Hur håller jag enklast forumet slutet?
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Hur håller jag enklast forumet slutet?
Jag driver ett forum för en mindre sammanslutning människor. Vi är för närvarande 90 personer som jag är beredd att ge tillträde till forumet, varav ungefär hälften har registrerat sig. Utöver dessa 90 personer vill vi inte tillåta några utomstående att läsa våra diskussioner, vilket jag tror mig ha uppnått genom att bara ge registrerade användare läsrättigheter till de olika kategorierna.
Mitt problem är att antalet obehöriga användare som registrerar sig på sidan tenderar att öka med tiden och jag har ingen lust att sitta och kolla igenom listan för att kontrollera att det inte är en legitim registrering bland alla "spam"-registreringar. Jag funderar därför på att helt slå av möjligheten till nyregistreringar på sidan, men är inte riktigt säker på hur jag gör det. På Allmänt / Inställningar för användarregistrering / Kontoaktivering finns fyra alternativ: Inaktivera, Ingen, Av användaren, Av Administratör (där jag idag har alternativet Av Administratör aktiverat. Är det här jag borde sätta Ingen för att förbjuda användarregistrering?
Om jag förbjuder användarregistrering skulle jag vilja skriva en text på förstasidan där jag anger hur man kontaktar mig för att skapa ett konto, men jag hittar ingenstans att skriva en sådan text. Går det överhuvudtaget?
Tack på förhand för alla svar
/Snickarn
P.S. Jag har medvetet försökt hålla texten så allmän som möjligt för jag tror att många klubb-/föreningsadministratörer har samma dilemma som jag, men jag preciserar gärna mina frågor i den mån det behövs för eventuella lösningsförslag. D.S.
Re: Hur håller jag enklast forumet slutet?
Ha en öppen kategori, som oregistrerade kan läsa i, det är en passande plats att lägga upp en tråd med allmän information i. Ge inte skrivrätt åt någon i den kategorin, så hålls den "ren och fin".
Eller så kan du editera i filen <forumroot>/styles/dinstil/template/index_body.html.
För att du inte ska behöva slå på och av registrering via ACP och därmed hamna att logga ut och in för att regga konton åt folk, så föreslår jag att du installerar MODden ACP Add User MOD Läs sid 48 i tråden på phpbb.com för kompletta DIY-instruktioner, om man försöker följa de gamla instruktionerna i MODden man laddar ner, så blir det liksom fel.
. Svensk översättning till det som skrivs ut i ACP i samband med den MODden hittar du --> här. <--
Tack för ett snabbt och tydligt svar! Som nybörjare på phpBB är det väldigt värdefullt med detta forum och alla de svar som ni engagerade experter ger.
/Snickarn
Tack för den du, nu blev vi väldigt glada!Snickarn skrev:engagerade experter

Efter att ha satt Kontoaktivering till Inaktivera verkar länken Registrera ha försvunnit från förstasidan, vilket ju är precis vad jag vill uppnå, men jag har inte kollat runt överallt för att se ifall den finns på någon annan sida ännu. Jag är därför tacksam om någon kunnig administratör kan bekräfta att det är så jag skall göra för att försäkra mig om att hålla obehöriga borta.
Den rekommenderade MODden verkar väldigt lovande, men jag har inte hunnit prova den ännu. Jag återkommer säkert med fler frågor om den, men det får väl i så fall bli i forumet för MODdar.
Ingen support via PM!
Ursäkta att jag missade din förfrågan. Du har alldeles rätt där. Vad Holger avser vet jag inte.Snickarn skrev:Efter att ha satt Kontoaktivering till Inaktivera verkar länken Registrera ha försvunnit från förstasidan, vilket ju är precis vad jag vill uppnå, men jag har inte kollat runt överallt för att se ifall den finns på någon annan sida ännu. Jag är därför tacksam om någon kunnig administratör kan bekräfta att det är så jag skall göra för att försäkra mig om att hålla obehöriga borta.