cashe och backup via FTP
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
cashe och backup via FTP
ps. jag kan givetvis kopiera filen i kontrollpanelen men har svårt att hålla reda på andra filer som eventuellt uppdaterats...
Re: cashe och backup via FTP
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Ja men då börjar det klarna kan jag säga...
Skulle man kunna säga som så att de filerna som man kan uppdatera i ACP är helt överflödiga att ha lokalt? Inget händer väl om man ändrar och laddar upp dem? Finns det något dokumnet som specificerar detta skulle jag tacksamt emottaga en länk.

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Om jag nu förstått detta rätt:
1. Gör man en ändring via ACP kommer den ske i databasen och aldrig i filerna. Man kan alltså aldrig göra backup på detta jobb via FTP. Låter ju smidigare om jag nu förstått rätt.
2. Om jag laddar upp en fil med ändring och sedan kör rensa cashe på den så tas den upp i databasen, men bara om datumet är nyare????
Om man vill komma åt gamla ändringar laddar man alltså enklast upp en uppdatering av DB från den tiden (lokalt), sedan klipper och klistra, är det korrekt?
Om du sen gör en ändring i filerna, ex uppdaterar eller installerar en MOD, och klickar på uppdatera stilmallen i ACP > Stilar, så försvinner dom ändringar du hade sparat i databasen men inte i filerna. Då läses filerna in igen.
Jag rekommenderar att du sparar i filerna och inte i databasen. Jag gör inga ändringar via ACP på mina forum utan bara lokalt och sen upp med FTP. Då har jag alltid en lokal kopia om det skulle hända något med servern. Dessutom blir forumet snabbare om databasen har mycket att göra, på många hotell har databasen mycket att göra.

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/