Två banners i headern
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Två banners i headern
Hej
Försöker fixa så att jag har min header bild till vänster. Vilket det blev som standard när jag startade forumet. Men sedan skulle jag vilja ha en reklam banner till höger om denna. Men när jag lägger in den andra bannerkoden i overall_header så lägger den sig ovanför eller under. Någon som har en lösning?
Försöker fixa så att jag har min header bild till vänster. Vilket det blev som standard när jag startade forumet. Men sedan skulle jag vilja ha en reklam banner till höger om denna. Men när jag lägger in den andra bannerkoden i overall_header så lägger den sig ovanför eller under. Någon som har en lösning?
Re: Två banners i headern
En lösning....
Filen <forumrot>styles/prosilver/template/overall_header.html
Leta efter det som ligger mellan taggarna <div id="site-description"> och </div>
Byt också ut "sökväg/bildfil.jpg"
Filen <forumrot>styles/prosilver/template/overall_header.html
Leta efter det som ligger mellan taggarna <div id="site-description"> och </div>
Byt också ut "sökväg/bildfil.jpg"
Kod: Markera allt
<div id="site-description">
<table border="0" width="100%" id="table1">
<tr>
<td valign="top"><a href="{U_INDEX}" title="{L_INDEX}" id="logo">{SITE_LOGO_IMG}</a>
<h1>{SITENAME}</h1>
<p>{SITE_DESCRIPTION}</p></td>
<td valign="top">
<img border="0" src="sökväg/bildfil.jpg" width="150" height="112"></td>
</tr>
</table>
<p style="display: none;"><a href="#start_here">{L_SKIP}</a></p>
</div>/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Re: Två banners i headern
Jag återanvänder denna tråd då jag har samma tanke med två bilder i headern. Jag har använt mig av Kjells kod ovan men "bannern" hamnar inte längst bort till höger som jag hade hoppats. Se http://forum.sjolund.se . Jag har testat att sätta align="right" på img-taggen, lägga in en div-tagg med align="right" och även att labba med td-taggen och align="right" eller ändra storlek så den blir lika stor som bilden. Hur jag än vrider och vänder mig så får jag inte bilden mer utåt höger än så där.
Jag antar att jag missat nåt enkelt. Nån som vet vad?
Jag antar att jag missat nåt enkelt. Nån som vet vad?
Re: Två banners i headern
Ett skäl att skapa en egen tråd kan vara att ni inte har samma tema och då två olika svar...
Prova med att ändra <td valign="top"> till <td valign="top" align="right">
Prova med att ändra <td valign="top"> till <td valign="top" align="right">
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Re: Två banners i headern
<td valign="top" align="right"> hade jag redan testat.
Ny tråd eller inte, andra forum hade man istället fått skäll för att inte sökt och använt befintliga trådar.
Ny tråd eller inte, andra forum hade man istället fått skäll för att inte sökt och använt befintliga trådar.
Re: Två banners i headern
Vet inte hur du har tänkt att det skall se ut i ditt huvud, men just nu så ligger bilden så långt ut till höger som den kan komma.
Om du vill att den skall ligga precis brevid logon(?), dvs bara ngr. m.m. istället för cm som det är nu så är <h1> problemet.
Texten forum.ignitemc.com trycker ut <td>:n och flyttar din banner <td> mer åt vänster.
Se själv, m:et i .com ligger alldeles intill början på bannern.
Skall du lösa det så måste du lägga till en rad <tr> under logo/banner/reklam där du placerar texten.
Alternativt förstora logon el./och förminska fontsize på <h1> så att logo + <h1> är lika "breda" så att de inte trycker ifrån lika mycket.
Trixar till det ytterligare och lägger till ytterligare 1 <td> där du kan placera reklambannern (för enkelheten).
Detta är utan en extra <tr> rad, så du måste förstora logon / alt. minska <h1> fontsize.
Som det är nu med andra ord, så funkar koden, men du har inte tänkt på att texten som trycker ifrån vilket ger synintrycket av att bannern ligger "fel".
Om du vill att den skall ligga precis brevid logon(?), dvs bara ngr. m.m. istället för cm som det är nu så är <h1> problemet.
Texten forum.ignitemc.com trycker ut <td>:n och flyttar din banner <td> mer åt vänster.
Se själv, m:et i .com ligger alldeles intill början på bannern.
Skall du lösa det så måste du lägga till en rad <tr> under logo/banner/reklam där du placerar texten.
Alternativt förstora logon el./och förminska fontsize på <h1> så att logo + <h1> är lika "breda" så att de inte trycker ifrån lika mycket.
Trixar till det ytterligare och lägger till ytterligare 1 <td> där du kan placera reklambannern (för enkelheten).
