Har tre phpbb-forum på samma konto hos Binero som gick ner samtigt. Fick detta felmeddelande på alla tre:
"Detta fel (HTTP 500 - Internt serverfel) innebär att webbplatsen du besöker har ett serverproblem som gör att webbsidan inte kan visas."
Första tanken var att mitt konto är hackat och någon har förstört index.php på samtliga sidor. Började gå igenom koden på de viktigaste filerna, kolla rättigheter på filer och kataloger, kolla ändringsdatum på filer. Gick igenom databaserna och kontrollerade att allt såg okej ut. Hittade inga fel. Allt var intakt. Humm...
Testade att skriva in
Kod: Markera allt
echo "test";Kollade med webbhotellet om de hade gjort några ändringar på servern. Men de hade de inte.
Upptäckte dock att under /cache/ så skapades sql-filer när jag anropade sidan. Det ställdes frågor via index.php, men inget resultat presenterades och inga tpl-filer skapades.
Testade då att tömma cachen manuellt, tog bort alla cachefiler via ftp, och sim sala bim... så fungerade allt normalt igen.
Vad kan detta bero på, samtliga forum hade varit uppe i mellan 6-24 månader. Det var phpbb3 ver 3.0.0 och 3.0.3 versioner. Kan det varit en bugg som gjorde att cachen överfylldes? Automat tömning/uppdatering av cache inte fungerade? Eller är det mer troligt att någon förändring på webbhotellet satte fillås på filer, vilket gjorde att phpbb3, fick problem?
Jag fattar inte själv, har aldrig haft bekymmer med detta förut. Och det riktigt skumma var att det hände på tre sajter samtidigt, vilket får mig att misstänka något typ av server-fel.