Bilder i inlägg, vilka alternativ . . .
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Bilder i inlägg, vilka alternativ . . .
1. Vilka andra alternativ finns det om vi förutsätter att bilderna skall lagras på forumets egen server, alltså INTE på något bildhotell?
2. Innebär något av dessa alternativ någon fördel gentemot "Bilaga"-funktionen, t ex enklare hantering inför uppladdning el liknande?
Re: Bilder i inlägg, vilka alternativ . . .
Att använda [img] är inte fel, men länkarna som oftast är externa kan försvinna då man inte har kontroll på länkade filer.
Ser inga problem vid en uppgradering om man kör en "rent" forum utan moddar, när det gäller moddar så måste man hänga med i deras uppgraderingar också.
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Jag tror jag har begränsat bildstorleken horisontellt till 640 om jag minns rätt och filstorleken till 250 k.
Jag tar tillfället i akt och hakar på två följdfrågor:
1. Finns det någon möjlighet att förhindra den vertikala skrolllisten att uppträda? Eller att styra när den skall uppträda?
2. Om man vill publisera ett dokument som är avfotograferat och ge möjlighet till att läsa texten finns det behov av generösare begränsning än den som man infört. Finns det någon möjlighet att införa olika begränsningar för olika kategorier, t ex om man skapar en kategori "Pressklipp"?
Per T.
Du kan göra alla till miniatyrbilder1. Finns det någon möjlighet att förhindra den vertikala skrolllisten att uppträda? Eller att styra när den skall uppträda?
Om man inte ger alla behörighet att ladda ner filer i vissa kategorier, så ser de inte heller bilderna.PERT skrev:2. Om man vill publisera ett dokument som är avfotograferat och ge möjlighet till att läsa texten finns det behov av generösare begränsning än den som man infört. Finns det någon möjlighet att införa olika begränsningar för olika kategorier, t ex om man skapar en kategori "Pressklipp"?
Det jag skriver om "begränsningar" handlar inte om behörigheter utan avsåg bildbegränsningar, dvs största tillåtna bilaga/bild för en ämneskategori.
BTW: Upptäckte att om man klickar på en bild så försvinner scroll-listerna, bra.