phpBB-forumfel (errno: 145) [1016

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Mackimack
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

phpBB-forumfel (errno: 145) [1016

Inlägg av Mackimack »

Hej. På vårat forum har vi sen igår något galet. Det är när man ska logga in på subkategorierna detta händer:

Kod: Markera allt

Can't open file: 'phpbb_greendevilstopics_posted.MYI'. (errno: 145) [1016] 

SQL 

SELECT t.*, tp.topic_posted, tt.mark_time FROM (phpbb_greendevilstopics t) LEFT JOIN phpbb_greendevilstopics_posted tp ON (tp.topic_id = t.topic_id AND tp.user_id = 53) LEFT JOIN phpbb_greendevilstopics_track tt ON (tt.topic_id = t.topic_id AND tt.user_id = 53) WHERE t.forum_id IN (12, 0) AND t.topic_type IN (2, 3) ORDER BY t.topic_time DESC 

BACKTRACE 

FILE: includes/db/mysql.php 
LINE: 158 
CALL: dbal_mysql->sql_error() 

FILE: viewforum.php 
LINE: 352 
CALL: dbal_mysql->sql_query() 
Vad kan vara fel´och hur löser man det? Jag har inte phpMyAdmin som jag googlat ska lösa det. Finns det andra sätt? Mycket tacksam för svar
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: phpBB-forumfel (errno: 145) [1016

Inlägg av tumba25 »

Har du några MODdar som kan ställa till det? URL till ditt forum? Fyll i supportmallen.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Mackimack
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Mackimack »

Sorry jag glömde

Address till ditt forum: http://www.greendevils.nu/forum/
Vilka teman har du installerade?: prosilver,subsilver2
Vilka MODdar har du installerat?: Inte något tror jag.
Har du laddat ner phpBB från något annat ställe än phpBB.com eller phpBB-se.com?: Nej
Vilken version av phpBB använder du?: 3.0
Vilken version av PHP?:
Vilken databasserver använder du och vilken version?:
Webbhotell/server: norr.worldnet.se
Installerade någon phpBB åt dig, i så fall vem?:
Är detta en uppgradering (t.ex. 3.0.0 till 3.0.3)? I så fall, från vad till vad?: Nej
Är det här en konvertering (t.ex. vBulletin X.X.X till phpBB 3.0.x)? I så fall, från vad till vad?:
Har du sökt angående ditt problem?: Ja
Om du har sökt, vilka söktermer försökte du med?: fix errno: 145) [1016]
Berätta om ditt problem: Får upp felkoden errno: 145) [1016] när jag ska bläddra i subkategorier. Det hände bara helt plötsligt, forumet har varit aktivt i över ett år utan problem
Har du ett testkonto åt oss?: Ja, ... (inget adminkonto, säg till om det behövs)
Senast redigerad av tumba25 den 2009-02-03 13:50, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Lägg inte ut användarnamn och lösen offentligt. PM'a dom om någon frågar efter dom.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Felet beror på att din databasserver låst filen (som innehållet tabellen) i databasen.

Enklast är att att vi phpMyAdmin göra en "Repair" på tabellen, så är allt ordnat.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Mackimack
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Mackimack »

Ok tack. Har jag förstått det rätt om man installerar så här. Ta hem myphpadmin.gz , packa upp och lägga i forum/myphpadmin.. och sen hur kör man det?. Eller måste det ligga på något speciellt ställe eller letar man upp db filen för forumet i programet? Sjukt dålig på sånt här.
Senast redigerad av Mackimack den 2009-02-03 13:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Har du inte via adminpanelen på ditt hotellkonto tillgång till phpMyAdmin eller annan databashanterare?
Bild

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Mackimack
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Mackimack »

tumba: Inte vad jag kan se, eller vart ska det vara isåfall?
Bilagor
untitled.JPG
untitled.JPG (126.82 KiB) Visad 6233 gånger
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Inte i forumet, när du skaffade webbplatsen så fick du inloggningar m.m, där borde du ha information om databasverktyget phpmyadmin, eller via hotellets kontrollpanel.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Men jag ser på bilden att det är dags att uppdatera forumet. phpBB är uppe i version 3.0.4 och beta-versioner borde inte användas i live forum.
Bild

Mackimack
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Mackimack »

Humdidum. Uppdaterade till den senaste versionen, allt gick fint under tiden. Felmeddelandena försvann ( errno 145 [1016] men nu kommer det bara upp vita sidor när jag klickar på underkategorierna, någon typ av WSOD. Någon aning om hur man löser det, om det går?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Verkar som syntax-fel i någon fil. Om du inte har några modifikationer föreslår jag att du hämtar ett nytt paket och tankar upp filerna igen. Men skriv inte över config.php.

Eller så tar du bort kommentarsmarkeringarna vid error-grejerna i config.php och berättar vad den sa.

Kod: Markera allt

//@define('DEBUG', true);
//@define('DEBUG_EXTRA', true);
Ta bort // i början på raderna. Men sätt tillbaka dom när felet är åtgärdat.
Bild

Mackimack
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Mackimack »

Om jag tar hem ett nytt paket och installerar över finns väl risken att den skriver över hela DB och alla grafiska grejer, eller?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Du ska inte installera. Bara skriva över filerna. Utom config.php. Resten av filerna är utbytbara. Då rörs inte databasen.

Du bör ta hem paketet och packa upp den där. Ta bort config.php och alla kataloger utom includes. Och packa den igen. Sen packar du upp den på servern.

Personligen skulle jag göra ändringarna i config.php och försöka se var felet är först. Och om det inte funkar skulle jag skriva över några filer i taget.
Bild

Skriv svar