Detta är utan en extra <tr> rad, så du måste förstora logon / alt. minska <h1> fontsize.
Kod: Markera allt
<table border="0" width="100%" id="table1">
<tr>
<!-- KOLUMN 1 med logo + forumets namn -->
<td valign="top">
<a href="./index.php?sid=70107c86a216389b6242a33659520800" title="Forumindex" id="logo"><img src="./styles/prosilver/imageset/site_logo.png" alt="" title="" /></a>
<h1>forum.ignitemc.com</h1>
<p>.: Klubben där alla hänger med :.</p>
</td>
<!-- KOLUMN 2 med banner -->
<td valign="top">
<img border="0" src="./styles/prosilver/imageset/site-pic.png" width="525" height="70">
</td>
<!-- KOLUMN 3 med din reklambanner -->
<td valign="top">
<img border="0" src="./styles/prosilver/imageset/REKLAM.png">
</td>
</tr>
</table>
+ MX Publisher : Den phpBB vänliga portalen (dock på is för phpbb3 anpassning)
+ Paintballarkivet.com : Foto & minnes hobbyprojekt
- Inget att se ännu
STATUS: Förvirrad & Nyfiken av phpBB3
+ Paintballarkivet.com : Foto & minnes hobbyprojekt
- Inget att se ännu
STATUS: Förvirrad & Nyfiken av phpBB3
Re: Två banners i headern
Med extra rad + kolumn.
FINNS en risk att det kan snurra tillsig i höjdläge på övre/undre rad, men i så fall lägg bara till height="???" på <tr> taggarna med önskad höjd.
Kod: Markera allt
<table border="0" width="100%" id="table1">
<tr>
<!-- KOLUMN 1 med logo -->
<td valign="top">
<a href="./index.php?sid=70107c86a216389b6242a33659520800" title="Forumindex" id="logo"><img src="./styles/prosilver/imageset/site_logo.png" alt="" title="" /></a>
</td>
<!-- KOLUMN 2 med banner -->
<td valign="top">
<img border="0" src="./styles/prosilver/imageset/site-pic.png" width="525" height="70">
</td>
<!-- KOLUMN 3 med din reklambanner -->
<td valign="top">
<img border="0" src="./styles/prosilver/imageset/REKLAM.png">
</td>
</tr>
<!-- RAD 2 med text / länk -->
<tr>
<td colspan="3">
<h1>forum.ignitemc.com</h1>
<p>.: Klubben där alla hänger med :.</p>
</td>
</tr>
</table>+ MX Publisher : Den phpBB vänliga portalen (dock på is för phpbb3 anpassning)
+ Paintballarkivet.com : Foto & minnes hobbyprojekt
- Inget att se ännu
STATUS: Förvirrad & Nyfiken av phpBB3
+ Paintballarkivet.com : Foto & minnes hobbyprojekt
- Inget att se ännu
STATUS: Förvirrad & Nyfiken av phpBB3
Re: Två banners i headern
Borde vara <a href="{U_INDEX}" title="{L_INDEX}" id="logo">{SITE_LOGO_IMG}</a> på sitelogo 
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Re: Två banners i headern
Doh!
Tänkte inte på att den koden förändras när man tittar på browserns : Visa Källa
Tänkte inte på att den koden förändras när man tittar på browserns : Visa Källa
+ MX Publisher : Den phpBB vänliga portalen (dock på is för phpbb3 anpassning)
+ Paintballarkivet.com : Foto & minnes hobbyprojekt
- Inget att se ännu
STATUS: Förvirrad & Nyfiken av phpBB3
+ Paintballarkivet.com : Foto & minnes hobbyprojekt
- Inget att se ännu
STATUS: Förvirrad & Nyfiken av phpBB3
Re: Två banners i headern
Jag ska prova mer med tabellerna när jag kommer hem ikväll. Jag gjorde en snabb skiss över hur jag *vill* att det ska se ut när jag är klar.


Re: Två banners i headern
Efter en del puttande med pixlar hit och dit i td-taggarna så fick jag till bannern där jag vill ha den. Jag hade hoppats på en snyggare, enklare lösning än tables men man kan inte få allt.
Koden blev till slut:
Koden blev till slut:
Kod: Markera allt
<div id="site-description">
<table border="0" width="889" id="table1">
<tr>
<td valign="top" width="364"><a href="{U_INDEX}" title="{L_INDEX}" id="logo">{SITE_LOGO_IMG}</a>
<h1>{SITENAME}</h1>
<p>{SITE_DESCRIPTION}</p></td>
<td width="525">
<img border="0" src="./styles/prosilver/imageset/site-pic.png" width="525" height="70"></td>
</tr>
</table>
<p style="display: none;"><a href="#start_here">{L_SKIP}</a></p>
</div>
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster



