Två banners i headern

Frågor kring forumdesign (teman/themes) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Skriv svar
vasy
Medlem
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-03-15 13:25
Svar: 0

Två banners i headern

Inlägg av vasy »

Hej

Försöker fixa så att jag har min header bild till vänster. Vilket det blev som standard när jag startade forumet. Men sedan skulle jag vilja ha en reklam banner till höger om denna. Men när jag lägger in den andra bannerkoden i overall_header så lägger den sig ovanför eller under. Någon som har en lösning?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Re: Två banners i headern

Inlägg av Kjell »

En lösning....

Filen <forumrot>styles/prosilver/template/overall_header.html

Leta efter det som ligger mellan taggarna <div id="site-description"> och </div>
Byt också ut "sökväg/bildfil.jpg"

Kod: Markera allt

			<div id="site-description">
				<table border="0" width="100%" id="table1">
					<tr>
						<td valign="top"><a href="{U_INDEX}" title="{L_INDEX}" id="logo">{SITE_LOGO_IMG}</a>
				<h1>{SITENAME}</h1>
				<p>{SITE_DESCRIPTION}</p></td>
						<td valign="top">
						<img border="0" src="sökväg/bildfil.jpg" width="150" height="112"></td>
					</tr>
				</table>
				<p style="display: none;"><a href="#start_here">{L_SKIP}</a></p>
			</div>
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
cub
Medlem
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-05-25 21:31
Svar: 0

Re: Två banners i headern

Inlägg av cub »

Jag återanvänder denna tråd då jag har samma tanke med två bilder i headern. Jag har använt mig av Kjells kod ovan men "bannern" hamnar inte längst bort till höger som jag hade hoppats. Se http://forum.sjolund.se . Jag har testat att sätta align="right" på img-taggen, lägga in en div-tagg med align="right" och även att labba med td-taggen och align="right" eller ändra storlek så den blir lika stor som bilden. Hur jag än vrider och vänder mig så får jag inte bilden mer utåt höger än så där.

Jag antar att jag missat nåt enkelt. Nån som vet vad? :roll:
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Re: Två banners i headern

Inlägg av Kjell »

Ett skäl att skapa en egen tråd kan vara att ni inte har samma tema och då två olika svar...

Prova med att ändra <td valign="top"> till <td valign="top" align="right">
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
cub
Medlem
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-05-25 21:31
Svar: 0

Re: Två banners i headern

Inlägg av cub »

<td valign="top" align="right"> hade jag redan testat.

Ny tråd eller inte, andra forum hade man istället fått skäll för att inte sökt och använt befintliga trådar. :D
johanlm
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 68
Blev medlem: 2006-12-16 13:26
Svar: 0

Re: Två banners i headern

Inlägg av johanlm »

Vet inte hur du har tänkt att det skall se ut i ditt huvud, men just nu så ligger bilden så långt ut till höger som den kan komma.
Om du vill att den skall ligga precis brevid logon(?), dvs bara ngr. m.m. istället för cm som det är nu så är <h1> problemet.

Texten forum.ignitemc.com trycker ut <td>:n och flyttar din banner <td> mer åt vänster.
Se själv, m:et i .com ligger alldeles intill början på bannern.

Skall du lösa det så måste du lägga till en rad <tr> under logo/banner/reklam där du placerar texten.

Alternativt förstora logon el./och förminska fontsize på <h1> så att logo + <h1> är lika "breda" så att de inte trycker ifrån lika mycket.

Trixar till det ytterligare och lägger till ytterligare 1 <td> där du kan placera reklambannern (för enkelheten).
Detta är utan en extra <tr> rad, så du måste förstora logon / alt. minska <h1> fontsize.

Kod: Markera allt

<table border="0" width="100%" id="table1">
     <tr>
          <!-- KOLUMN 1 med logo + forumets namn -->
          <td valign="top">
               <a href="./index.php?sid=70107c86a216389b6242a33659520800" title="Forumindex" id="logo"><img src="./styles/prosilver/imageset/site_logo.png" alt="" title="" /></a>
               <h1>forum.ignitemc.com</h1>
               <p>.: Klubben där alla hänger med :.</p>
          </td>
          <!-- KOLUMN 2 med banner -->
          <td valign="top">
               <img border="0" src="./styles/prosilver/imageset/site-pic.png" width="525" height="70">
          </td>
          <!-- KOLUMN 3 med din reklambanner -->
          <td valign="top">
               <img border="0" src="./styles/prosilver/imageset/REKLAM.png">
          </td>
     </tr>
</table>
Som det är nu med andra ord, så funkar koden, men du har inte tänkt på att texten som trycker ifrån vilket ger synintrycket av att bannern ligger "fel".
johanlm
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 68
Blev medlem: 2006-12-16 13:26
Svar: 0

Re: Två banners i headern

Inlägg av johanlm »

Med extra rad + kolumn.

Kod: Markera allt

<table border="0" width="100%" id="table1">
     <tr>
          <!-- KOLUMN 1 med logo  -->
          <td valign="top">
               <a href="./index.php?sid=70107c86a216389b6242a33659520800" title="Forumindex" id="logo"><img src="./styles/prosilver/imageset/site_logo.png" alt="" title="" /></a>
          </td>
          <!-- KOLUMN 2 med banner -->
          <td valign="top">
               <img border="0" src="./styles/prosilver/imageset/site-pic.png" width="525" height="70">
          </td>
          <!-- KOLUMN 3 med din reklambanner -->
          <td valign="top">
               <img border="0" src="./styles/prosilver/imageset/REKLAM.png">
          </td>
     </tr>
     <!-- RAD 2 med text / länk -->
     <tr>
          <td colspan="3">
               <h1>forum.ignitemc.com</h1>
               <p>.: Klubben där alla hänger med :.</p>
          </td>
     </tr>
</table>
FINNS en risk att det kan snurra tillsig i höjdläge på övre/undre rad, men i så fall lägg bara till height="???" på <tr> taggarna med önskad höjd.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0

Re: Två banners i headern

Inlägg av Kjell »

Borde vara <a href="{U_INDEX}" title="{L_INDEX}" id="logo">{SITE_LOGO_IMG}</a> på sitelogo ;)
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
johanlm
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 68
Blev medlem: 2006-12-16 13:26
Svar: 0

Re: Två banners i headern

Inlägg av johanlm »

Doh!
Tänkte inte på att den koden förändras när man tittar på browserns : Visa Källa
cub
Medlem
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-05-25 21:31
Svar: 0

Re: Två banners i headern

Inlägg av cub »

Jag ska prova mer med tabellerna när jag kommer hem ikväll. Jag gjorde en snabb skiss över hur jag *vill* att det ska se ut när jag är klar.

Bild
cub
Medlem
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-05-25 21:31
Svar: 0

Re: Två banners i headern

Inlägg av cub »

Efter en del puttande med pixlar hit och dit i td-taggarna så fick jag till bannern där jag vill ha den. Jag hade hoppats på en snyggare, enklare lösning än tables men man kan inte få allt.

Koden blev till slut:

Kod: Markera allt

             <div id="site-description">
                <table border="0" width="889" id="table1">
                   <tr>
                      <td valign="top" width="364"><a href="{U_INDEX}" title="{L_INDEX}" id="logo">{SITE_LOGO_IMG}</a>
                <h1>{SITENAME}</h1>
                <p>{SITE_DESCRIPTION}</p></td>
                      <td width="525">
                      <img border="0" src="./styles/prosilver/imageset/site-pic.png" width="525" height="70"></td>
                   </tr>
                </table>
                <p style="display: none;"><a href="#start_here">{L_SKIP}</a></p>
             </div>
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster