]

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

Användarens profilbild
nickecross
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

rekommenderar ett gratis webbhotell [delad från trådid 6837]

Inlägg av nickecross »

Kanske inte hör till ämnet. Men skulle rekommendera att du skaffade dig ett gratis webbhotell i stället, Te.x http://www.myhood.se prövade forum24 förut och höll på att få damp på all reklam. Men de är ens egna val.
Senast redigerad av Peetra den 2009-06-08 21:04, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: delade tråd, det är onödigt att diskutera olika leverantörer i supporttrådar.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Re: rekommenderar ett gratis webbhotell [delad från trådid 6837]

Inlägg av Holger »

one.com har verkligen billiga konton. Det finns ingen som helst anledning att använda gratis webbhotell eller gratistjänster.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Jag anser att gratis är godast om man är nybörjare eller tex väldigt ung. Jag började med forum via http://www.egetforum.se/ och det har varit en fantastisk upplevelse att så småningom kunna lära sig mer och mer. Jag skulle nog ha givit upp direkt om jag skulle hamnat och betala för något som jag inte alls förstod mig på. Då man inte vet vad ftp, databas eller server är (Tja, jag kunde faktiskt inte ens zippa upp ett paket i windowsmijö. :oops: ) så väljer man gärna nåt man vågar prova eller inget alls.
Användarens profilbild
nickecross
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Re: rekommenderar ett gratis webbhotell

Inlägg av nickecross »

Holger skrev:one.com har verkligen billiga konton. Det finns ingen som helst anledning att använda gratis webbhotell eller gratistjänster.

Jag har one.com. Och tycker att de är riktigt bra och billigt. De räcker att man har 3GB. Tror inte att de finns så många som har behov för mer. I alla fall inte direkt i början. Jag började med ett gratis webbhotell. De var myhood. Innan jag tog de så visste jag inget om FTP eller något sådant. Men när de blev snack om att de skulle bli reklam på deras sidor så ville jag inte ha de och beställde ett webbhotell i från one.com.

Men jag började också med forum 24, Men blev så trött på all reklam, Så jag började titta på lite andra alternativ. Har börjat kolla lite på att sätta upp en egen server. Mer för att lära mig och se hur de blir en för att jag har behov för de. Men vad rekommenderar ni att man ska ha för någon program vara då?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Jag använder en Server med Debian med Plesk.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
groggy1
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av groggy1 »

Kan inte mer än hålla med nickecross och Peetra om att gratis är gott. Jag började precis som peetra med ett forum hos egetforum, eller liknande tjänst, och hade jag en sida på freewebs och senare på Passagen, mycket sämre gratis webbhotell får man leta efter. Sen kan man säga att mina behov växte och jag sökte efter gratis webbhotell med PHP, MySQL och annat mysigt, då hamnade sidan snabbt på andra sidan Atlanten. Och sen har den flyttats och flyttats och ligger nu på MyHoods server, funderade på att flytta igen när de la in reklamen men den togs snabbt bort på grund av medlems input. Reklamen ska komma på något annat sätt, fråga mig inte hur bara.

Så visst det är pilliggare om det är gratis men man vågar så mycket mer.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Nä, jag hatar när man ska lägga en massa timmar på sådant, då man man borde lägga tiden på familjen eller andra viktiga saker, så gratis kan kosta mycket.... men det beror oftast på vilken åldersgrupp man tillhör. Men kostnaden är inte mer än vad man kan samla ihop på en dag med tomburkar....
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Element_Five
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Element_Five »

Jag hade mitt forum på ett gratis webhotell innan, underbart tänkte jag och "billigt". Hade forumet i ca 1-2 år och det flöt på bra, medlemmarna triveds och allt var frid och fröjd.

Tills en krasch, webhotellet hade ingen backup, de hade inte råd helt enkelt och en jäkla massa forum gick åt skogen utan möjlighet att kunna räddas, inte ens en 100001000...

Så efter det kommer jag aldrig välja en gratis host igen, dessutom gör jag själv backups nästan dagligen.
Skrivbordsgeneralen - ett mognare spelforum.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jag kan hitta fler anledningar, om man nu vill vara seriös i sitt skapande, förutom att inte kunna få loss sin databas(backup), så kan det även vara svårt att få teman m.m. att fungera, samt att det "oftast" släpar efter, vilket innebär att man ska uppdatera i flera steg , man kan tappa en massa andra information som tar tid att hitta till m.m.

OFT
"Detta har med hur man kan tjäna pengar"
Rent matematik... om en webbhotell kostar 300kr/år.... så måste man samla 0,85 burkar per dag (50 öre st) och vi slipper se dom mellan hus och på gator, framförallt så slipper vi se dom i naturen... burkarna alltså :D
Kan säga så här, jag har hand om mycket som har med naturen att göra och samlar på mig dessa burkar, och frågar barnen om dom vill panta, men dom tycker det är för jobbigt, dom får ju stå där en hel timma för att tjäna 600kr RENT... suck.... (betalar inte för framkörning eller annat) :evil: . vilket skulle motsvara ca: 1300kr/tim för en egenföretagare
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
nickecross
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av nickecross »

Jag flyttade i från myhood pgr av de. Fy [Svordom] (Notera att jag censurerar mig själv) va jag var arg den dagen när jag kom in på min sida och ser en stor fet reklam banner på sidan. Jag är 14 år och tycker att de är värt med ett webbhotell. Ett webbhotell på one.com med domän och allt annat med 3 GB kostar ca 500 kr om året. De har jag råd med. Och jag tycker att de är värt de. :D
Användarens profilbild
egetforum.se
Gammal medlem
Gammal medlem

Inlägg av egetforum.se »

groggy1 skrev:Kan inte mer än hålla med nickecross och Peetra om att gratis är gott. Jag började precis som peetra med ett forum hos egetforum, eller liknande tjänst, och hade jag en sida på freewebs och senare på Passagen, mycket sämre gratis webbhotell får man leta efter. Sen kan man säga att mina behov växte och jag sökte efter gratis webbhotell med PHP, MySQL och annat mysigt, då hamnade sidan snabbt på andra sidan Atlanten.
Till att börja med så är varken freewebs och Passagen riktiga webbhotell med ftp uppladdning och php/mysql stöd.

Började du med ett forum hos oss (egetforum.se) eller på en liknande tjänst? Jag kan inte se att det finns någon liknande tjänst till EgetForum.se idag. EgetForum erjbuder möjlighetheten att installera färdiga forum på en gratis webbhotellstjänst som heter http://www.egensajt.se som är som ett vanligt webbhotell där man kan ladda upp sina egna php-filer med ftp och använda en mysql databas. Grundkontot är dessutom reklamfritt och gratis.

Och som det har nämnt här i tråden när det gäller backup så gör vi backup dagligen, ta gärna en titt på vårt supportforum så kan man se hur lätt vi hjälper till att återställa från backup när något har gått fel eller när man önskar så.

Den största skillnaden mellan www.myhood.se och www.egensajt.se är att vårt grundkonto är reklamfritt.
Administratör för EgetForum.se
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Om man har tiden och kunskapen att driva egen server är det att rekommendera men man måste vara medveten om att det tar tid och kräver ganska stora kunskaper. För de flesta är ett vanligt webbhotell tillräckligt. Ett sk "reseller"-konto ger stora möjligheter då man kan lägga upp flera domäner och även återförsälja tjänsten. Med tanke på prisnivåerna i USA jämfört med de i Sverige kan man tjäna en slant på att skaffa ett sådant konto hos ett webbhotell i USA och sedan sälja det genom sig själv till ens kunder.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
groggy1
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av groggy1 »

