Localhost to Server

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Thenewbie_
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Localhost to Server

Inlägg av Thenewbie_ »

Har tankat XAMP och fixat in phpBB3 till min dator. Har suttit och kunfigurerat lite och provat lite forumet.
Nu känner jag mig redo och vill flytta mitt forum från lokalaservern i datorn till ett riktigt webbhotell så jag kan få upp den och köra igång.
Men hur gör jag om man inte vill förlora alla inställningar?
Ska jag bara flytta hela mappen till webhotellet eller? Hur ska jag göra det på enklaste sättet?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Localhost to Server

Inlägg av tumba25 »

Om du inte gjort några modifikationer på själva forumfilerna utan bara grejat med inställningarna behöver du inte ta med forumfilerna.

Du tankar upp ett nytt paket till hotellet och installerar forumet som vanligt. Sen tar du en backup på din lokala databas och ersätter databasen på webbhotellet med den. Med ex phpMyAdmin så ändrar du i tabellen phpbb_config.

Ändra
  • server_name till din nya domän
  • script_path till den nya sökvägen
  • coockie_domain till din nya domän
  • om du har en annan databasversion så ändrar du dbms_version till den på hotellet
  • eventuellt img_imagick men de kan du ta via ACP sen
Sen är det bara att köra.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Thenewbie_
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Thenewbie_ »

Tusen tack!
Senast redigerad av tumba25 den 2009-01-11 02:50, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Citera inte in hela föergående inlägg. Det finns ändå alldeles ovanför så alla kan läsa där.
Thenewbie_
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Thenewbie_ »

En snabb fråga bara...
På members så står det 50 bots.
Vad är dessa för något? Ska man radera bort dom eller?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Det är sökrobotar som vill titta på ditt forum. Låt dom vara kvar. Dom indexerar ditt forum så att den kommer upp i resultatlistan när något söker på ex Google eller Yahoo.
Bild

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Thenewbie_
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Thenewbie_ »

Kör en sista fråga bara.
Hur är det med säkerheten i phpBB forum? Är det bara lägga in den i servern och sedan köra på utan att oroa sig?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Ungefär. :P Ta backup på db:n med jämna mellanrum ifall något skulle hända.

Se till att du har korrekta rättigheter på filerna. Det brukar de bli automagiskt på de flesta hotellen.
Thenewbie_
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Thenewbie_ »

"Se till att du har korrekta rättigheter på filerna."

Vilka filer menar du då och vad menar du med 'korrekta rättigheter?''
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Thenewbie_
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Thenewbie_ »

http://sv.wikipedia.org/wiki/Chmod

...Förstod inte mycket om jag ska vara ärlig. Hjläp? :oops:
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Du kan i ditt FTP-program eller webbhotellets filhanterare välja chmod eller filrättigheter.

Dom ska vara 644 för filer och 755 för kataloger. Utom för <forumroot>/cache, <forumroot>/files, <forumroot>/store och <forumroot>/images/avatars/upload. Dom ska ha 777. Töm <forumroot>/cache via ditt fpt-program på allt utom .htaccess och index.htm och se till att det är 644 på dom. I <forumroot>/files/ sätter du 666 på alla filer utom .htaccess och index.htm, som ska ha 644. Samma sak i <forumroot>/store.

Om det ger servererror så ändrar du till 600 för alla filer och 700 för alla kataloger.
Bild

Thenewbie_
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Thenewbie_ »

Okej, nu är det såhär att jag inte kan ett skit om kodning o så! Det enda jag gjort att jag laddat ner XAMPP, installerat det och sedan lagt in phpBB forum. Har fixat katerogier o så för forumet, men har alltstå inte tidigare hållt på med sånt så därför vet jag inte hur det ligger till med bl.a säkerhet.
Jag ska snart köpa webhotell för att lägga upp forumet. Jag tänkte köpa från one.com. När man lägger upp forumet, är det något speciellt man ska tänka på? Lägga den i någon speciell mapp o så? Eller att vissa filer inte synas för public? Hur är det med sånt?
Samma sak gäller själva hemsidan också där jag använt mig av Joomla! och deras templates.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Säg till om minst 24Mb minne, dom är lite sparsamma med sånt. Jag vet inte om det beror på one.com eller deras kunder, men dom verkar ha mer än sin förväntade andel hackade siter.

Om du bara fixat kategorier och inte gjort några ändringar i koden så föreslår jag att du tar ett nytt arkiv från phpBB.com och packar upp på webbhotellet. Sen kan du antingen ta en backup på databasen eller göra om dom på hotellet. Det enklaste är att göra om allt på hotellet.

Om du packar upp ett arkiv från phpbb.com så behöver du inte tänka på filrättigheter eller katalogstruktur. Låt allt vara som innan. Se bara till att cache, files, store och images/avatars/upload är skrivbara för alla (777). Och att config.php är det under själva installationen (666) sen sätter du den till att bara vara skrivbar för dig själv (644).
Bild

Thenewbie_
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Thenewbie_ »

Ja har nu fixat one.com, men det här med skrivrättigheter. Vart ändrar man det? hitta ingenstans på mitt ftpprogram och inte heller på one.com's filemanager.
Vad menar du med att jag ska be om minst 24MB?
Ja är riktigt tacksam för att ni hjälper mig! Verkar som det är det enda forumet som bryr sig. Tusen tack!
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Jag har för mig du har 16MB minne som standard på one.com. Det är för lite för att phpBB ska fungera smärtfritt med åäö. Med 24MB minne funkar det. Det brukar räcka att säga till supporten på one för att få det.

Det kan vara din FTP-klient dom inte stödjer det. Jag kommer inte ihåg hur det ser ut med one's filhanterare. Men det borde finnas filrättigheter i den också.

Testa att högerklicka på en fil eller katalog. I menyn du får upp borde det stå filrättigheter, chmod eller något sådant.
Bild

Skriv svar