Bilder i inlägg, vilka alternativ . . .

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Bilder i inlägg, vilka alternativ . . .

Inlägg av PERT »

Utan något tillägg av MOD går det att få in bilder i inlägg genom att utnyttja "Bilaga"-funktionen. Det fungerar mycket bra.
1. Vilka andra alternativ finns det om vi förutsätter att bilderna skall lagras på forumets egen server, alltså INTE på något bildhotell?
2. Innebär något av dessa alternativ någon fördel gentemot "Bilaga"-funktionen, t ex enklare hantering inför uppladdning el liknande?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Bilder i inlägg, vilka alternativ . . .

Inlägg av Kjell »

Bilgaor är bra om dom inte är för stora, men det kan man styra i ACP´n
Att använda [img] är inte fel, men länkarna som oftast är externa kan försvinna då man inte har kontroll på länkade filer.

Ser inga problem vid en uppgradering om man kör en "rent" forum utan moddar, när det gäller moddar så måste man hänga med i deras uppgraderingar också.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av PERT »

Tack för svar Kjell!
Jag tror jag har begränsat bildstorleken horisontellt till 640 om jag minns rätt och filstorleken till 250 k.
Jag tar tillfället i akt och hakar på två följdfrågor:

1. Finns det någon möjlighet att förhindra den vertikala skrolllisten att uppträda? Eller att styra när den skall uppträda?
2. Om man vill publisera ett dokument som är avfotograferat och ge möjlighet till att läsa texten finns det behov av generösare begränsning än den som man infört. Finns det någon möjlighet att införa olika begränsningar för olika kategorier, t ex om man skapar en kategori "Pressklipp"?

Per T.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

1. Finns det någon möjlighet att förhindra den vertikala skrolllisten att uppträda? Eller att styra när den skall uppträda?
Du kan göra alla till miniatyrbilder
PERT skrev:2. Om man vill publisera ett dokument som är avfotograferat och ge möjlighet till att läsa texten finns det behov av generösare begränsning än den som man infört. Finns det någon möjlighet att införa olika begränsningar för olika kategorier, t ex om man skapar en kategori "Pressklipp"?
Om man inte ger alla behörighet att ladda ner filer i vissa kategorier, så ser de inte heller bilderna.
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av PERT »

Tack för svar men jag har nog inte uttryckt mig riktigt klart.
Det jag skriver om "begränsningar" handlar inte om behörigheter utan avsåg bildbegränsningar, dvs största tillåtna bilaga/bild för en ämneskategori.

BTW: Upptäckte att om man klickar på en bild så försvinner scroll-listerna, bra.
Skriv svar