cashe och backup via FTP

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

cashe och backup via FTP

Inlägg av NilleU »

Jag har en hemma gjordfil som heter reklam_body.html (tack Kjelle) som jag försöker ladda hem via FTP men hur jag än vrider på det får jag bara ner en gammal version? Jag har kört clear cashe på hela forumet men utan resultat. Hur laddar man bäst hem en backup version av sitt forum och får med alla filer?

ps. jag kan givetvis kopiera filen i kontrollpanelen men har svårt att hålla reda på andra filer som eventuellt uppdaterats...
Allt om Thailand: bo, lev, och res. Thailandsforum visar vägen.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: cashe och backup via FTP

Inlägg av Kjell »

FTP program brukar vara lösningen på de flesta problemen när det gäller att ta en snabb backup om man hittar det man ska föra över, jag tror du tittar på fel ställe eller har du använt ACP för att ändra den, då ligger den i databasen och i "store" mappen, sedan kan du se den här tråden när det gäller vanliga backuper http://konsult-poolen.se/forum/viewtopi ... 28&start=0
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av NilleU »

Tjena,

Ja men då börjar det klarna kan jag säga...

Skulle man kunna säga som så att de filerna som man kan uppdatera i ACP är helt överflödiga att ha lokalt? Inget händer väl om man ändrar och laddar upp dem? Finns det något dokumnet som specificerar detta skulle jag tacksamt emottaga en länk.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Du borde ha alla filer sparade lokalt. Synd att behöva börja om ifall hotellet tappar bort dom eller din server kraschar.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av NilleU »

Men enligt Kjelle låg de ju i databsen?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Det också, det är självklart du ska en backup på filer och på databasen.
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av NilleU »

Ibland tror jag att jag förstått detta bara för att tungt uppvakna....

Om jag nu förstått detta rätt:

1. Gör man en ändring via ACP kommer den ske i databasen och aldrig i filerna. Man kan alltså aldrig göra backup på detta jobb via FTP. Låter ju smidigare om jag nu förstått rätt.
2. Om jag laddar upp en fil med ändring och sedan kör rensa cashe på den så tas den upp i databasen, men bara om datumet är nyare????

Om man vill komma åt gamla ändringar laddar man alltså enklast upp en uppdatering av DB från den tiden (lokalt), sedan klipper och klistra, är det korrekt?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Tycke och smak, men om du gör det i filerna i stället för i ACP, så har du en kopia och kan lättare göra ändringar, men som jag skrev det är tycke och smak, sedan om man gör en uppdatering så läser ACP-STILAR från filerna och du tappar ändringarna du hade i tabellerna.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Om du gör ändringar i stilmallarna via ACP så sparas det i databasen om php inte kan skriva till template-katalogerna och -filerna. Om du har det i databasen så syns inte ändringar du gör hemma och sen skickar upp med FTP. Rensa cachen gör bara just det. Den rensar forumets cahce, och den nya cachen hämtas från databasen om du har stilmallarna där.

Om du sen gör en ändring i filerna, ex uppdaterar eller installerar en MOD, och klickar på uppdatera stilmallen i ACP > Stilar, så försvinner dom ändringar du hade sparat i databasen men inte i filerna. Då läses filerna in igen.

Jag rekommenderar att du sparar i filerna och inte i databasen. Jag gör inga ändringar via ACP på mina forum utan bara lokalt och sen upp med FTP. Då har jag alltid en lokal kopia om det skulle hända något med servern. Dessutom blir forumet snabbare om databasen har mycket att göra, på många hotell har databasen mycket att göra.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Skriv svar