Uppgradering av PHPbb 3.0.0

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
JojjeJ
Medlem
Medlem
Svar: 0

Re: Uppgradering av PHPbb 3.0.0

Inlägg av JojjeJ »

Ok då var det gjort och gick smärtfritt... så när som lite konstigheter i acp som beror på språk filer....ex { WRITABLE_CONFIG } i den numera blåa listen.

Men allting låg kvar ex logga och annat.... det gick en aning för smärtfritt för steget 3.0.0 till 3.0.4

Vi oroar oss lite att vi nu kör 3.0.4 men missat något steg mellan dessa två versioner...
Finns det något enkelt sätt att ta reda på detta genom att kolla någon funktion eller likande?
Kanske i någon kod...
Med andra ord vill vi vara säkra på att vi ligger i fas och inte hoppat över något steg.

Vad gör föresten funktionen inaktivera forumet, rent tekniskt?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Den sätter värdet i $config['board_disable'] till 1 och när någon besöker forumet får dom upp en text som säger att forumet är stängt. Det finns en inloggningsruta för att admins ska kunna logga in och greja med sitt forum.

Ingen utom admins kan läsa eller skriva i forumet.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av NilleU »

Som Johan nämnde är det 2 platser i ACP där vi får kod och inte text. Vi har ännu inte laddat upp den uppdaterade språkfilen och gissar att det kommer lösa vårt problem på den punkten.

ok fortsätter lite OT här...

Är det riskfritt att inaktivera forumet precis innan en uppgradering? På så vis kan man ju vara 100% säker på att man får med de allra färskaste inläggen.

Sedan tillbaks till uppgraderingen...
Allt om Thailand: bo, lev, och res. Thailandsforum visar vägen.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Rätt gissat ang. språkfilerna.

Kan rekommendera att inaktivera forumet före ändringar i databasen, dvs en uppgradering. Då kan ingen skriva och risken att det blir fel i någon tabell är då minimal.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Jag brukar alltid inaktivera forum när jag uppgraderar. Och så behåller jag en aktiv session i ACP i en flik så har jag åtminstone (förhoppningsvis) en fungerande tillgång dit om resten av forumet skulle krascha.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

^Att ha en flik öppen i ACP, som man kan backa med, alltså har man gått till ev. behövliga platser med den före, har sparat mig en massa jobb. Praktiskt att tex kunna återställa en backup med ett klick i ACP i ett annars vitt forum. :D Det har iofs resulterat i att jag är kass på att komma ihåg att ta "riktiga" backuper via phpMyAdmin.

Jag använder FF, med IE fungerar inte backa så bra.
Skriv svar