Hej.
Jag har två frågor, först och främst jag installerade phpbb3 i katalogen mindomän.se/phpBB3/Forum, hur får jag det till /forum?
Dvs vilka filer behöver man ändra i, för att det ska fatta att man tagit bort mappen phpBB3?
Sen på mitt forum, så har jag en kategori som alla endast får läsa. De övriga kategorierna är endast för användare.
Men jag har problem med behörigheterna där. Användarna kan inte läsa det, fast jag har gett registrerade användare standardåtkomst.
Någon som vet felet?
Sen sist men inte minst, vart ändrar man namn på registrerade användare? Min administrations användare skulle behöva byta namn.
/
Malt
Åtkomst och ändring av katalog
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Re: Åtkomst och ändring av katalog
Vi brukar ställa en fråga per tråd här.
Sedan försäkrade jag mig om att katalog phpBB3 var tomt och raderade det. Sen var det nånstans jag ändrade sökväg. Det var nånstans under Allmänt i ACP. Jag tror det var Serverinställningar --> Skriptsökväg
och/eller Cookieinställningar --> Sökväg för cookie
Inga filändringar ska behövas.
Kanske bäst att KOPIERA över först och ändra, så att du säkert kan logga in för att ändra och först sedan radera orginalmappen? Eller skulle man kanske ändra sökvägen FÖRE man flyttade på katalogen? Jisstas, nu började jag fundera för mycket på i viken ordning jag gjort vad, jag föreslår att du gör som det känns säkrast. Vilket i det här fallet betyder att det nog lönar sig att vänta tills nån annan än en yr översättare hjälper till med support.
Peetra.
Jag har gjort samma misstag, då klippte jag ut hela katalogen /Forum och klistrade det i mindomän/malt skrev:Hej.
Jag har två frågor, först och främst jag installerade phpbb3 i katalogen mindomän.se/phpBB3/Forum, hur får jag det till /forum?
Dvs vilka filer behöver man ändra i, för att det ska fatta att man tagit bort mappen phpBB3?
Sedan försäkrade jag mig om att katalog phpBB3 var tomt och raderade det. Sen var det nånstans jag ändrade sökväg. Det var nånstans under Allmänt i ACP. Jag tror det var Serverinställningar --> Skriptsökväg
och/eller Cookieinställningar --> Sökväg för cookie
Inga filändringar ska behövas.
Kanske bäst att KOPIERA över först och ändra, så att du säkert kan logga in för att ändra och först sedan radera orginalmappen? Eller skulle man kanske ändra sökvägen FÖRE man flyttade på katalogen? Jisstas, nu började jag fundera för mycket på i viken ordning jag gjort vad, jag föreslår att du gör som det känns säkrast. Vilket i det här fallet betyder att det nog lönar sig att vänta tills nån annan än en yr översättare hjälper till med support.
Peetra.
Re: Åtkomst och ändring av katalog
Hehe, sorry.
Då väntar jag då, men tack för att du försökte!
Skriptsökväg: /forum
Men ändå ligger det i mindomän/forum/phpbb3
Jag vill alltså bli av med mappn phpbb3, någon som vet säkert?
Då väntar jag då, men tack för att du försökte!
Skriptsökväg: /forum
Men ändå ligger det i mindomän/forum/phpbb3
Jag vill alltså bli av med mappn phpbb3, någon som vet säkert?
Re: Åtkomst och ändring av katalog
Du ändrar skriptsökväg i ACP > Allmänt > Serverinställningar. Sätt det till din forumroot.
Säkrast är att du först kopierar alla filer till /forum, sen går du in i ACP och ändrar skriptsökvägen och sen sätter du en redirect från den gamla katalogen för dom som hunnit bokmärka den. Om du inte bryr dig om dom så kan du radera den gamla katalogen när du kopierat och ändrat i ACP.
Säkrast är att du först kopierar alla filer till /forum, sen går du in i ACP och ändrar skriptsökvägen och sen sätter du en redirect från den gamla katalogen för dom som hunnit bokmärka den. Om du inte bryr dig om dom så kan du radera den gamla katalogen när du kopierat och ändrat i ACP.

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster


