Kan inte skapa nya forum

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Peter Westerlund
Medlem
Medlem
Svar: 0

Kan inte skapa nya forum

Inlägg av Peter Westerlund »

Jag har installerat phpBB 3.0.4.
Den är installerad på min lokala wamp-server.
Jag har svenska språkfiler instalerade.

Vet inte om ovanstående behövs för mitt problem men, nu vet ni det i alla fall.

Mitt problem:
I administrationen har jag skapat tre kategorier. Men bara den första av mina kategorier vill synas ute på forumet. Alla tre kategorier har exakt samma inställningar.
En sak som också är märklig som kan vara en hjälp-indikation till att lösa ovanstående problem är att min egna Stil som jag skapat inte heller vill fungera. Trots att jag avaktiverat alla andra stilar, avinstallerat dom, ställt in att det bara är min nya stil som ska få fungera och ändrat till min nya stil på mitt användarkonto så är det ändå "prosilver" som används ute på sidan. Det vet jag då jag kollade källkoden och css-filernas sökväg leder till prosilver-mappen.

Jag har letat här på forumet efter svar men hittade inte, jag kanske inte sökte på rätt sätt.

(Hoppas jag skrev i rätt kategori denna gång och att jag fått med allt nödvändigt.)
Peter Westerlund
Medlem
Medlem

Re: Kan inte skapa nya forum

Okej detdär med Stilen verkar ha berott på att Mall, Tema och Bildpaket fortfarande var inställt på prosilver.

Det jag gjort dessutom är att kopiera prosilver-mappen och döpt den nya versionen till ett nytt namn. Enligt egna utforskningar så ändrar man tydligen namn och uppgifter om sin Stil i CFG-filerna för de olika egenskaperna, alltså i mapparna /imageset, /template och /theme. I filen theme.cfg så står följande:
#
# phpBB Theme Configuration File
#
# @package phpBB3
# @copyright (c) 2006 phpBB Group
# @license http://opensource.org/licenses/gpl-license.php GNU Public License
#
#
# At the left is the name, please do not change this
# At the right the value is entered
# For on/off options the valid values are on, off, 1, 0, true and false
#
# Values get trimmed, if you want to add a space in front or at the end of
# the value, then enclose the value with single or double quotes.
# Single and double quotes do not need to be escaped.
#
# Available and used values:
# parse_css_file
#
# General Information about this

themename = prosilver

copyright = © phpBB Group, 2007

version = 3.0.4

# Some configuration options
#
# You have to turn this option on if you want to use the
# path template variables ({T_IMAGESET_PATH} for example) within
# your css file.
# This is mostly the case if you want to use language specific
# images within your css file.

parse_css_file = 1
Det verkar alltså som parse_css_file måste vara aktiverad för att man ska kunna använda {T_IMAGESET_PATH} i css-filerna. Och det är dom som används överallt i css filerna för att hänvisa till var bilderna ligger. Problemet är nu att när jag aktiverar parse_css_file så får jag problem när jag installerar temat. Det uppstår fel i databasen. Ett extremt långt felmeddelande som börjar såhär:
SQL ERROR [ mysql4 ]

Incorrect string value: '\xF6rsl\xE4g...' for column 'theme_data' at row 1 [1366]

SQL

INSERT INTO phpbb_styles_theme (theme_name, theme_copyright, theme_path, theme_storedb, theme_data, theme_mtime) VALUES ('borslaget', '© Peter Westerlund, 2009', 'borslaget', 1, '/* phpBB 3.0 Style Sheet\n --------------------------------------------------------------\n Style name: proSilver\n Based on style: proSilver (this is the default phpBB 3 style)\n Original author: subBlue ( http://www.subBlue.com/ )\n Modified by: \n \n Copyright 2006 phpBB Group ( http://www.phpbb.com/ )\n --------------------------------------------------------------\n*/\n\n/* General B�rsl�get Markup Styles\r\n---------------------------------------- */\r\n\r\n* {\r\n /* Reset browsers default margin, padding and font sizes */\r\n margin: 0;\r\n padding: 0;\r\n}\r\n\r\nhtml {\r\n font-size: 100%;\r\n /* Always show a scrollbar for short pages - stops the jump when the scrollbar appears. non-IE browsers */\r\n height: 100%;\r\n margin-bottom: 1px;\r\n}\r\n\r\nbody {\r\n /* Text-Sizing with ems: http://www.clagnut.com/blog/348/ */\r\n font-family: Verdana, Helvetica, Arial, sans-serif;\r\n color: #828282;\r\n background-color: #FFFFFF;\r\n /*font-size: 62.5%; This sets the default font size to be equivalent to 10px */\r\n font-size: 10px;\r\n margin: 0;\r\n padding: 12px 0;\r\n}\r\n\r\nh1 {\r\n /* Forum name */\r\n font-family: \"Trebuchet MS\", Arial, Helvetica, sans-serif;\r\n margin-right: 200px;\r\n color: #FFFFFF;\r\n margin-top....
Och när jag sätter parse_css_file till 0 så fungerar det men då försvinner all design-detaljer på hemsidan, alla runda hörn m.m. som bygger på bilder.

Vad ska jag göra?
Användarens profilbild
nickecross
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av nickecross »

En fråga. Har du tagit bort installations mappen. Hade också problem med de där innan jag kom på de.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ingen aning vad som har hänt, men det har inte med Install mappen att göra.

Eftersom du bara har startat upp ett forum så skulle det gå fortare att radera tabellerna och filerna, och starta om på nytt.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peter Westerlund
Medlem
Medlem

Nä asså nu fattar jag ingenting. Kjell jag gjorde som du sa, jag installerade hela phpbb på nytt. Men nu när jag skapat två forum så syns inget alls på riktiga sidan. Jag fattar ingenting, är det nått man måste fixa med kategoribehörigheter eller? Fasen vad rörigt :/

Alltså, i administrationens avdelning "Kategorier" finns mina två kategorier/forum. Men ute på sidan för besökare och användare så står det "Detta forum har inga kategorier."
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ska nog koncentrera dig på en sak i taget, det hjälper inte att hoppa runt...
Om du tog bort allt, hur kan du då få två forum? eller menar du kategorier?
Peter Westerlund
Medlem
Medlem

Vad menar du med tog bort allt? Det jag gjorde vara att ta bort hela phpbb ja, och sen installera det på nytt. Sedan ville jag skapa mina kategorier, alltså de olika forumen som användarna ska kunna skriva inlägg i. Så jag skapade mina kategorier, som står listade bland "Kategorier" i administrationen. MEN, dom finns inte listade på index-sidan för forumet utanför administrationen, sidan där användarna hänger. Förstår du?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

För mig finns det bara ett forum "forum.se" och sedan i forumet har man huvudkategorier som innehåller kategorier och evt. underkategorier.

Om du har..
Huvudkategori 1
Kategori A
Kategori B
Kategori C
Huvudkategori 2
Kategori D
Kategori E
Kategori F

så är det rätt så långt, då är det att sätta kategoribehörigheter som saknas.
Peter Westerlund
Medlem
Medlem

Dedär att jag kallade det för "forum" kommer nog från den engelska versionen av phpbb då det heter forum istället för kategori. Men det är kategori jag menar. Hur sätter man behörighet då? Så när man skapar en kategori så är det som standard att den inte ska synas?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

gå in på Kategorier ----> Kategoribehörigheter ----> Välj kategori(er) ----> Väljgrupp ---> Välj roll eller avancerade rättigheter
Peter Westerlund
Medlem
Medlem

I select-boxen "Hantera grupper" under rubriken "Grupper" finns ju inga grupper. Fattar ingenting av alla behörigheter hit och dit, detta med att lägga till användare, hantera användare och grupper hit och dit. Allt jag vill är att kategorin ska synas för guds skull, börjar bli lite frustrerad nu :(
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Men har du inte " Lägg till grupper" under?? det är bara att lägga till dom som är där...
Peter Westerlund
Medlem
Medlem

Ahaa..tror jag fattar det där nu...shit hur fasen ska man fatta dedär från början, hehe jaja, nu kan jag iaf lägga till kategorier, tack för hjälpen. Ska försöka få mina andra trådar lösta nu :)

Edit: Förresten, har en fråga angående detta forum, kan jag få alla mina trådar jag skapat listade nånstans? och hur bevakar man en tråd? finns ju ingen "bevaka"-knapp nånstans?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Det här är ett standard forum, så det finns Visa dina inlägg i menyn och bevaka tråd längst ner.
Skriv svar