egetforum.se skrev:Till att börja med så är varken freewebs och Passagen riktiga webbhotell med ftp uppladdning och php/mysql stöd.
Visst kan jag hålla med om att Freewebs inte kan kallas för ett riktigt webbhotell, men de är fortfarande ett webbhotell oavsett om de har PHP/MySQL/FTP eller inte. Samma gäller passagen fast de har enbart FTP uppladdning, alltså ingen kontrollpanel som de flesta större webbhotell har.
egetforum.se skrev:Började du med ett forum hos oss (egetforum.se) eller på en liknande tjänst? Jag kan inte se att det finns någon liknande tjänst till EgetForum.se idag.
Jag kommer inte ihåg ifall jag hade forum hos er först eller någon från USA men jag vet att jag har haft forum hos er. Bra tjänst men det som fick mig att lämna er var att ni hade, då jag använde tjänsten, reklam på alla möjliga och omöjliga ställen på forumen.
egetforum.se skrev:Den största skillnaden mellan http://www.myhood.se och http://www.egensajt.se är att vårt grundkonto är reklamfritt.
MyHood erbjuder också reklamfria "grundkonton", eller vad man vill kalla de kostnadsfria kontona, så det argumentet kan inte jag köpa.

Ibland är det lite komiskt med människor som ska bevisa något, att deras tjänst är bättre än de konkurrerande tjänsterna, som tyvärr inte verkar hålla koll på de som de kastar skit på. Hittade två fel i dina påståenden vilket inte håller om man vill sälja en tjänst.

Sen angående det Kail skrev, om att ha server hemma eller i USA, så har jag fått en känsla av att sidor från just USA är något slöare än de svenska sidorna som jag surfat på. Och hastighet är ofta en ganska viktig faktor på nätet, om du frågar mig i alla fall. Men om man har en server hemma vad tycker de svenska ISPerna om det, tänker på de som har flest abonnenter?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

En orsak till att sidorna från USA är slöare är ju att de ligger så långt borta. Sen om de är överbokade är ju en helt annan sak. :wink:
Användarens profilbild
egetforum.se
Gammal medlem
Gammal medlem

Inlägg av egetforum.se »

groggy1 skrev:Jag kommer inte ihåg ifall jag hade forum hos er först eller någon från USA men jag vet att jag har haft forum hos er. Bra tjänst men det som fick mig att lämna er var att ni hade, då jag använde tjänsten, reklam på alla möjliga och omöjliga ställen på forumen.
Jag vet inte när du hade ett forum hos oss, men sedan rätt länge kör vi med endast en enda banner på de flesta forum sidor, 2 banner på själva postsidan. De flesta andra forumtjänster har 2 banners på alla sidor.
groggy1 skrev: MyHood erbjuder också reklamfria "grundkonton", eller vad man vill kalla de kostnadsfria kontona, så det argumentet kan inte jag köpa.
Dom hade reklam ett tag vad jag förstår, men vad jag förstår har dom nyligen tagit bort reklamen, så helt fel är inte min information, men naturligtvis är det omöjligt för oss att hålla oss dagligen uppdaterad över våra konkurrenter. Generellt kan ett webbhotell inte leva utan inkomster, och man brukar lägga på reklam eller börja ta betalt när man blir tillräckligt kända.
groggy1 skrev: Ibland är det lite komiskt med människor som ska bevisa något, att deras tjänst är bättre än de konkurrerande tjänsterna, som tyvärr inte verkar hålla koll på de som de kastar skit på. Hittade två fel i dina påståenden vilket inte håller om man vill sälja en tjänst.
Rätta mig gärna igen, men jag har aldrig sagt att vår tjänst är bättre än myhood, tjänsterna är otroligt olika, myhood är ett renodlat webbhotell, medan egensajt.se/egetforum.se är ett kombinerat vanligt webbhotell med multiapplikationer som phpbb3 forum WordPress bloggar, samt vi har inga trafikbegränsningar som myhood.se har. Det är som att jämföra äpplen med päron.
Sen vet jag inte vad "kastar skit" betyder för dig, men för mig betyder det att tala nersättande och kritisera någon, vilket jag inte tycker att jag har gjort.
Administratör för EgetForum.se
Skriv svar