Tre forum gick ner samtidigt

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Melker
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Tre forum gick ner samtidigt

Inlägg av Melker »

Hej!

Har tre phpbb-forum på samma konto hos Binero som gick ner samtigt. Fick detta felmeddelande på alla tre:

"Detta fel (HTTP 500 - Internt serverfel) innebär att webbplatsen du besöker har ett serverproblem som gör att webbsidan inte kan visas."

Första tanken var att mitt konto är hackat och någon har förstört index.php på samtliga sidor. Började gå igenom koden på de viktigaste filerna, kolla rättigheter på filer och kataloger, kolla ändringsdatum på filer. Gick igenom databaserna och kontrollerade att allt såg okej ut. Hittade inga fel. Allt var intakt. Humm...

Testade att skriva in

Kod: Markera allt

echo "test";
högst upp i index.php. "test" skrev ut på skärmen, men inget annat. Alltså körs index.php, men något händer som phpbb inte rapporterar via sin felhantering.

Kollade med webbhotellet om de hade gjort några ändringar på servern. Men de hade de inte.

Upptäckte dock att under /cache/ så skapades sql-filer när jag anropade sidan. Det ställdes frågor via index.php, men inget resultat presenterades och inga tpl-filer skapades.

Testade då att tömma cachen manuellt, tog bort alla cachefiler via ftp, och sim sala bim... så fungerade allt normalt igen.

Vad kan detta bero på, samtliga forum hade varit uppe i mellan 6-24 månader. Det var phpbb3 ver 3.0.0 och 3.0.3 versioner. Kan det varit en bugg som gjorde att cachen överfylldes? Automat tömning/uppdatering av cache inte fungerade? Eller är det mer troligt att någon förändring på webbhotellet satte fillås på filer, vilket gjorde att phpbb3, fick problem?

Jag fattar inte själv, har aldrig haft bekymmer med detta förut. Och det riktigt skumma var att det hände på tre sajter samtidigt, vilket får mig att misstänka något typ av server-fel.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Tre forum gick ner samtidigt

Inlägg av tumba25 »

Cachen kan inte bli överfull så länge det finns plats på disken. Det är nog hotellet som gjort några ändringar. Speciellt som det hände på alla 3 samtidigt.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Melker
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Melker »

Vilka rättigheter skall skapas på filer som hamnar under /cache/?

Har fyra forum i ver 3.01-3.03 där filerna får 666.

Har ett forum som är ominstallerat (ej uppgraderat) till 3.04 där filerna får 620. Är inte det en ganska skum rättighet på en fil som är skapad i en katalog med 777? Eller är det en ändring i och med 3.04? Någon som har en aning?

I Windows kan fillås och korrupta filer/kataloger vara ganska vanligt vid serverkrachar etc. I alla fall har jag varit med om det. Men hur vanligt är det på en Linuxserver? Har lite kunskap om det. Alla min sajter ligger på Linux-burkar. Har dock aldrig varit med om det på min testserver hemma, som är Mandriva, att filer/kataloger låser sig.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

600 ska dom filerna få. php ska ha rätt att skriva men ingen annan.

620 är en skum rättighet. Jag har aldrig studerat närmare, men mina 3.0.4-forum har samma rättighet.

Till 3.0.4 (eller om det var 3.0.3) ändrades hanteringen av filer som phpBB skapar. Det kan vara för att man ska kunna radera filerna via ftp. Ska forska lite i ämnet.

Det har iaf inget med någon serverkrasch att göra.
Bild

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Jag har forskat lite i detta. Det finns en buggrapport, men det verkar inte vara någon som vill ta på sig den.
Bild

Melker
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Melker »

Okej, det lutar åt att något hände på webbhotellet som gjorde att cacheningen stannande upp. Exakt när och hur kan dock bli svårare att få fram. Det funkar dock bra igen efter manuell tömning av /cache/. Tack för hjälpen.
Skriv svar