Konstigt fel vid skapande av ny kategori

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
AMD
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Konstigt fel vid skapande av ny kategori

Inlägg av AMD »

Hej!

Jag har ett forum hos egetforum.se som det uppstått väldiga problem med senaste dagarna. Jag har felanmält det till admin för deras supportforum men de hittar inte orsaken till felet. Det jobbiga är att mitt forum blivit ganska stort med över 100 medlemmar och över 4000 inlägg så jag vill verkligen kunna lösa detta så fort som möjligt.

Forumet är phpBB 3 och jag använder stilen bo2soft. Har dock testat med standardstilen prosilver utan att det har spelat någon roll.

Felbeskrivning:

När jag ska skapa en kategori under huvudkategorin "AMD-relaterade nyheter" så syns den inte i forumet. Dessutom blir ett annat forum markerat automatiskt som en underkategori fast det inte är det. Det går att skapa en forumkategori i en annan huvudkategori men när man gör det under huvudkategorin "AMD-relaterade nyheter" blir det problem. Inne i administrationspanelen så är vissa kategorier markerade som "mappar" medans andra är markerade som "underkategori".

Kolla denna bild från administrationspanelen:
felfor1.jpg
felfor1.jpg (65.49 KiB) Visad 8209 gånger
"Övriga AMD-nyheter" är markerad som en underkategori fast det inte ens är en underkategori och ser ut som en vanlig kategori i forumet. "Testkategori" syns inte ens i forumet.

Någon som vet vad som orsakar detta problem? Någon som känner admin på egetforum.se och kan hjälpa honom och mig att få ett fungerande forum?

Ställ gärna frågor eller kom med förslag så ska jag svara så fort jag kan! Kanske är det någon ytterligare information ni behöver för att förstå felets ursprung.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

//AMD
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Konstigt fel vid skapande av ny kategori

Inlägg av tumba25 »

Det bästa förslag jag kan ge är att lämna egetforum och skaffa dig ett eget forum. Tyvärr blir du av med dina inlägg då, men det är det säkert värt.

Om du flyttar därifrån kan du återkomma så ska vi försöka hjälpa dig med dom problem du kan få. Men stannar du kvar är det tyvärr inget vi kan hjälpa dig med. Du måste vända dig till deras support och tjata på dom.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
AMD
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av AMD »

Jag har tjatat på dem ;)

Är generellt väldigt nöjd med deras tjänst, särskilt eftersom jag själv inte är så insatt i hur phpBB fungerar. Tänkte om ni hade någon aning om vad som kunde orsaka felet, men jag får väl fortsätta felsöka tillsammans med supporten då.

//AMD
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Dom har en kraftigt modifierad version av phpBB. Och jag ska inte uttala mig om mina personliga åsikter om Daniel (Admin där).

Han kommer antingen att lösa det eller hitta något att skylla på. Lycka till.
Bild

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
AMD
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av AMD »

Du låter kritisk. Har du egna dåliga erfarenheter eller?

//AMD
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Har stött på motsvarande problem på andra ställen som inte har med egenforum att göra..

Oftast så har man exempelvis skapat en kategori som inte tillhör någon överliggande forum (huvudkategori), det kan vara skälet till att du inte ser TEST.

Huvudkategori är som en pärm och kategorier som flikar, sedan kan man ha flikar i flikarna, men alla bör ligga i samma "pärm".
Naturligtvis kan man ha flera pärmar i bokhyllan :D
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
AMD
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av AMD »

Kjell, det har du rätt i, men i just det här fallet så gäller inte det tyvärr, utan det är något annat.

//AMD
AMD
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av AMD »

Här är felet:

Allmänt fel
SQL ERROR [ mysql4 ]

Out of range value adjusted for column 'right_id' at row 10 [1264]

SQL

UPDATE phpbb3_forums SET left_id = left_id - 8, right_id = right_id - 8 WHERE left_id > 12

BACKTRACE

FILE: includes/db/mysql.php
LINE: 174
CALL: dbal->sql_error()

FILE: includes/acp/acp_forums.php
LINE: 1595
CALL: dbal_mysql->sql_query()

FILE: includes/acp/acp_forums.php
LINE: 92
CALL: acp_forums->delete_forum()

FILE: includes/functions_module.php
LINE: 507
CALL: acp_forums->main()

FILE: adm/index.php
LINE: 74
CALL: p_master->load_active()

Hur fixar man detta nu då?

//AMD
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Såååå han har inte uppdaterat till MySQL 5 än...

Värdena för left_id och right_id ligger fel någonstans. Det är svårt att säga vad det är för fel eftersom han har förbättrat sitt system så mycket.

Mitt första förslag för lösning gäller fortfarande.

Sluta flytta upp och ner på dina kategorier.

Testa att flytta alla inlägg i en kategori till en temp-kategori. Sen raderar du den gamla och ger temp-kategorin det namnet och sen flyttar du den dit där den ska vara. Sen går du genom alla kategorier en och en och gör samma sak med dom.
Bild

AMD
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av AMD »

Okej. Irriterande fel minst sagt. Och inte heller hjälpte det att gå tillbaks till en tidigare backup heller. Nu har jag rensat alla kategorier så forumet är tomt. Om man nu sätter tillbaks en backup, kan det avhjälpa felet då?

//AMD
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Nej, felet finns i backupen också.

Skapa ett identiskt forum under (nedanför i fönstret alltså) med identiska huvudkategorier, kategorier och underkategorier. Sen flyttar du dit inläggen.

Utan att ha tillgång till hans databas är det svårt att se vad som hänt. Det enda som borde vara någorlunda säkert är att skapa nya kategorier. Men att låta dom gamla vara kvar tills du gjort dom nya och flyttat inläggen. Sen raderar du dom gamla.

Vad exakt är det du gör för att få det felet? Flyttar du en kategori eller skapar du en ny?
Bild

AMD
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av AMD »

Det löste sig tack vare detta script: http://phpbbacademy.com/community//view ... =62&t=7233

Problemet nu är att användarnas inlägg har nollställts trots att det är över 4000 inlägg i forumet och när man klickar på "Visa användarens inlägg" så får man fram alla inlägg som användaren postat. Saken är den att det inte hjälper med "Synkronisera inläggsräknare". Det händer inget. Har ni något tips på vad man kan göra om synkroniseringen för användarnas inlägg inte fungerar?

//AMD
Användarens profilbild
egetforum.se
Gammal medlem
Gammal medlem

Inlägg av egetforum.se »

AMD skrev:Du låter kritisk. Har du egna dåliga erfarenheter eller?

//AMD
tumba25 skrev:Dom har en kraftigt modifierad version av phpBB. Och jag ska inte uttala mig om mina personliga åsikter om Daniel (Admin där).

Han kommer antingen att lösa det eller hitta något att skylla på. Lycka till.
Det stämmer som AMD sa att felet blev genom lite arbete oss emellan, och ett bra skript, dock har det phpbb3 forum som vi kör nästan inte moderifierats över huvudtaget utan körs precis som det är, men jag förstår inte vad det är för personliga åsikter du har som du inte kan uttala dig om eller att jag skulle försöka hitta något att skylla på?

Generellt tycker jag att flera "support ansvariga" här på "phpbb Sverige" uttrycker sig helt bedrövligt angående EgetForum. Vad är det ni har att vinna på detta? Är lösningen att alla ska hålla sig borta från EgetForum?
Administratör för EgetForum.se
Skriv svar