Module not accessible ?
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Module not accessible ?
Jag tänkte kolla lite vad de är som är fel när man får upp detta ?
Jag skulle ändra en användares rättigheter till forumet och fick detta. Försökte även
att plocka bort en annan användare från forumet och fick samma svar.
Någon som har tips ?
Mvh BamZe
Re: Module not accessible ?
Inget av dessa påverkar utsedde eller användarna för din del då du inte har moddar.
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Jag tror inte att nya filer hjälper. Har du ett omoddat forum, så är det dock bäst att försöka med det först. Det är så enkelt. Speciellt om du har någe strul med filernas rättigheter, så ska det tas hand om i första hand.
Modulen kan vara avstängd eller så har den fel inställning. Isåfall kan "felet" sitta i db:n och inte i filerna. Man ändrar i modulerna under SYSTEM --> Modulhantering
I ditt fall är en modul i gruppen Administrationspanel trasig, ifall du försöker gå in på användare i ACP och inte kommer åt. Jag vet inte exakt vilken/ vilka modul(er) det rör sig om, men modulerna har logiska namn, så om du går igenom de tänkbara (under Användare och grupper plus Behörigheter) systematiskt och kontrollerar att de är ok, så finns det nog stora chanser att få modulen påslagen/ aktiverad igen. Krångligast är kanske att hitta den, som är av/ har annat konfigurationsfel.
Du redigerar modulen genom att klicka på det gröna kugghjulet. Där ser du om den är aktiv. Modulen måste alltså ha en ovanliggande kategori (utom huvudmodulerna) och vara aktiverad, för att den ska fungera. Alla modulerna ska vara i samma ordning som det visas i ACP. Modulträdet får inte brytas genom att man kapar bort nån ovanliggande modul tex.
Vad du än gör, inaktivera ingen modul, om du inte har starka orsaker till det. Man kan nämligen i värsta fall neka sig själv åtkomst till just modulhanteringen genom att ta bort/ inaktivera modulen om modulhantering, så då kan man inte längre ändra det annat än via databasen med tex phpMyAdmin.
Från början låg forumet i /volvoforum/forum, så nu ändrade jag de så de ligger i /root/forum.
vilket innebär att när man går in i volvoforum.se så hamnar forumet i www.volvoforum.se/forum istället för de skulle hamna i massa underkategorier. Men jag vet att vi installationen skulle man ge olika mappar rättigheter, vet inte om man måste göra om det efter att ha flyttat katalogerna. Men jag ska börja med att testa de Kjell skrev.
Tack sålänge, återkommer senare med hur det gick.
Mvh BamZe
Skulle gå in och redigera mitt inlägg, men de gick tydligen inte. så här kommer ett nytt inlägg.
Jag gjorde som Peetra skrev, och alla modulerna var aktiva och så bra ut.
Så när jag kommer hem, så ska jag testa skicka upp de katalogerna som Kjell skrev.
Tack för hjälpen så länge.
mvh bamze
Kanske lägga rätt sorts rättigheter på filerna räcker? (644)bamze84 skrev:Problemet uppstod när jag ändra katalogerna för forumet.
Tack så mycket för du hjälper mig, men jag har en fråga.
Vet du vilka mappar som ska speciella rättigheter. Verkar som
typ alla mina mappar har (755) och (777) beroende på mapp.
Finns det någon guide till de ?
*ps* försökte söka på rättigheter och sånt på forumet men hittade inte de *ds*
Mvh BamZe
Mapparna ska ha 755 eller 777. Filerna i <root>/includes å underliggande mappar ska ha 644