Kan jag få fråga en sak till, fast det inte hör till ämnet?
Varför öppnas inte länkar i _blank? Nu öppnas de i _self och om man vill kolla en länk i en förhandstitt så kommer man inte tillbaka till det när man klickar på tillbaka-knappen i browsern. Kan jag ändra det nå´nstans?
target blank
Moderator: Moderatorgrupp
target blank
Senast redigerad av tumba25 den 2009-02-16 00:11, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Delade och flyttade den här delen eftersom det inte längre handlar om support för phpBB
Anledning: Delade och flyttade den här delen eftersom det inte längre handlar om support för phpBB
Re: Användarroller
Enligt den nya webbstandarden ska länkar öppnas i samma fönster. Användarna ska få välja själv hur dom vill ha det. Man kan använda mittenknappen för att öppna i nytt fönster.
När man klickar på tillbaka-knappen ska man inte komma tillbaka till förhandsgranskningen. Det är för att undvika dubbelpostningar.
När man klickar på tillbaka-knappen ska man inte komma tillbaka till förhandsgranskningen. Det är för att undvika dubbelpostningar.

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Märklig webstandard! Inte vill jag ha en jättebred sajt i min smala mainFrame t ex... Vilket det blir nu.
Vad är en "mittenknapp" förresten? Fastän jag hållit på med webdesign i snart 8 år har jag aldrig hört det uttrycket. Att öppna i Nytt fönster vet jag vad det är, men det är väl ändå en omväg? Går det verkligen inte att byta till _blank någonstans?
A-B
Vad är en "mittenknapp" förresten? Fastän jag hållit på med webdesign i snart 8 år har jag aldrig hört det uttrycket. Att öppna i Nytt fönster vet jag vad det är, men det är väl ändå en omväg? Går det verkligen inte att byta till _blank någonstans?
A-B
Jag kommer alltid tillbaka till förhandsgranskningen med FF3 och aldrig med IE. Dissa IE, säger jag!tumba25 skrev:När man klickar på tillbaka-knappen ska man inte komma tillbaka till förhandsgranskningen. Det är för att undvika dubbelpostningar.
Mittenknappen = Skrollknappen på din mus. Öppna nya flikar/fönster med den, man blir fort van med den detaljen, då ganska många sajter numera börjat följa detta system.
Re: target blank
Vad menar Du med "Dissa IE"? Allt måste väl fungera i alla browsers?!
F ö tycker jag att FF läser styles som man lägger in i koden som fan läser Bibeln så det är inget att skryta med.
Och det var inte mittenknappen utan högerknappen på musen som gjorde att man kunde öppna i ett nytt fönster. Har ändrat i koden nu så det går att öppna i _blank vilket borde vara fullständigt naturligt! Skulle Du vilja Du att Din egen hemsida öppnades i någon annans main? Inte jag i alla fall!
F ö tycker jag att FF läser styles som man lägger in i koden som fan läser Bibeln så det är inget att skryta med.
Och det var inte mittenknappen utan högerknappen på musen som gjorde att man kunde öppna i ett nytt fönster. Har ändrat i koden nu så det går att öppna i _blank vilket borde vara fullständigt naturligt! Skulle Du vilja Du att Din egen hemsida öppnades i någon annans main? Inte jag i alla fall!
FF följer webbstandarder satta av W3C. Om den tolkar dina styles fel så kanske det är dina styles det är fel på... IE följer inte satta webbstandarder. Däremot har du rätt i att webbsidor ska fungera med alla läsare.
Och det är mittenknappen man använder för att öppna länk i nytt fönster. Det fungerar med IE, FF, GC, Konqueror, Opera och Safari (har inte testat med fler än dom). Man kan självklart även använda menyn man får upp vid högerklick, men mittenknappen är snabbare.
Det är upp till dig om du vill ha en webb-sida som validerar. Vill du att den ska validera som XHTML-Strict så kan du inte ha target="_blank", eller någon annan target heller för den delen.
Jag som besökare på din sida vill välja om jag vill öppna en länk i en ny flik / ett nytt fönster eller i samma. Jag undviker sidor som tvingar på sin åsikt om det.
Och det är mittenknappen man använder för att öppna länk i nytt fönster. Det fungerar med IE, FF, GC, Konqueror, Opera och Safari (har inte testat med fler än dom). Man kan självklart även använda menyn man får upp vid högerklick, men mittenknappen är snabbare.
Det är upp till dig om du vill ha en webb-sida som validerar. Vill du att den ska validera som XHTML-Strict så kan du inte ha target="_blank", eller någon annan target heller för den delen.
Jag som besökare på din sida vill välja om jag vill öppna en länk i en ny flik / ett nytt fönster eller i samma. Jag undviker sidor som tvingar på sin åsikt om det.

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Håller med till 100%tumba25 skrev:Jag undviker sidor som tvingar på sin åsikt om det.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!