Migrera Snitz forum till phpBB

Skapa en tråd här om du vill ha hjälp med att exempelvis skapa en logotyp, egna rank-bilder eller installation av MODdar eller hela forum. Denna kategori är enbart avsett för förfrågan om tjänster mot betalning, och skall ej förväxlas med supportforumet. Du får enbart göra förfrågan här, inte annonsera dina tjänster.

Moderator: Moderatorgrupp

Kategoriregler
Skapa en tråd här om du vill ha hjälp med att exempelvis skapa en logotyp, egna rank-bilder eller installation av MODdar eller hela forum. Denna kategori är enbart avsett för förfrågan om tjänster mot betalning, och skall ej förväxlas med supportforumet. Du får enbart göra förfrågan här, inte annonsera dina tjänster.
WhiplashInfo
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Migrera Snitz forum till phpBB

Inlägg av WhiplashInfo »

Jag behöver akut hjälp att migrera Snitz forum till phpBB. Snitz forumen är ett Hjälp-forum för skadade och svårt sjuka, med ca 2.500 medlemmar.

Jag som sedan 8 år driver detta är själv trafikskadad och hjälper ideellt och kostnadsfritt skadade från bostaden.

Webbplatsen där forumen finns har utöver forumen ca 2-3.000 sidor med info om i stort alla problembilder som skadade och svårt sjuka möter i sin vardag, kotakter med myndigheter, banker och försäkringsbolag.

Tack! / Tomas
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Re: Migrera Snitz forum till phpBB

Inlägg av Holger »

Länk?
Vilken mjukvara använder ni idag? Fanns/finns det inte en forummjukvara som hette just Snitz?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
WhiplashInfo
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av WhiplashInfo »

Jo - det stämmer. Den heter Snitz Forums 2000, fast jag använder den varianten som heter "Image Forums 2001". Skillnaden mellan dessa är den senares funktion för att hantera olika språk.

Tyvärr behärskar få av mina besökare annat språk än svenska alldeles särskilt när det är fråga om medicin och juridik och gränssnitten dem emellan.

Tack! / Tomas
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Snitz Forums 2000 / Image Forums 2001 är ASP baserat, och jag kollade lite på vilka system krav det ställer.

Hur ser ditt system ut? Stödjer ditt system alla delar i phpBB3?
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
WhiplashInfo
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av WhiplashInfo »

Snitz är ett ASP-baserat system.

Tack! / Tomas
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Ja, men frågan var om ditt system stödjer phpBB. Den är skriven i php.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
WhiplashInfo
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av WhiplashInfo »

??? Mitt system = dataresurser stödjer såväl LINUX, .Net, ASP, PERL, PHP m.fl.

Jag har nog uttryckt mig lite oklart. Jag vill migrera från MS Access baserade Snitz Forums till mySQL- baserade phpBB. Det är alltså databasen jag har problem med att konvertera / migrerara från MS Access till mySQL.

Tack! / Tomas
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Det räcker nog inte att bara migrera Access till mysql ... det kan du ladda hem ett verktyg för hos mysql-gruppen ... men du kan inte bara migrera och sedan köra phpBB.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
copy112
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av copy112 »

Du måste även föra över informationen så att den set ut som phpbbs gör, dvs samma namn på tabeller, fält m.m
Samt, lössenorden måste konventeras till phpbbs lösning, tror det är mdh5 med ett salt, men inte 100%.
Har inte så mycket tid över, men tittar in lite då och då.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Det finns importscript för Snitz -> phpBB2, sedan kan du gå från phpBB2 -> phpBB3.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Användarens profilbild
copy112
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av copy112 »

Så, med länkar och lite info:

http://snitz2phpbb.sourceforge.net/
Ladda ner den, phpbb2 1.1.9
Sedan kör scriptet.

Därefter måste du uppgradera tillphpbb2 1.2.x
När det också är klart, kan du installera senaste phpbb3 v, och välja uppgradera. http://www.phpbb.com/support/documents. ... =3#convert

Sedan ska du ha ett phpbb3 forum med användare etc från snitz forumet.
Har inte så mycket tid över, men tittar in lite då och då.
WhiplashInfo
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av WhiplashInfo »

Hhhmmm...
Jag är - med förlov sagt kunnig inom många områden, framför allt de jag hjälper skadade och sjuka med via hemsidan och forumet, men inte särdeles kunning inom programmering.
Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig med detta ideellt?
Lite bakgrundsfakta:
Webbplatsen startades efter att jag själv som trafikskadad mött en iskall verklighet i form av försäkringsbolag som nekar samband mellan skador och olyckor, försäkringskassan som nekar arbetsskada, och får god hjälp av förvaltningsdomstolar som hellre dömer till myndighetens fördel, kommuner och landsting som likt stentuffa kortspelare vägrar hamna med svarte petter.
Allt på webbplatsen är fritt utan avgifter och jag har pga min egna (och min frus) funktionshinder och en därpå totalt raserad ekonomi tiggt ihop utrustningen som hanterar webbplatsen. Jag har därför ingen ekonomi att kunna betala för hjälp. Referenser på vad jag trots egna plågor uträttar kan lämnas vid förfrågan.
Jag laddar upp en från inlägg och medlemmar rensad packad fil som innehåller hela forumet som behöver konverteras.
Jag installerar olika versioner av phpBB hos min webbhotellleverantör.
Tack! / Tomas
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Hej Tomas!

Jag tog bort din fil. Jag vill starkt avråda från att ladda upp databasdumpar från forum till publika webbplatser och forum! Lösenord i databaser är normalt krypterade men dessa krypteringar, eller hashsträngar som de kallas, går att knäcka.

Copy112 gav dig instruktioner till en lösning som jag är ganska säker på att den fungerar. Jag förstår om du behöver hjälp men jag tror du gör dig själv en tjänst om gör jobbet själv snarare än blir beroende av någon annan. Man behöver inte kunna programmera för att driva ett forum men man tjänar på att lära sig lite om det. Om du har tid att göra detta, gör det själv. Det kommer sänka tröskeln att använda phpBB3.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
WhiplashInfo
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av WhiplashInfo »

Hej och tack för rådet!
Jag hade rensat från alla uppgifter utom själva databasstrukturen.

Tomas
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Även om så är fallet, så tycker jag att du gör bättre i att skicka filen till den som ev. ställer upp att hjälpa till.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar