Radera ett inlägg i mitten av tråden

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
goe
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Radera ett inlägg i mitten av tråden

Inlägg av goe »

Jag har försökt ändra på behörigheterna så att en vanlig användare kan radera ett inlägg som exv ligger femma från slutet som han själv skrivit. Sådant kan jag göra i andra forum så det borde gå även i phpBB?
I vårt forum så kan en vanlig användare bara radera det sista inlägget om man själv lagt dit det.
Som admin kan jag dock alltid ta bort.

supportmallen:
Address till ditt forum: bmwklubben.se
Vilka teman har du installerade?: vet ej
Vilka MODdar har du installerat?: vet ej
Har du laddat ner phpBB från något annat ställe än phpBB.com eller phpBB-se.com?: nej
Vilken version av phpBB använder du?: 3.0
Vilken version av PHP?: 5 tror jag
Vilken databasserver använder du och vilken version?: Ubuntu tror jag. vet ej version
Webbhotell/server: privat
Installerade någon phpBB åt dig, i så fall vem?: Han har inget svar på denna fråga.
Är detta en uppgradering (t.ex. RC6 till RC7)? I så fall, från vad till vad?: nej
Är det här en konvertering (t.ex. vBulletin X.X.X till phpBB RC7)? I så fall, från vad till vad?: nej
Har du sökt angående ditt problem?: ja
Om du har sökt, vilka söktermer försökte du med?: radera, ta bort
Berätta om ditt problem:
Har du ett testkonto åt oss?: ja det finns.
Om du har det, var redo att ge det till oss om någon i Supportgruppen frågar efter det.
Gustav
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Re: Radera ett inlägg i mitten av tråden

Inlägg av Gustav »

Hej goe och välkommen till phpBB-se!

I detta fallet går du in på:

Administrationspanelen>Behörigheter>Gruppers Kategoribehörigheter.
Där väljer du gruppen "registrerade användare" Sedan väljer du de forumsdelar det ska gälla. Där du väljer roll (Endast läsåtkomst, standardåtkomst e.t.c.) Klicka på "Avancerade behörigheter en liten bit längre ner till höger. Där klickar du på fliken Handlingar. Sätt Ja på "Kan ta bort egna inlägg" Kolla om det fungerar :wink: Det du har gjort nu är att ha ställt in behörigheter för alla användare, så att de kan ta bort sina egna inlägg =)
Lycka till med ditt forum!

Ha de gött!

//Gustav
goe
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av goe »

Hej och tack för bussnabb support. Imponerande.

Dock löste det inte mitt problem. Efter att jag skrivit tråden hittade jag i FAQ att man inte kan ta bort ett inlägg om det besvarats - vilket det tydligen anses gjort om det finns ett nyare inlägg.
Men jag VILL att användare ska ha möjlighet att ta bort ett inlägg mitt i tråden. (Precis så som jag som admin kan)
Hur åstadkommer jag det utan att ge dom admin-behörighet?

En annan sak. I vårt forum v3.0 så heter det rättigheter. Varför kallas det inte behörigheter hos oss?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Ni kanske skulle uppgradera till 3.0.2. Inklusive språkfilerna.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
goe
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av goe »

Ja det vill jag att vi ska göra.
Men killen som hjälper mig med forumet har gjort en massa ändringar i koden eftersom vi har ett lite speciellt utseende på sajten. Så jag antar att det kan ställa till en massa om vi försöker ändra version.
Eller har du en annan uppfattning?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Tumba har rätt om språkfilerna. ;-)
goe skrev:Men jag VILL att användare ska ha möjlighet att ta bort ett inlägg mitt i tråden. (Precis så som jag som admin kan)
Hur åstadkommer jag det utan att ge dom admin-behörighet?
Om du vill att de ska kunna ta bort vilka som helst inlägg i trådar, så går det att göra dem till minimods, som int har nån annan modereringsbehörighet än att kunna radera inlägg.

Jag är medlem på ett forum där detta är möjligt och jag tycker det är mycket svårt, även om folk bara kan ta bort sina egna där. Hela trådar förstörs på några klick om nån har en dålig dag.

Peetra.
goe
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av goe »

Peetra skrev:Tumba har rätt om språkfilerna. ;-)
Vad innebär det att vi laddar språkfilerna? Vad innehåller dom för magiskt?
(Jag har sökt på det men hittar ingen grundförklaring - bara att det finns en massa såna tydligen.)
Peetra skrev:Jag är medlem på ett forum där detta är möjligt och jag tycker det är mycket svårt, även om folk bara kan ta bort sina egna där. Hela trådar förstörs på några klick om nån har en dålig dag.
Det är en poäng. Jag kanske ska sansa mig och låta det vara som det är...
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Språkfilerna innehåller textsträngarna. Dom Svenska språkfilerna innehåller den svenska översättningen.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Sorry pojkar att jag hänger på OT:n nu, jag borde väl egentligen veta bättre. ;)

Kolla din ACP --> SYSTEM
Då ser du antagligen att du har en gammal version av phpBB3 i bruk, då är det rött. Då ska du uppgradera, inklusive språkfilerna förstås.

Om det visar grönt där, så är det bara att ladda ner senaste svenska språkfilen från http://www.phpbb.com/languages/ och skriva över den gamla svenska språkfilen.

Peetra.
Skriv svar